Tuomioistuin hylkäsi Raaseporin junaturman kuljettajan syytteet

rac

Julkaistu:

Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui lokakuussa 2017 tapahtuneessa tasoristeysonnettomuudessa Raaseporissa.
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus antoi torstaina päätöksensä Raaseporissa sattuneesta tasoristeysonnettomuudesta. Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui, kun armeijan kuorma-auto ja VR:n kiskobussi törmäsivät vartioimattomassa tasoristeyksessä 26.10.2017.

Varusmiestä, joka oli tapahtumahetkellä sotilasarvoltaan jääkäri, syytettiin kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta. Tuomioistuin hylkäsi torstaina 3.10. syytteet.

Syyttäjä vaatii syyskuussa 2019 tuntuvaa sakkorangaistusta tai ehdollista vankeutta miehelle, joka kuljetti Puolustusvoimien kuorma-autoa Raaseporissa sattuneessa tuhoisassa tasoristeysonnettomuudessa.

Kihlakunnansyyttäjä Marianna Semi sanoi myöhemmin oikeussalissa, että jos oikeus toteaa miehen syylliseksi tekoihin, tämä voitaisiin jättää tuomitsematta rangaistukseen. Syyttäjä lisäsi, että mies loukkaantui itsekin kolarissa ja joutui julkiseen ryöpytykseen.

Surmansa saaneet törmäyshetkellä auton lavalla turvakehikossa

Varusmiestä, joka oli tapahtumahetkellä sotilasarvoltaan jääkäri, syytettiin kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta. Syyttäjä vaatii kuljettajalle tuntuvaa sakkorangaistusta tai ehdollista vankeutta.

Syytetty kiisti asianajajansa välityksellä kaikki syytteet. Puolustuksen mukaan kyseessä oli tapaturma.

Kolme surmansa saanutta varusmiestä olivat onnettomuushetkellä auton lavalla ja istuivat törmäyshetkellä turvakehikossa olevissa istuimissa. Törmäys oli raju, ja varusmiehet sinkoutuivat ajoneuvon ulkopuolelle.

Varusmiesten lisäksi yksi junan matkustaja kuoli sairaskohtaukseen, mutta kuolemalle ei löydetty syy-yhteyttä törmäykseen.


Apulaisvaltakunnansyyttäjä määräsi syytteen nostettavaksi

Asiassa oli aiemmin tehty päätös syyttämättä jättämisestä, mutta apulaisvaltakunnansyyttäjä määräsi syytteen nostettavaksi, koska katsoi, että kuljettajalla olisi tilanteessa ollut mahdollisuus toimia varovaisemmin.

Syytteen nostamisesta päättäneen apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappen mukaan heti Raaseporin onnettomuuden tutkinnan alussa kammattiin tarkasti varusmiesten esimiesten toimintaa, kun mietittiin, olivatko he mahdollisesti syyllistyneet johonkin rikokseen. Sellaista ei kuitenkaan löytynyt

Oliko Puolustusvoimien Sisu A2045-autosta mahdollisuus nähdä kiskobussi?

Esitutkinnassa tehtiin rekonstruktio tapahtumista. Rekonstruktio on luettavissa 5.6.2018 päivätystä esitutkintapöytäkirjasta ja siihen kuuluvista Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liitteistä.

Puolustusvoimien maastokuorma-auton ja VR:n kiskobussin törmäystä analysoitiin siis rekonstruktiossa. Rekonstruktio tarkoittaa onnettomuuden tapahtumakulun uudelleenrakentamista ja sen uudelleen laskemista jälkikäteen.


Keskeinen asia rekonstruktiossa oli se, pystyikö Puolustusvoimien Sisu A2045-autosta näkemään oikealta lähestyvän kiskobussin.