Jukka Tennilän kolumni: Riittääkö Triplalle asiakkaita? - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Jukka Tennilän kolumni: Riittääkö Triplalle asiakkaita?

Kuvituskuva
Julkaistu: 17.11. 8:08

Vaikka nettikauppa jatkaa kasvuaan, nousee Helsingin seudulle suuria kauppakeskuksia toinen toisensa perään, kirjoittaa kolumnisti Jukka Tennilä.

Toinen toistaan suurempien kauppakeskusten rivakka nouseminen Helsingin seudulle on nostanut tikun nenään kysymyksen, voiko edes maan suurimman kasvukeskuksen asukkaiden ostovoima riittää pysyvästi pyörittämään niistä jokaista.

Nettikaupan kasvaessa maailmalta kuuluu uutisia ostoskeskusten sulkemisesta. Ilmiöt ovat pienentyvässä maailmankylässä nopeita kulkemaan. Riittääkö suomalainen jääräpäisyys vastustamaan joidenkin maailmalla leviävien ilmiöiden rantautumista tänne ”kauas kaikesta”?

Nähtäväksi jää, sanoi entinen tarkkailija. Aleksis Kiven kuvaama Impivaara on siitä erikoinen paikka, että se on sekä maailmaa että kaukana maailmasta.

Joitakin korjausliikkeitä uusien ostoskeskusten perustamisvimmassa on jo nähty. Vantaalle rakentuva taannoinen asuntomessukohde Kivistö jäänee ilman suunnittelupöydillä elänyttä suurta ostoskeskusta. Suuri korvautuu pienellä, jos on korvautuakseen.

Kalasatamassa viime vuonna avatun Redin ja Pasilassa vastikään aloittaneen Triplan tuomat massiiviset lisät Helsingin yhteenlaskettuun myymäläpinta-alaan oikeuttavat kysymyksen, voiko moinen investointibuumi jatkua.

Redin ensimmäinen vuosi jäi odotettua vaisummaksi. Redin asiakkaat ovat arvostelleet kauppakeskusta näköaloiltaan tukkoisista kaarevista käytävistä, joita kulkien on vaikea löytää perille.

Pasilan Tripla on tässä mielessä toista maata, mutta sen äskettäisen avaamisen jälkeinen kävijätulva saattaa todistaa enemmän alku-uteliaisuudesta kuin ennustaa pysyvää asiakkaiden paljoutta.

Pasilasta on kehittymässä suuri joukkoliikenteen solmukohta, jossa vaihdetaan junasta bussiin tai ratikkaan tai päinvastoin. Lisäksi asuntorakentaminen tuo Keski-Pasilaan tuhansia uusia asukkaita.

Osoittaisi huonoa liikemiesvaistoa viedä nakkikioski torin laidalta korpeen.

Potentiaalisten asiakasvirtojen kannalta paikka on suurelle kauppakeskukselle hyvä. Osoittaisikin huonoa liikemiesvaistoa viedä nakkikioski torin laidalta korpeen.

Mahdollisuus vaihtaa joutuisasti liikennevälinettä on Pasilan uusitun asemanseudun vahvuus. Tripla ymppää tähän kuvioon viestin, ettei välineenvaihdolla niin kiire olekaan, kun voi tulla meille asioimaan ja kuluttamaan aikaa. Lähivuodet osoittavat, onko tämä viesti kyllin koukuttava.

Yleisesti arvioidaan, etteivät kauppakeskukset voi tulevaisuudessa menestyä vain myymälöillään, vaan paljon muuta tarvitaan. Oleskeluelämyksiä ei synny vain nakkimakkaratarjouksin.

Triplan viimekuinen avaaminen johti pienimuotoiseen kielikeskusteluun, jossa paheksuttiin englanninkielisten nimien antamista Triplan osastoille. Sen sanottiin osoittavan nimeäjien huonoa suomalaista itsetuntoa.

Suomen kielen asemaa ei pitäisi nimenannossa ehdoin tahdoin heikentää. Tällä alalla ”saavutuksia” on liike-elämän lisäksi myös julkisella vallalla, joka on antanut virastoille ja organisaatioille kummallisia, vieraalle kalskahtavia nimiä. Ne eivät kerro mitään toiminnan tarkoituksesta.

Kaikki työelämään osallistuvat tietävät sen pikkujohtajan, joka ei osaa sanoa lähtevänsä muutaman päivän lomalle vaan kertoo mieluummin saavansa töistään lyhyen ”breikin”. Kauppakeskusten uusien toimintamallien kehittäjät tavoittelevat sellaista viihtymiskonseptia, joka tarjoaisi lyhyen keskeytyksen ihmisten arjen tylsyyteen.

Kirjoittaja on helsinkiläinen toimittaja.