Malmin koneet järjestivät tempauksen Helsinki-Vantaalla – Aleksi ja Timo laskeutuivat pikkukoneella Norwegianin perässä, mutta kauan se kesti...

Julkaistu:

”Slotti meni vanhaksi, kun meitä ei voitu ottaa laskuun kaupallisten lentojen takia.”
Malmin lentokentän puolustajien tempaus lentää pikkukoneilla Malmilta ”tutustumaan” Helsinki-Vantaan lentokenttään päättyi perjantaina noin kello 19 aikoihin alettuaan iltapäivällä kello 16 jälkeen.
Tempaus sujui ilman sähläystä.

– Odotamme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä, oli Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola sanonut etukäteen.

Noin kymmenen konetta pääsi perille ja kotimatkalle. Toiset noin kymmenen konetta joutui jättäytymään pois, koska tilaa ei ollut.

Aleksi Pöytäkangas ja Timo Lahtinen kävivät Helsinki-Vantaalla Piper Arrow -koneella, ja ehtivät moikata siellä Sami Saikkosta, joka oli ilmojen tien päällä pienellä Cessna 152 -koneella.


Vessassakin piti käydä ja kahvilla, mutta ei ehditty, sattuneesta syystä, josta kohta lisää.

Saikkonen tunnetaan ammattitanssijana, mutta hän on myös taitolentäjä ja opettaa lentämistä Malmilla Aeropole Flight Training -koulussa, jossa Pöytäkangas opiskelee liikennelentäjäksi. Malmilla toimii yhä kaksi lentokoulua.


Helsinki-Vantaalle ei voi laskeutua, ellei ole niin sanottua ”slottia”, vahvistettua varausta laskuun, käyntiin ja poistumiseen, ja parkkipaikkaa.

Tempauksen tarkoituksena oli todistaa, että pääkaupunkiseutu tarvitsee kaksi lentokenttää, Helsinki-Vantaan ja Helsinki-Malmin.


Tässä malmilaiset mielestään onnistuivatkin, sillä alunperin Helsinki-Vantaalle oli tarkoitus lennättää noin 20 konetta, mutta Finavia ilmoitti, että sinne voidaan ottaa vastaan vain kaksi pienkonetta tunnissa, ja pysäköintitilaa on kerrallaan kahdelle pienkoneelle.

– Olisi sinne kyllä mahtunut parkkiin useampikin, Pöytäkangas sanoo.

Pienkone vie pienenä koneena vähän tilaa.

– Ongelma on siinä, että Helsinki-Vantaa on erittäin vilkas kenttä, ilmatila on aika täynnä, ja pulaa on myös pysäköintipaikoista, kertoi Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heini Noronen -Juhola IS:lle, kun tempaus oli alkamassa.

Siksi pääsyä jouduttiin rajoittamaan.


Pöytäkangas ja Lahtinen kokivat Helsinki-Vantaan ruuhkan ilmassa. Vaikka heillä oli slotti, heidän alunperin 15 minuutin mittaiseksi suunniteltu lentonsa kesti 50 minuuttia.

– Slotti meni vanhaksi, kun meitä ei voitu ottaa laskuun kaupallisten lentojen takia.

– Meidät ohjattiin ensin tutkavektorilla Porvoon tasalle itään, ja lopuksi olimme Järvenpään tasalla pohjoisessa ennen kuin pääsimme laskuun, Pöytäkangas kertoo.

Alas tultiin komeasti Norwegianin koneen perässä. Kovin paljon ei ehditty vilkuilla, keitä oli seurana takana, koska isolle kentälle laskeutuminen vaatii keskittymistä omaan tekemiseen.

– Me lensimme mittarilentosäännöillä, meidän muut koneet tulivat näkölentosäännöillä, Pöytäkangas lisää.

Ne pääsivät alas slotti-aikatauluissaan.

– Tämäkin osoitti, että Helsinki tarvitsee yleisilmailukentän, Pöytäkangas sanoo.

– Helsinki-Vantaalle ei arkiliikenteen ja kaupallisten lentojen sekaan mahdu yleisilmailijoita. Tukholmassakin on Arlanda ja Bromma.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt