Finnswan ja Mergus olivat törmätä Saaristo­merellä – laivoilla eroa enää ”kymmeniä metrejä” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Finnswan ja Mergus olivat törmätä Saaristo­merellä – laivoilla eroa enää ”kymmeniä metrejä”

Tapahtumapaikka sijaitsee Korppoon ja Norrskatan välillä.

Tapahtumapaikka sijaitsee Korppoon ja Norrskatan välillä.

Julkaistu: 13.11. 17:30, Päivitetty 13.11. 18:06

”Yleensä se menee hyvin, tällä kertaa ei ihan niin hyvin.”

Saaristomerellä tapahtui keskiviikkona kello 12.48 täpärä läheltä piti -tilanne.

FinFerriesin operoima saariston yhteysalus, lauttatyyppinen Mergus oli lähtenyt Norrskatan laiturista ja oli matkalla kohti Korppoota.

Se joutuu reitillään ylittämään vilkkaan laivaväylän. Matka kestää normaalisti viisitoista minuuttia.

Väylällä eteni parhaillaan Naantalista Kapellskäriin matkalla ollut Finnlinesin matkustaja-rahtilaiva m/s Finnswan.

Tilanne oli tavanomainen, mutta tällä kertaa jokin meni vikaan.

M/S Finnswan.

M/S Finnswan.

Alukset olivat törmätä toisiinsa.

– Se oli läheltä piti tilanne, sanoo Mergusta operoivan FinFerriesin turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos.

– Seuraava vaihe olisi ollut jo onnettomuus, Roos vastaa kuivasti kysymykseen, kuinka läheltä piti -tilanne läheltä piti -tilanteena oli.

Roosin tiedon mukaan alusten väliin jäi ”kymmeniä metrejä”.

– Noin 30–40 metriä toisistaan, kommentoi Finnlinesin lakiasiainjohtaja Tapani Voionmaa.

– Se oli lähitilanne, läheltä piti -tilanne.

Maantielautta M/S Mergus.

Maantielautta M/S Mergus.

Voionmaan mukaan mahdollinen yhteentörmäys vältettiin kummankin aluksen tekemien toimenpiteiden, manööverien, seurauksena.

– Tässä vaiheessa käymme vielä läpi tilannetta ja kaikkia siihen vaikuttaneita seikkoja, Voionmaa sanoo.

Hän on siksi vaitelias yksityiskohtien suhteen.

Pienempänä aluksena Mergus oli ketterämpi väistämään.

– Mergus teki niin sanotun lehmänkäännöksen, käänsi styyrpuurin kautta täyden ympyrän, Roos kertoo.

– Kaikki mahdollinen tehtiin yhteentörmäyksen välttämiseksi.

Merguksella oli kolmen hengen miehistö ja kaksi matkustajaa, Finnswanilla oli 82 matkustajaa ja 38 miehistön jäsentä. Se jatkoi matkaa läheltä piti -tilanteen jälkeen, kuten myös Mergus jatkoi omaa yhteysaluksen työtään.

– Meillä on tutkinta vielä aivan alkutekijöissä. Tehdään ensin sisäinen tutkimus henkilöstön kanssa, ja on sovittuna myös tapaaminen Finnlinesin kanssa, Roos kertoo.

Meriteiden sääntöjen mukaan Mergus tuli tilanteessa oikealta ja oli sikäli etuajo-oikeutettu.

– Teoreettisesti kyllä, Roos sanoo.

Mikä muu siinä vaikuttaa?

– Nopeus ja kommunikaatio keskenään. Vaikea sanoa vielä, kun ollaan niin alkuvaiheessa. Pitää myös pyytää tallenne VTS:stä.

VTS Finland on meriliikenteen ohjauskeskus.

Kohtaamiset väylällä ovat arkipäivää. Vaikka viime aikoina on ollut sumuja, keskiviikkona sää oli Roosin mukaan ”ilmeisesti ihan hyvä”.

Kapteenit kykenevät olemaan radioyhteydessä toisiinsa. Sekin helpottaa kohtaamisia.

– Yleensä se menee ihan hyvin. Tällä kertaa ei ihan niin hyvin, mutta onneksi ei pahimmalla mahdollisella tavalla, Roos sanoo.

Vuonna 2007 rakennettu m/s Finnswan on 218 metriä pitkä alus.

Vuonna 1984 valmistunut l/a Mergus on 49 metriä pitkä.

Korjaus klo 18.05: Finnlinesin lakiasiainjohtajan nimi on Tapani Voionmaa.

Lisää aiheesta