Kommentti: Helsinki muuttui kaaokseksi sähköpotkulautojen, -pyörien ja taksiuudistuksen jälkeen – ratkaisu olisi yksinkertainen, mutta se ei HSL:lle kelpaa

Julkaistu:

liikenne
Kuka enää edes muistaa edullista julkista liikennettä, joka olisi kansalaiselle heti pyöräilyn ja kävelyn jälkeen se kaikkein ympäristöystävällisin ja taloudellisin tapa liikkua? kysyy toimittaja Nita Makkonen.
Helsingin keskustan liikenne on muuttunut viimeisen vuoden aikana monella tavalla radikaalisti.

Katukuvaan on ilmestynyt sähköpotkulautoja, upouusia sähköpyöriä, kaupunkipyöriä ja taksiuudistuksen myötä valtava määrä uusia taksitoimijoita.

Samaan aikaan Helsingin julkinen liikenne on kokenut näyttävän hinnoittelu- ja lipunmyyntiuudistuksen.

HSL:n lippuja myydään nykyään mobiilisovelluksessa, matkakorttien latauspisteissä ja lippuautomaateissa. Käteisellä ostettavat kertaliput ovat käytännössä historiaa.

Lippujen myyntitapaa isompi uudistus on niin kutsuttu vyöhykeuudistus. Pääkaupunkiseutu eli Helsinki, Espoo ja Vantaa on jaettu ABC-alueille. Siinä missä aiemmin ostettiin Espoosta Helsinkiin matkustaessa seutulippu, nykyään ostetaan AB-lippu.

Kuten monet hyvin jo tietävät, uudistuksen myötä edullisempi sisäinen lippu katosi kokonaan hinnastosta. Pelkästään yhden kaupungin sisällä liikkuvat matkustajat joutuvat nykyään maksamaan liikkumisestaan korkeampaa hintaa. AB-lippuhinta täytyy maksaa, vaikka matka kestäisi raitiovaunulla vain kilometrin Helsingin ydinkeskustassa.

Aiemmin vaihdoton raitiovaunumatka maksoi 1,70 euroa. Nykyään se maksaa 2,80 euroa.
Samalla kun julkisen liikenteen liput ovat kallistuneet kaupungissa selvästi, uudet toimijat vastaavat kasvaneeseen kysyntään tarjoamalla vaihtoehtoisia liikkumistapoja kaupunkilaisille.

Ruotsalainen start up -yritys VOI käytti tilaisuutta heti hyväkseen ja toi kaupunkiin mielipiteitä jakaneet sähköpotkulaudat. Potkulaudan käyttöönotto maksaa Helsingissä yhden euron, jonka jälkeen käyttäjä maksaa jokaisesta ajamastaan minuutista 25 senttiä. Potkulautoja näkee tällä hetkellä melkein kaikkialla Helsingissä.

Taksitkin ovat mukana kiristyvässä kilpailussa erilaisista liikkumismuodoista. Esimerkiksi Whim-sovelluksen kuukausihintaan kuuluu, että saat 10 eurolla alle 5 kilometrin taksikyytejä keskusta-alueella ja myös vuokrattua auton 49 eurolla päivässä.
Autokyytejä saa toki taksiuudistuksen ansiosta ilmankin mitään sovelluksia suoraan kadulta halvalla hinnalla, kunhan vain jaksaa neuvotella. Jos kyytiin hyppää kolmekin henkilöä samaan aikaan, hinta on halvempi kuin kertaliput koko kolmikolle raitiovaunuissa tai metroissa.
Kuka enää edes muistaa edullista julkista liikennettä, jonka pitäisi olla kansalaiselle heti pyöräilyn ja kävelyn jälkeen se kaikkein ympäristöystävällisin ja taloudellisin tapa liikkua?

HSL:n informaatiosuunnittelija Joona Packalén kertoo puhelimitse, että HSL:n hinnoitteluun ei tule muutosta ainakaan lähiaikoina.

– Järjestelmämme perustuu siihen, että AB-vyöhykkeellä tarjotaan varsin hyvää liikennepalvelua. Meidän mielestämme se ei ole liian kova hinta siihen. Se hinta vastaa mielestämme hyvin sitä tarjontaa, Packalén sanoo.

Näinköhän?

Oma arvioni on, että jos HSL malttaisi myydä kaupunkialueella edes hieman edullisemmalla hinnalla kertalippuja, kaikki voisivat huokaista helpotuksesta. Niin tekisivät ainakin jatkuvaan liikennehärdelliin turhautuneet kaupunkilaiset, Suomen ympäristö, julkisen liikenteen asiakkaat ja lopulta myös HSL:n johto lipputuloja tilinpäätöksen yhteydessä tarkastellessaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt