Osassa takseista tallennetaan asiakkaiden keskusteluja – Tietosuojavaltuutettu selvittää: ”Mahdollinen salakuuntelu” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Osassa takseista tallennetaan asiakkaiden keskusteluja – Tietosuojavaltuutettu selvittää: ”Mahdollinen salakuuntelu”

Takseja Helsingin päärautatieasemalla.

Takseja Helsingin päärautatieasemalla.

Julkaistu: 12.11. 21:34

Taksi Helsinki vahvisti tänään, että osassa takseista tallennetaan kuvan lisäksi myös ääntä. Tietosuojavaltuutettu aikoo nyt selvittää, liittyykö tallentamiseen tietosuojaongelmia.

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen vahvistaa, että Taksi Helsingin takseissa on tallentavat kamerat turvallisuuden takaamiseksi. Uudemmat kamerat tallentavat kuvan lisäksi myös ääntä.

– Teemme nauhoituksia rikosten ennaltaehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio aikoo nyt selvittää, liittyykö äänen ja kuvan tallentamiseen tietosuojaongelmia.

– Siinä on sen verran tietosuojallisia ongelmia, että tarpeetonta tietoa ei saa koskaan kerätä ja käsitellä. Jos järjestelmän tarkoitus on tallentaa ääntä ja kuvaa turvallisuuden takia, ei ole tietosuojalainsäädännön mukaista tallentaa sellaista tilannetta, missä ihmiset käyvät taksin takapenkillä ihan muuta keskustelua.

Tietosuojavaltuutettu aikoo selvittää asiaa monelta kantilta.

– Mahdollinen salakuuntelu sekä mahdollinen luottamuksellisen keskustelun äänittäminen, mikä voi rikkoa esimerkiksi potilassäännöksiä.

Taksi Helsingistä kerrotaan, että tallenteet puretaan vain viranomaisen pyynnöstä ja kuljettajat allekirjoittavat vaitiolosopimuksen.

Aarnion mukaan on tärkeää, ettei sivullisilla ole mahdollisuutta päästä tallenteisiin käsiksi. Taksi Helsingistä vakuutetaan, ettei kyseistä tilannetta pääse syntymään.

– Materiaalit tuhoutuvat itsestään alle kahden vuorokauden sisällä. Jos materiaalille on tarvetta, se toimitetaan asennusliikkeelle. Laitamme nauhoitteeseen sinetin, jotta materiaalia ei pääse huomaamatta avaamaan, Kantonen kertoo.

Aarnio muistuttaa, että tallentamisesta täytyy aina kertoa asiakkaalle etukäteen.

– Tietosuojan kannalta olennainen asia on se, että henkilötietoja keräävän täytyy aktiivisesti kertoa, jos henkilötietoja kerätään. Ihmisen on oikeus tietää, jos häntä esimerkiksi kuvataan. Jos nauhoittava järjestelmä on olemassa, siitä pitää etukäteen kertoa.

Kantosen mukaan Taksi Helsingin taksien takaikkunassa on maininta tallentamisesta.

Tietosuojavaltuutettu käynnistää nyt selvityksen taksien tallennnusjärjestelmistä.

– Ensin selvitämme asiaa ja otamme sitten kantaa siihen, mennäänkö tässä taiteen sääntöjen mukaan vai ei. Lopullinen tulkinta asiasta menee varmaan keväälle.

Taksi Helsingissä ei oltu tietoisia tietosuojavaltuutetun aloittamasta selvityksestä, mutta pitää sitä tervetulleena.

– Se on hienoa. Toivotamme tietosuojavaltuutetun tervetulleeksi, sillä meillä ei ole mitään salattavaa. Jos järjestelmässä on korjattavaa, niin korjataan. Mutta meidän käsityksen mukaan asian pitäisi olla ok, Kantonen sanoo.