Helsinki-Vantaalla poikkeuksellinen tilanne: ”Taistelevat malmilaiset” lentävät pienillä koneillaan jättikoneiden sekaan - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Helsinki-Vantaalla poikkeuksellinen tilanne: ”Taistelevat malmilaiset” lentävät pienillä koneillaan jättikoneiden sekaan

IS:n lukija lähetti kuvia pienkoneista Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Julkaistu: 20.9.2019 17:02

Lentoaseman apulaisjohtaja: ”Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä.”

Helsinki-Malmin lentoaseman puolustajat jatkavat kamppailua lakkautusuhan alaisen lentokenttänsä puolesta.

He ovat ilmoittaneet, että perjantaina Malmilta lentää kello 16 jälkeen parikymmentä pienkonetta ”tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan”.

– Siellä ovat nyt sitten sekaisin isot A-350 -koneet ja pienkoneet, sanoo Helsinki-Vantaan kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

Noronen-Juholan mukaan torstaina alkoi tulla pyyntöjä ”sloteista”. Jotain oli tekeillä.

– Ongelma on se, että Helsinki-Vantaa on erittäin vilkas kenttä, ilmatila on aika täynnä, ja pulaa on myös pysäköintipaikoista.

Asiaa tutkittiin ja päätettiin, että kaksi pienkonetta voi laskeutua tunnissa. Samoin slotteja on pienkoneille kaksi, eli sitä mukaan kun uusia tulee, jo laskeutuneiden pitää lähteä pois.

– Suhtaudumme tähän pragmaattisesti ja yritämme palvella heitä kapasiteettimme puitteissa.

Pienkoneiden lentäjät haluavat ”tutustua Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan”.

Noronen-Juhola uskoo, etteivät isojen matkustajakoneiden väleissä laskeutuvat ja nousevat pienkoneet aiheuta myöhästymisiä lentoliikenteelle.

– Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä, Noronen-Juhola lisää.

Turvallisuudesta vastaa lennonjohto – kuten aina.

Kello 19 Finavialta kerrottiin, että Helsinki-Vantaalla oli käynyt ja lähtenyt pois seitsemän pienkonetta.

Tempauksen syynä on Helsingin kaupungin päätös lopettaa lentotoiminta Malmilla vuodenvaihteessa.

Malmin lentoasema kuvattuna elokuussa 2018.

Malmin lentokenttä (EFHF Helsinki-Malmi) on nykyisin juridisesti valvomaton lentopaikka, mutta lentoja siellä valvotaan silti, koska kenttää operoi Malmin lentokenttäyhdistys.

Finavia luopui taannoin Malmista.

”Helsinki-Vantaa on 150 kilometrin säteellä ainoa soveltuva vaihtoehto pääkaupunkiseudun yleisilmailulle”, malmilaiset taustoittavat lentotempaustaan.

”Lentosääntöjen ja Suomen ilmailukäsikirjan mukaan Helsinki-Vantaa on normaalisti käytettävissä oleva lentokenttä”, malmilaiset toteavat, mutta lisäävät kentän operaattoreiden Finavian ja ANS FInlandin ”haluavan rajoittaa pienkoneiden liikennettä tiukasti”.

Edellisen kerran pienkoneet vierailivat Helsinki-Vantaalla viisi vuotta sitten.

Helsinki-Vantaan kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola uskoo, etteivät pienkoneet aiheuta myöhästymisiä muulle lentoliikenteelle.

Malmilaisten mukaan Finavia joutunee toteuttamaan Helsinki-Vantaalle uudenlaiset menetelmät ja palvelut pienkoneille, ”mikäli valtio sallii Helsinki-Malmin lentotoiminnan lopettamisen ennen kuin eduskunnan lausuma korvaavista ratkaisuista kohtuullisen etäisyyden ja yhteyksien päässä on toteutettu”.

Se tarkoittaisi malmilaisten mukaan joustavampaa näkölentosääntöjen (VFR) mukaista lentoliikennettä sekä polttoainehuollon ja lentokonesuojien tarjoamista myös pienkoneille.

Korjattu Heino Noronen-Juholan titteli klo 18.45. Täydennetty koneiden määrällä klo 19.

Korjattu Malmin kentän status 21.9. klo 13.15.