Näin Raaseporin tuhoisa onnettomuus eteni – katso esitutkinnan aikana tehty video, jossa näkyvät 13 ratkaisevaa sekuntia

rac

Julkaistu:

Raaseporin tasoristeysturma
Rekonstruktiolla selvitettiin, mitä tapahtui ratkaisevien 13 sekunnin aikana Raaseporin tuhoisassa onnettomuudessa, kun armeijan kuorma-auto ja VR:n kiskobussi törmäsivät vartioimattomassa tasoristeyksessä.
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus alkoi maanantaiaamuna käsitellä Raaseporissa sattunutta tasoristeysonnettomuutta. Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui, kun armeijan kuorma-auto ja VR:n kiskobussi törmäsivät vartioimattomassa tasoristeyksessä 26.10.2017.

Artikkelin videosta voit katsoa, miten onnettomuutta edeltäneet 13 sekuntia etenivät. Video on koostettu rekonstruktiossa selvinneistä tiedoista.

Syyttäjä vaatii tuntuvaa sakkorangaistusta tai ehdollista vankeutta miehelle, joka kuljetti Puolustusvoimien kuorma-autoa Raaseporissa sattuneessa tuhoisassa tasoristeysonnettomuudessa. Miestä kolmen varusmiestoverinsa kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta.

Lue lisää: Törmäys kiskobussiin päätti kolmen varusmiehen elämän – näin Raaseporin turma-auton kuljettaja kertoi onnettomuudesta kuulusteluissa

Oliko kuljettajalla mahdollisuus nähdä kiskobussi?

Esitutkinnassa tehtiin rekonstruktio tapahtumista. Rekonstruktio on luettavissa 5.6.2018 päivätystä esitutkintapöytäkirjasta ja siihen kuuluvista Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liitteistä.

Rekonstruktion on allekirjoittanut 3.12018 Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Ivo Tatarinov tekniseltä rikostutkimuskeskukselta.


Puolustusvoimien maastokuorma-auton ja VR:n kiskobussin törmäystä analysoitiin siis rekonstruktiossa. Rekonstruktio tarkoittaa onnettomuuden tapahtumakulun uudelleenrakentamista ja sen uudelleen laskemista jälkikäteen.

Keskeinen asia rekonstruktiossa se, oliko Puolustusvoimien Sisu A2045-autosta mahdollisuus nähdä oikealta lähestyvä kiskobussi.

Lue lisää: Tältä näytti, kun oikeus vieraili Raaseporin kohtalokkaalla turmapaikalla – IS seurasi käräjiä hetki hetkeltä


Näkymä sivulle oli rajoittunut

Ohjaamossa on istuimet kuljettajan lisäksi kahdella henkilölle. Rekonstruktion perusteella kuljettajan näkymä sivulle on rajoittunut.

Näkemää kuljettajan paikalta testattiin 3.11.2017 Dragsvikin varuskunnan hiekkakentällä ja lisäksi tehtiin rekonstruktio tapahtumapaikalla 16.1.2017 kello 10-13.15.

Rekonstruktio tehtiin kiskobussin kuljettajan kertoman ja kuorma-auton piirturin tietojen perusteella.


Rekonstruktio selvitti ratkaisevia 13 sekuntia

Piirturin tiedoista laskettiin kuorma-auton liikkeet sekunneittain. Piirturin mukaan kuorma-auto oli pysähtyneenä piirturin mukaan 31,5 metriä ennen törmäystä. Tästä kuorma-auto oli liikkeellä ajaen 13 sekuntia. Törmäyshetkellä kuorma-auton nopeus oli 19 kilometriä sekunnissa.

Veturinkuljettaja kertoi junan nopeudeksi 110 kilometriä tunnissa. Junan etenemisnopeudeksi laskettiin 30,5 metriä sekunnissa. Rekonstruktio aloitettiin kuorma-auton liikkeelle lähdön hetkestä eli 13 sekuntia ennen törmäystä. Tässä vaiheessa kuorma-auto oli noin 31 metrin päässä törmäyspisteestä. Juna oli samalla hetkellä 396,5 metrin päässä törmäyspisteestä.

Rekonstruktiossa ei ollut käytössä oikeaa kiskobussia, vaan radan varteen mitattiin mittarinarulla merkit 30,5 metrin välein törmäyspisteestä. Merkit vastasivat junan sijaintia kullakin mittaushetkellä.

Junan sijaintia osoitettiin isolla oranssisella pahvilevyllä.

Rekonstruktiossa oli mukana vastaavanlainen kuorma-auto kuin se, jota syytetty ajoi. Kuorma-auton eteneminen merkittiin mahaan sekunneittaan spraymaalilla. Merkkein paikat mitattiin juoksupyörällä.


Rekonstruktio: Kuljettaja ei voinut nähdä junaa

Jokaisen sekunnin aikana syytetty katsoi oikealle, normaalisti istuen tai ratin päälle kurottamalla. Rekonstruktion perusteella kuljettaja ei voinut nähdä junaa kummallakaan katsontatavalla.

Rekonstruktio kuvattiin ilmasta kahdella eri kuvauskopterilla. Etäisyys törmäyspisteestä kuljettajaan mitattiin Leica-vaaituskoneella. Rekonstruktiossa havainnoitiin kuljettajan teoreettista mahdollisuutta havaita juna.

Junan ja junan valojen erottumista tapahtumien hetkellä ei voitu havainnollistaa.

”Missään vaiheessa ei mahdollisuutta nähdä junaa”

Rekonstruktion tuloksena selvisi, että siitä hetkestä, kun kuorma-auto lähti liikkeelle 31 metriä – eli 13 sekuntia – ennen tasoristeystä, kuljettajan paikalta ei ollut missään vaiheessa mahdollisuutta nähdä konkreettisesti junaa.

Oikealta etupenkiltä oli teoriassa mahdollisuus nähdä juna. Junan erottumista taustasta tapahtumahetken sääolosuhteissa ei pystytty havainnoimaan.