Patrik osti 15-vuotiaalle pojalleen tuliterän kevytauton kesätöitä varten, sitten laki lykkääntyi: ”Kaikki pojan, minun ja vaimon säästöt menivät”

Julkaistu: , Päivitetty:

Patrik Stormin mukaan hänen 15-vuotiaan poikansa kesätyöt ovat vaakalaudalla lain perumisen vuoksi. Pojan oli tarkoitus kulkea töihin kevytautolla.

Vaasalaisen Patrik Stormin perheeseen hankittiin kevytauto noin kuukausi sitten. Vuosimallin 2019 Toyota Aygo maksoi 13 000 euroa, ja sen oli tarkoitus tulla perheen pian 15 vuotta täyttävän pojan käyttöön. Autolla on ajettu vain 40 kilometriä.

– Kaikki pojan säästöt, minun säästöt ja vaimon säästöt menivät siihen. Ostettiin ihan tuliterä, että se on turvallinen, Storm kertoo.

Kevytautoilla tarkoitetaan alle 1 500 kiloa painavia henkilöautoja, joiden huippunopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Näitä saisivat uuden tieliikennelain myötä ajaa 15–17-vuotiaat samalla ajokortilla kuin nykyisin mopoautoja.

Lakimuutos hyväksyttiin viime joulukuussa, ja sen oli määrä tulla voimaan marraskuun alussa. Viime viikolla paljastui, että Euroopan unioni tyrmää Suomen kevytautohankkeen täysin. Komissio esittää ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr) osoittamassaan kirjeessä huolensa kevytautojen turvallisuudesta.

Komissio on huolissaan siitä, että kevytautoja ajavat 15-vuotiaat nuoret voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, kuten pienille lapsille, jalankulkijoille, pyöräilijöille ja eläimille.

– Kevytautojen massa on huomattava, jopa puolitoista tonnia. Niissä on tehokas moottori, niissä voi olla viisi matkustajaa, kuljettaja mukaan luettuna, ja niillä saisi jopa vetää peräkärryä. Kaikki nämä seikat yhdessä voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta, vaikka kevytautojen nopeus rajoitetaan 60 kilometriin tunnissa, komissio varoittaa kirjeessään.

Komission mukaan lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan luvattomalle käsittelylle alttiilla elektronisella laitteella eikä merkittävillä mekaanisilla muunnoksilla, joita on vaikeaa poistaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) ilmoitti perjantaina, että kevytautoja koskevaa lakiuudistusta lykätään vuodella. Lisäajan aikana lainsäädäntöä pyritään korjaamaan EU:n lainsäädännön vaatimusten mukaiseksi.

On kuitenkin mahdollista, että Marinin edeltäjän Anne Bernerin (kesk) alaisuudessa valmisteltu laki joudutaan kumoamaan kokonaan.

– On hyvin mahdollista, että myöhemmin käy ilmi, että tätä lainsäädäntöä ei ole korjattavissa EU-säädösten kanssa yhdenmukaiseksi ja joudumme tuomaan kumoamisesityksen, Marin sanoo.

Marin kertoi sunnuntaina saaneensa lain lykkäytymisen vuoksi paljon vihaista palautetta ja yhden suoran tappouhkauksen. Marin sanoo toivovansa malttia keskusteluun.

Lain lykkääntymisestä harmistuneen Patrik Stormin mukaan hänen poikansa ensi kesän työt ovat vaakalaudalla, koska hänen oli tarkoitus kulkea kymmenen kilometrin työmatka autollaan. Autokoulukin oli jo varattu valmiiksi.

– Täällä Vaasassa ei ole samanlaista julkista liikennettä kuin muualla, Storm sanoo.

Stormin mukaan perhe suunnitteli alun perin hankkivansa pojalle mönkijän uuden vuoden jälkeen työmatkaa varten. Kun kevytautojen tulosta tiedotettiin, suunnitelma muuttui. Storm ehdottaa, että valtio lunastaisi kevytauton heiltä sen hankintahintaa vastaavalla summalla.

Stormin mielestä lain perumista parempi ratkaisu olisi esimerkiksi alentaa nopeusrajoitusta nykyisestä 60:sta esimerkiksi 50 kilometriin tunnissa.

– Jos lakia muutetaan kaksi kuukautta ennen kuin se tulee voimaan, niin eikö se ole vähän lyhyt aika, Storm kysyy.

Storm ei vielä tiedä, miten perhe aikoo asian kanssa edetä. Mopoautoa he eivät kuitenkaan tule hankkimaan. se on varmaa.

– Se on liian vaarallinen kulkuneuvo. Se ei tule kysymykseen, Storm toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt