Uusien peltipoliisien yllätysvaikutus häkellytti jopa 22 vuotta alalla toimineen poliisin - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Uusien peltipoliisien yllätysvaikutus häkellytti jopa 22 vuotta alalla toimineen poliisin

Julkaistu: 14.11. 7:20

Paljon kohua herättäneiden uudentyyppisten jäljittävien peltipoliisien käyttöönoton epäillään selittävän ylinopeussakkojen määrän kääntymistä laskuun, vaikka toista povattiin.

Ylinopeusakkojen määrät ovat kääntyneet tänä vuonna selvään laskuun. Kun viime vuonna rikesakkoja määrättiin 310 000 kappaletta, niin lokakuun loppuun mennessä niitä on postitettu autoilijoille vain 236 000 kappaletta. Numeroiden valossa on todennäköistä, että edeltäneiden vuosien sakkomäärään ei ylletä tänä vuonna millään. Yllä oleva video: näin uudet peltipoliisit toimivat.

Kyseessä on ensimmäinen kerta puoleen vuosikymmeneen, kun ylinopeussakkojen ylöspäin suuntautunut nousukäyrä taittuu.

– Rikesakot ovat vähentyneet tänä vuonna noin 25 000:lla. Näyttää siltä, että sakkojen määrä kääntyy selvään laskuun koko vuonna, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta vahvistaa.

Kun uuden sukupolven nopeusvalvontakamerat otettiin viime kesänä käyttöön, moni ennusti ylinopeussakkojen määrän räjähtävän käsiin. Uudet kamerat pystyvät seuraamaan useita autoja jopa 150 metrin päästä yhtä aikaa eikä niitä äkkijarrutuksilla hämätä. Ensimmäisten kokemusten valossa uusien nopeuskameroiden käyttöönoton jälkeen sakkojen määrät ovat vastoin odotuksia kääntyneet laskuun.

Kehitys herättää hienoista hämmästystä Poliisihallituksessa.

– On tämä yllätys, että sakkojen määrät ovat laskeneet näin selvästi, Ihalainen toteaa.

Hän on toiminut liikenteen kameravalvonnan parissa sen käyttöönoton alkutaipaleelta vuodesta 1997 asti.

Tilanteen analysointi on Poliisihallituksessa vielä kesken, mutta jotain arvioita on jo esittää.

– Voi olla niin, niin keskinopeudet ovat tulleet alaspäin, kun tolppia on tullut lisää. Ihmiset ajattelevat, että kannattaa pitää se tasainen nopeus, Ihalainen pohtii.

Uudet peltipoliisit mittaavat auton nopeuden jopa 150 metrin päästä.

Uudet peltipoliisit mittaavat auton nopeuden jopa 150 metrin päästä.

Sakotuskynnys on molemmilla peltipoliisityypeillä sama, joten sekään ei selitä muutosta. Suomalaisten ajosuoritteessa ei ole sitten viime kesän tapahtunut merkittävää muutosta, joten sakkojen vähentymisen todennäköisimpänä selityksenä Poliisihallituksessa pidetään autoilijoiden ajokäyttäytymisessä tapahtunutta kaasujalan kevenemistä.

Osansa myönteiseen sakkokehitykseen voi olla myös uusien peltipoliisien käyttöönoton saamalla näkyvyydellä. Kun ensimmäiset kamerat 11. heinäkuuta alkoivat jahdata valtatie 6:lla ylinopeutta ajavia, oli kameravalvonta ehtinyt puhuttaa autoilijoita jo kuukausia lähinnä uuden järjestelmän käyttöönoton viivästymisen vuoksi.

Automaattisia nopeusvalvontatolppia on Suomessa nyt hieman alle 1 000 kappaletta. Uusinta tekniikkaa edustavia jäljittäviä niistä on noin 40. Varsinaisia sakkotolppia on vanhoista on vain noin joka kymmenes, sillä kameroita on käytössä noin 125 kappaletta. Niitä kierrätetään vuoronperään eri tolpissa noin 3 300 kilometrin matkalle ripoteltuina. Poliisin mukaan se riittää ylinopeutta vähentävän pelotevaikutuksen syntymiseen.

Uusia jäljittäviä tolppia on toistaiseksi vain kahdella tieosuudella eli valtatie 6:lla Koskenkylä-Kouvola-välillä ja valtatie 4:llä Lusi-Vaajakoski-välillä. Valvonnan piirissä olevan tien yhteenlaskettu pituus on noin 160 kilometriä. Vanhojen tolppien kameratiheys on 0,04 kameraa valvottua kilometriä kohti. Uusissa tolpista lähes jokaisessa on kamera, joten niiden todellinen valvontatihys on kymmenkertainen vanhan valvonnan piirissä olevaan verrattuna.

Kaikkiaan uusia tolppia on tarkoitus hankkia 150 kappaletta vuoteen 2023 mennessä.