Helsingissä käydään taksinkuljettajien kesken kiivasta reviirisotaa – rankka uhkailu arkipäivää

Julkaistu:

Jo kaksi yhteenottoa Olympiaterminaalilla, taksiautoja vahingoitettiin.
Kaksi tulikivenkatkuista tapausta vain reilun viikon välein, sama paikka, sama kellonaika.

Sattuma vai vain jäävuoren huippu?

Helsingin Olympiaterminaalilla otti tämä viikon tiistaina Ilta-Sanomien eri lähteistä saadun tiedon mukaan yhteen kaksi taksinkuljettajaa.

Poliisi vahvistaa, että tutkinnassa on tapaus, jossa on kaksi osapuolta, moottoriajoneuvojen kuljettajia kumpikin. Kumpaakin epäillään lievästä pahoinpitelystä ja lievästä vahingonteosta.

Taksien ”puskaradion” mukaan toisen taksin kuljettaja oli vääntänyt toisen taksin sivupeilin rikki. Muutakin saattoi tapahtua.

– Tutkinta on aivan alussa, sanoo rikoskomisario Reijo Enqvist Helsingin poliisilaitokselta.

– Tässä muodossa ne ovat asianomistajarikoksia. Jos osapuolet sopivat keskenään, olemme pakotettuja luopumaan tutkinnasta,

Enqvist ei ota kantaa välikohtauksen syihin.

Lue lisää: Olympiaterminaalin edessä kiehahti: Taksikuski löi pesäpallomailalla toisen taksin takalasin rikki – paikalla runsaasti hämmentyneitä ihmisiä

Taksien puskaradion mukaan toinen taksi opetti toista asettumaan jonoon sillä tavalla kun se on ollut Helsingissä tapana ”ainakin Olympiavuodesta 1952 lähtien”.

Tallink Siljan Tukholman-laivojen, vuoropäivin liikennöivien Silja Serenaden ja Silja Symphonyn, vuoksi Olympiaterminaalissa on aamupäivisin runsaasti liikennettä. Kello oli tiistaina noin 10 ja ruotsinlaiva oli juuri saapunut.

Edellinen välikohtaus Olympiaterminaalilla sattui lokakuun lopulla samaan aikaan. Toinen taksinkuljettaja oli sanaharkan jälkeen lyönyt pesäpallomailalla toisen taksin takalasin rikki ja yrittänyt ajamalla poistua paikalta, jolloin toinen osapuoli oli sulkenut tien, ja poliisi oli saatu paikalle.

Helsingin poliisista vahvistettiin tuolloin, että osapuolet olivat taksinkuljettajia, ja kiista liittyi jonottamiseen. Alustava tutkintanimike oli vahingonteko. Silminnäkijöiden mukaan kuljettajat eivät edustaneet tunnettuja taksinvälitysyhtiöitä.

Tämän viikon välikohtauksen toinen osapuoli on nimetty erään pienen välitysyhtiön kuljettajaksi. Yhtiön toimitusjohtaja ei tiennyt tapauksesta. Käytäntönä yhtiössä on, että poikkeavat tapahtumat raportoidaan johdolle.

Toimitusjohtaja selvitti asiaa IS:n pyynnöstä ja ilmoitti, että ”näillä näkymin” kyse ei ollut heidän autostaan. Tapaus sinänsä oli tuttu.

Viime kesänä levisi julkisuuteen video taksinkuljettajien nujakoimisesta Helsingin Asema-aukion taksiasemalla. Aseman tolpalla on yleensä runsaasti takseja ja siksi ahdasta. Tunteiden vähäisempi, akustinen kuohahtelu on tuttua ohikulkijoille.

Mitä Helsingissä on tapahtumassa?

Taksi Helsinki Oy on Helsingin suurin ja perinteisin taksien välitysyhtiö. Sen toimitusjohtajan Jari Kantosen mukaan kyse ei ole Olympiaterminaalin ongelmallisuudesta jonotusalueena, vaan paljon laajemmasta ja vakavammasta ongelmasta.

– Kuljettajiamme uhkaillaan, että et tule tälle alueelle tai tolpalle. Ihan henkeen ja terveyteen kohdistuvia uhkauksia tulee viikoittain. Se on aika mahdotonta tietyiltä osin, Kantonen sanoo.

– Satamat ja keskusta. Siellä, missä on eniten asiakkaita, Kantonen määrittelee ”sota-alueen”.

Helsinki-Vantaan lentoasema on poikkeus.

– Siellä ei ole näitä ongelmia. On hyvä järjestys, kun on neljä kaistaa.

Kantonen haluaa myös erikseen korostaa, etteivät Taksi Helsingin autot ole olleet osapuolia Olympiaterminaalin välikohtauksissa, tai muutenkaan esiinny aggressiivisesti.

– Meillä on aika tiukka valvonta, ja on annettu ohjeet.

– Selkeästi näyttää siltä, että ne ovat nämä autot, jotka eivät kuulu välitysyhtiöihin, Kantonen nimeää ”reviirisodan” harrastajat.

Usein välitysyhtiöiden ulkopuolisista autoista käytetään nimitystä villit taksit. Se on eri asia kuin pimeä taksi.

– Ei se ole vain, että he lyövät toistensa ikkunoita rikki, Kantonen sanoo.

– He haluavat, että välitysyhtiöihin kuuluvat autot eivät mene tietyille tolpille. Kuljettajamme kertovat viikoittain brutaalista uhkailusta. Se on jatkuvaa.

Viesti on Kantosen mukaan ”Häivy, tämä on meidän reviiriä”.

– Vähän sama juttu oli viime kesänä, kun meidän turisteja opastavia nuoria ”helppejä” uhkailtiin (Asema-aukiolla).

Kantanen sanoo olleensa uhkailun vuoksi yhteydessä viranomaisiin ja poliitikkoihin.

Uhkailu vaikuttaa jo käytännössä.

– Meidän automme ovat selkeästi vähentäneet tolpilla käyntejä. Haluamme ohjata asiakkaita käyttämään tilauskanavia, Kantonen sanoo.

Hänen mielestään uuden kulttuurin toi uusi taksilaki.

– Kaikkien pitäisi kunnioittaa toisiaan, Kantonen toivoo.

Alla olevalla videolla taksinkäyttäjät Helsingissä kertovat mitä heidän matkansa maksoivat ja mitä mieltä he ovat takseista. Taksikuskit puolestaan kertovat, mitä maksaa matka Helsingin keskustasta lentokentälle. Video on kuvattu elokuussa.