Perhe jäi Barcelonan lentokentälle jumiin yli vuorokaudeksi – ”Kyllä tämä syö naista”

Julkaistu:

Matkailu
Norwegianin Mallorcan-lento joutui perjantaina laskeutumaan Barcelonaan. Matkustajat kritisoivat lentoyhtiötä puutteellisesta tiedottamisesta.
Kun kampaamo- ja markkinointialan yrittäjä Johanna Tukiainen lähti varhain perjantaiaamuna perheineen Nokialta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää, hänellä oli mielessä tyystin erilainen lomamatka.

Suuntana oli Palma de Mallorca. Kesken lennon matkustajille kuitenkin ilmoitettiin, että Palma de Mallorcan yllä pyörivän ukkosen vuoksi koneen on laskeuduttava Barcelonan kentälle.

Siellä Tukiainen oli jumissa vielä vuorokautta myöhemmin.

– Nyt pitäisi koneen lähteä aivan pian kohti Palmaa, Tukiainen kertoi IS:lle lauantaina puolenpäivän jälkeen.

– Ensimmäinen lomapäivä meni enimmäkseen terminaalin metallisella penkillä istuessa. Kyllä tämä syö naista, sillä olisin voinut viettää päivän toisellakin tavalla.

Norwegianin uusi lento pääsi vihdoin perille Palmalle lauantaina iltapäivällä.

Lue myös: Espanjan-matka muuttui täydeksi farssiksi – koneellinen suomalaisia ulos lennolta, Norwegianilta kylmä ilmoitus

Pallottelua luukulta toiselle

Suurin ongelma oli Tukiaisen mukaan ollut Norwegianin palvelu. Hän kuvailee, että kukaan ei ole tiennyt mistään mitään, tai jos onkin tiennyt, ei ole suostuttu kertomaan.

Kun kone laskeutui Barcelonaan, matkustajat siirrettiin lentokenttäbusseihin. Sitten tuli tieto, että ukkonen oli laantunut, ja matkustajat siirrettiin takaisin koneeseen. Sitten lentokoneen henkilökunnan työaika tuli täyteen, ja matkustajat siirrettiin takaisin busseihin.

Kun matkustajat yrittivät kysyä ohjeita Norwegianin Suomen asiakaspalvelunumerosta, heitä kehotettiin olemaan yhteydessä Norwegianin henkilökuntaan kentällä.

– Norwegianin luukulla taas sanottiin, että he eivät ole aspa vaan lipunmyynti, eivätkä voi auttaa, Tukiainen kertoo.

– Lopulta vietimme koko pitkän päivän terminaalissa uutta lentoa odotellen.

Koska mukana olivat varhain heränneet alakouluikäiset lapset, ennen pitkää heidän oli mentävä hotelliin lepäämään. Lohdutukseksi matkustajat saivat kukin 15 euron ruokakupongin, mutta esimerkiksi hotellihuoneen korvauksesta ei ole tietoa.

– Virkailija sanoi, että se ehkä korvataan, mutta mitään kirjallista lupausta tai voucheria emme saaneet.

Tukiaisen mukaan he saivat lopulta perjantai-iltana Norwegianilta viestin, että seuraava lento lähtee Palma de Mallorcalle lauantaina.

Lue myös: Raivostuneet matkustajat kertovat, mitä farssiksi muuttuneella Espanjan-reissulla tapahtuu: ”Bullshittiä, osa porukasta on edelleen siellä kentällä”

Kymmeniä koneita käännytettiin

Perjantaina aamupäivällä Palmasta käännytettiin huonon sään vuoksi muille kentille ainakin 24 saapuvaa lentoa. Helsingistä tulossa olleen koneen lisäksi myös Tukholman ja Kööpenhaminan Norwegianin lennot käännytettiin laskeutumaan Barcelonaan.

Perjantaina Helsingistä lähteneen lennon olisi pitänyt laskeutua Palmaan kello 10.30, mutta oli Barcelonassa kello 11:n jälkeen. Kello 13 lentoyhtiö tiedotti asiakkailleen yrittävänsä järjestää jatkolentoa sekä mahdollisuudesta pyytää ateriakuponkeja.

Illalla hieman ennen kello 20:tä yhtiö kuitenkin tiedotti, ettei perjantaina lähtö onnistu ja uutta tietoa annetaan aamulla. Samalla lentoyhtiö kehotti olemaan yhteydessä Norwegianin Barcelonan kentän edustajiin hotellimajoituksen järjestämisessä.

– Teimme kaiken mahdollisen, jotta olisimme voineet järjestää matkustajille mahdollisimman pian uuden lennon Palmalle. Koska se ei onnistunut perjantaina, niin matkustajat kuljetettiin hotelliin ja uusi lento tapahtui tänään, kerrottiin Norwegianin viestinnästä IS:lle lauantaina.

Lauantaina kello 7 yhtiö tiedotti, että lento Palmalle lähtee Barcelonasta kello 12.50. FlightRadarin mukaan kone pääsi lähtemään kello 13:n jälkeen ja saapui Palmalle 14.30.

– Matkustajia informoitiin tilanteesta tekstiviesteillä, sähköposteilla ja nettisivuillamme sekä lentokentällä olleiden edustajiemme kautta. Olemme hyvin pahoillamme, jos joku tuntee, ettei saanut tarpeeksi tietoa. Ymmärrämme tämän olleen hyvin turhauttava tilanne matkustajillemme ja olemme pahoillamme, että heidän matkansa Palmalle viivästyi näin paljon, Norwegianilta kerrottiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt