Kela automatisoi tukipäätöksiä – oikeuskansleri vaatii nyt selvitystä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Kela automatisoi tukipäätöksiä – oikeuskansleri vaatii nyt selvitystä

Kela tekee päätöksiä tuista automaattisesti, mutta millä perusteilla?

Julkaistu: 30.10.2019 14:00

Oikeuskansleri haluaa selvittää Kelalta, onko etuuspäätösten tekeminen automatisoidusti oikein.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti on ottanut tutkittavakseen sosiaaliturvaan kuuluvien etuuspäätösten tekemisen automatisoidusti Kelassa.

Kelan verkkosivujen mukaan sillä on lakiin perustuva oikeus tehdä yksittäisiä etuuspäätöksiä automaattisesti. Kelan sivuilla ei kuitenkaan ole yksityiskohtaisempaa tietoa siitä, mitä ja miten päätöksiä tehdään, Oikeuskanslerinvirasto kertoo sivuillaan.

Oikeuskansleri on pyytänyt Kelalta nyt selvitystä asiasta. Kelan on annettava selvityksensä viimeistään 20. joulukuuta.

Kansaneläkelaitokselta vaaditaan muun muassa selvitystä siitä, mitä etuuspäätöksiä se tekee automatisoidusti tai automaattisilla menettelyillä tuettuina. Yhtä lailla Kelalta halutaan tarkennusta siihen, mihin oikeusperusteeseen kyseisten päätösten tekeminen pohjaa.

Kelan tulee myös kertoa, miten asianosaisten kuuleminen sekä päätöksen sisältö ja ymmärrettävyys varmistetaan automatisoituja päätöksiä tehdessä. Pöysti vaatii Kelalta myös arviota siitä, miten automatisoitu päätöksenteko parantaa päätösten oikeellisuuden ja muiden hyvän hallinnon vaatimusten toteutumista.

Päätöksestä ei ilmennyt käsittelijä

Selvityspyynnön mukaan Oikeuskanslerinvirastossa on ollut vireillä kantelu, jossa arvosteltiin Kelan työmarkkinatukipäätöksen menettelyä. Kelan antamasta työmarkkinatukipäätöksestä ei ollut ilmennyt hallintolain vaatimalla tavalla henkilö, jolta voi pyytää päätöstä koskevia lisätietoja. Samoin laki edellyttää, että päätöksessä kerrottaisiin kyseisen henkilön yhteystiedot.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen antoi kanteluun ratkaisun syyskuun alussa. Ratkaisun mukaan mahdollisen asiaa valmistelleen etuuskäsittelijän ja hänen yhteystietojensa olisi hyvä löytyä päätöksestä. Yhteystietojen löytyminen täyttäisi parhaiten palveluperiaatteen vaatimukset.

Kantelun kohteena olleessa Kelan päätöksessä oli kysymys työttömyysturvan aktiivimallin soveltamisesta. Asiaa selvittäessä ilmeni, että aktiivimallin toimeenpano on Kelassa osittain automatisoitu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?