Kiusaajan erottaminen määräajaksi riittää – OAJ ei lämpene vieläkään Ruotsin mallille

Julkaistu:

Opetusalan ammattijärjestön mielestä oppilaat ja heidän vanhempansa ovat avainasemassa koulukiusaamisen selvittelyssä.
Opetusalan ammattijärjestö (OAJ) on edelleen sitä mieltä, että kiusaajan siirtäminen pysyvästi toiseen kouluun ei ole hyvä ratkaisu ongelmatilanteissa. Oppilaan erottaminen määräajaksi on OAJ:n mukaan riittävän tehokasta Suomessa.

Oululainen äiti nosti syyskuun alussa julkisuuteen tyttärensä rankan kiusaamisen oululaisessa koulussa. Facebookissa julkaistu päivitys herätti vilkkaan keskustelun koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta, tai oikeastaan siitä, ettei kiusaamiseen puututa tarpeeksi tehokkaasti.
Ruotsissa kiusaamiseen puututaan eri tavalla. Siellä oppilas voidaan siirtää toiseen kouluun, jos muiden oppilaiden turvallisuus vaarantuu. Suomessa kiusaaja voidaan erottaa koulusta määräajaksi ja siirtää toiseen kouluun.

– Määräaikaista erottamista ei Suomessa käytetä juurikaan, koska se on byrokraattista ja vaatii monijäsenisen toimielimen päätöksen. Sen käyttämistä vaikeuttaa se, että osalla paikkakunnilla on vain yksi koulu. Aina kiusaamista ei myöskään pysty nimeämään vain yhden oppilaan teoksi. Kun edes määräajaksi ei kiusaajaa siirretä nytkään toiseen kouluun, mitä uutta toisi yhtä byrokraattinen menettely pysyvän siirron osalta, arvioi koulutusasianpäällikkö Nina Lahtinen OAJ:stä.

Suomessa asiaa yritettiin viedä eteenpäin kolme vuotta sitten, kun sinisten kansanedustaja Tiina Elovaara teki lakialoitteen koulukiusaamisen lopettamisesta siirtämällä kiusaaja toiseen kouluun. Aloite eteni eduskunnassa sivistysvaliokuntaan. OAJ antoi siihen lausuntonsa, jonka mukaan oppilaan pakottaminen toiseen kouluun on hallinnollisesti liian raskasta.
Lahtinen sanoo, ettei järjestön mielipide asiaan ole kolmessa vuodessa muuttunut. Jonkinlainen lakimuutos byrokratian keventämiseksi olisi silti tarpeellista.

– OAJ antaisi toimivallan erottaa oppilas määräajaksi myös rehtorille nykyisen monijäsenisen toimielimen lisäksi, jolloin raskas byrokratia kevenisi. Tämä lakimuutos olisi tarpeellinen sekä sen esille tuominen, että kiusaajan määräaikainen erottaminen on viime sijaisena keinona mahdollista, jos muu ei auta, hän sanoo.

Kiusaamisen lopettamiseen ei ole Lahtisen mukaan olemassa nopeita ratkaisuja. Avainasemassa ovat oppilaat ja heidän vanhempansa.

– OAJ pitää tärkeänä, että koko koulu yhteisönä toimii niin, ettei kiusaamista hyväksytä. Osapuolet ja heidän vanhempansa ovat avainasemassa kiusaamisen lopettamisessa. Tämän lisäksi tarvittaessa opettajan ja rehtorin ohella esimerkiksi koulupsykologi ja -kuraattori, sosiaalitoimi sekä poliisi ovat mukana etsimässä kulloinkin kyseessä olevaan tapaukseen ratkaisua.

OAJ pitää hyvänä Etelä-Karjalassa toteutettavaa mallia, jossa ennalta on sovittu poliisin ja sosiaalitoimen sekä lastensuojelun yhteistyöstä koulun kanssa kiusaamisasioissa kannatettavana.

– Aina kun kiusaamisessa mennään niin pitkälle, että kyse on rikoksesta, on poliisin rooli tärkeä, Lahtinen huomauttaa.

OAJ:lla ei ole käytettävissään tietoja Ruotsin mallin onnistumisesta. Lahtisen mukaan järjestössä pidetään tärkeänä, että kiusaamisen syyt ratkotaan ja molemmat osapuolet saavat tarvitsemansa tuen ja avun.

– Jos kiusaaja siirretään toiseen kouluun, tuon kiusaajan toimet aiemmassa koulussa loppuvat. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kiusaaminen voisi jatkua netissä tai muualla tai kohdistua uuteen oppilaaseen tai jatkua jonkun toisen oppilaan toimesta, hän toteaa.

Muokattu 11.9. klo 14.35: Täsmennetty tietoa määräaikaisesta erottamisesta ja lisätty tieto, että oppilas siirretään tällöin toiseen kouluun.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt