Soitto löytötavaratoimistoon maksoi yli 70 euroa – näin kuluttajariitalautakunta otti kantaa tapaukseen - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Soitto löytötavaratoimistoon maksoi yli 70 euroa – näin kuluttajariitalautakunta otti kantaa tapaukseen

Mies käyttää älypuhelinta, kuvattu Helsingissä 10. toukokuuta 2019 (tilanne on lavastettu)

Mies käyttää älypuhelinta, kuvattu Helsingissä 10. toukokuuta 2019 (tilanne on lavastettu)

Julkaistu: 12.11. 7:38

Puhelinpalveluiden hinta tulee ilmoittaa heti puhelun alkuun.

Kuluttajariitalautakunta katsoo, että puhelinpalveluiden täsmälliset hinnat on ilmoitettava heti. Pelkkä nauhoite, jossa viitataan verkosta löytyvään hinnastoon, ei riitä.

Mikäli hintaa ei kerrota, voidaan kuluttajalta periä vain kohtuullinen, tapauskohtaisesti arvioitava maksu.

– Silloin kun sopimusta ei tehdä internetin välityksellä, vaan suoraan puhelinnumeroon soittamalla, pitää hintatieto antaa puhelimessa. Se voidaan antaa vaivatta ja nopeasti, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg tiedotteessa.

Lautakunta otti kantaa tapaukseen, jossa kuluttajalta oli peritty alle minuutin kestäneestä löytötavaratoimiston palvelusta ja jonottamisesta yli 70 euroa. Lasku kohtuullistettiin viiteen euroon.

Löytötavaratoimiston mukaan puhelun alussa ilmoitetaan minuuttihinta ja jonotuksen maksullisuus. Lautakunnalle toimitetussa tallenteessa kerrottiin kuitenkin vain, että jonottaminen maksaa ja että hinnat löytyvät verkosta. Puhelun alussa ei myöskään esitetty mitään arviota jonotuksen pituudesta. Tässä tapauksessa jonotus oli kestänyt parikymmentä minuuttia.

Niinpä lautakunnan mielestä puhelun kustannukset ovat voineet tulla kuluttajalle yllätyksenä.