Häistä oli vain viikko, ja Karin vaimo halusi palata etuajassa miehensä luokse – maailma musteni, kun ystävä avasi seuraavana aamuna television

Suomalainen Karin avioliitto ehti kestää viikon, kun hän menetti raskaana olleen vaimonsa Estonian turmassa.

Uutiset autolautta Estonian hautarauhan rikkomisesta ovat järkyttäneet suomalaista Karia.

28.9.2019 6:06

Uutiset autolautta Estonian hautarauhan rikkomisesta ovat järkyttäneet suomalaista Karia.

Kari menetti laivaturmansa vastavihityn vaimonsa. He olivat menneet naimisiin viikko ennen turmaa. Vaimo oli raskaana.

Tieto saksalaisesta Fritz Reuter -aluksen ja televisioryhmän liikkumisesta Estonian uppoamispaikalla on saanut Karin poissa tolaltaan.

– Ei kunnioiteta toisten ihmisten muistoa eikä tahtoa. Onko raha kaikkein tärkein, Kari murehtii.

Kari sanoo, että kaupalliset voimat ovat kaiken takana. Filmiryhmä mässäilee toisten kuolemalla.

– Sieltä saadaan rahat, kun kuvat laitetaan uutisiin.

Rajavartiolaitos epäilee, että tämä saksalaisalus on rikkonut Estonian hautarauhaa.

Merivartioston havaintojen mukaan uppoamispaikalla liikkuu sukeltajia. Filmiryhmä on käyttänyt kuvausrobottia.

Saksalaisen varustamon omistaja on kertonut aiemmin Ilta-Sanomille, että laiva on vuokrattu televisioryhmälle.

Tallinasta Tukholmaan matkaava autolautta Estonia upposi 25 vuotta sitten.

Karin vaimo oli kotoisin Valko-Venäjältä. Hän oli pianisti ja entinen voimistelija.

Hän oli lähtenyt Minskiin hakemaan tavaroita tulevaan yhteiseen kotiin Tukholmaan. Pari oli mennyt naimisiin Tukholmassa kaksi vuotta tapaamisesta.

Vaimon piti alkuperäisen suunnitelman mukaan palata lokakuun alussa Tallinnan kautta Tukholmaan. Ero tuoreesta aviomiehestä tuntui niin pitkältä, että vaimo päätti palata aiemmin.

Ilta-Sanomat kirjoitti suomalaisen Karin tragediasta 8. lokakuuta 1994.

Vaimo nousi kohtalokkaana tiistai-iltana Tallinnassa Estonia-alukseen. Autolautta oli sama, johon Kari oli hänet edellisenä viikolla saatellut Tukholmassa.

– Seisoin laiturilla niin kauan kuin laiva näkyi. En arvannut, että emme enää koskaan tapaisi, Kari tilitti IS:ssa 25 vuotta sitten.

Karin maailma musteni.

Keskiviikkoaamuna ystävä tuli hänen luokseen ja avasi television. Televisiossa kerrottiin Estonian turmasta.

Kari asuu nykyisin Suomessa.

Kari kertoo Ilta-Sanomille, että Estonian uhrien omaiset ovat pitäneet yhteyttä keskenään. Kohtalotovereista tuli tapahtumien jälkeen hyviä ystäviä.

Tieto hautarauhan rikkomisesta on järkyttänyt yhteisöä.

– Yhden miehen vaimo kuoli onnettomuudessa. Hänellä kesti monta vuotta, että hän sai palaset kasaan. Nyt tuli tällainen tapahtuma. Mies itkee ja tärisee puhelimessa, että miksi uhrien ei anneta olla rauhassa.

Kukkaseppele laskettuna lähellä Estonian uppoamispaikkaa uhrien muistotilaisuudessa marraskuussa 1994.

Mies itkee, että hänen vaimoaan ja muita häiritään.

Karia harmittaa se, että Suomi laahaa kaikissa asioissa perässä.

– Jos tämä olisi tapahtunut Ruotsin aluevesillä, sinne olisi lähetetty merivartijat ja rannikkovartiosto. He olisivat häätäneet aluksen.

Karin mielestä uppoamispaikalle olisi pitänyt mennä suoraan, ajaa hautarauhan rikkojat pois alueelta ja antaa sakkoja.

Estonian turma

  • Tallinnasta Tukholmaan kulkenut matkustajalautta Estonia upposi Itämerellä syysmyrskyssä aamuyöllä 28. syyskuuta 1994.

  • Alus upposi kansainvälisellä merialueella noin 40 kilometriä Utön saarelta eteläkaakkoon.

  • Kello yhden aikoihin korkeat aallot rikkoivat aluksen keulavisiirin kiinnityksen. Visiiri irtosi noin vartin yli yksi ja veti keularampin täysin auki. Autokannelle virtasi runsaasti vettä, ja alus alkoi nopeasti kallistua oikealle.

  • Aluksen miehistö lähetti ensimmäisen hätäkutsun noin kello 1.22 ja viimeisen alle kahdeksan minuuttia myöhemmin. Viestiyhteyden katkettua alus jatkoi kallistumista ja vettä syöksyi myös hyttikansille. Alus upposi noin kello 1.50.

  • Ensimmäinen apuun kääntynyt matkustaja-alus saapui paikalle noin kello 2.10.

  • Mukana olleista 989 ihmisestä 852 kuoli. Valtaosa heistä jäi kadoksiin.

  • Uhrien joukossa oli 17 maan kansalaisia, eniten ruotsalaisia ja toiseksi eniten virolaisia. Suomalaisia onnettomuudessa kuoli 10 ja pelastui kolme.

  • Onnettomuus vaikutti alusten turvallisuusvaatimuksiin ja rakenteisiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?