Poliisi harjoitteli droonien ratsaamista valvotussa testissä Hietaniemessä – ilmavalvontaoperaatio käynnissä myös Putinin valtiovierailulla

rac

Julkaistu:

Poliisi suoritti droonien etätunnistustehtäviä yhteistyössä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sekä useiden alan toimijoiden kanssa osana miehittämättömän ilmailun liikenteenohjausjärjestelmien testipäivää.
Droonien eli miehittämättömien ilma-alusten lennättäminen muuttuu säädellymmäksi vuoden 2020 heinäkuussa ja viranomaiset varustautuvat muutokseen parhaillaan.

Suurin EU-asetuksen mukanaan tuoma muutos on, että drooni-lennättäjille tulee pakolliseksi rekisteröidä lennokkinsa.

– Rekisteröinti toimii samalla tavalla kuin auton rekisterikilpi. Epäilemättä se lisää lennättäjän vastuullisuutta, kun nimi on tiedossa, sanoo Traficomin ilmailualan johtava asiantuntija Jukka Hannola.

EU-asetuksen mukaan jokaisen drooni-lennättäjän on suoritettava myös ilmailuun liittyvä verkkokurssi ja -tentti Traficomin verkkopalvelussa. Maksuista on määrä päättää liikenne- ja viestintäministeriössä myöhemmin.

Ruuhkaa taivaalla

Drooneja uskotaan voivan käyttää tulevaisuudessa tavarakuljetuksiin ja mahdollisesti myös kuljettamaan ihmisiä. Tavarakuljetuksia kokeili Suomessa Posti jo vuonna 2015 ja viimeisimpänä kuljetustesteistä kertoi myös Matkahuolto viime heinäkuussa.


Viranomaisten tavoitteena on luoda selvät säännöt miehittämättömien lennokkien käytölle niin kutsutussa alailmatilassa.

Alailmatilalla tarkoitetaan käytännössä aluetta, joka sijaitsee lentoliikennettä varten varatun, kontrolloidun yläilmatilan ja maanpinnan välissä.

Miehittämättömän lentoliikenteen havaitsemiseen ja tunnistamiseen on kehitetty varta vasten omia lentoliikenteen ohjausjärjestelmiä eli UTM- (Unmanned Traffic Management) -lennonjohtojärjestelmiä.

Järjestelmien kehittäjistä kolme suurinta toimijaa ovat Unifly, Airmap ja Altitude Angel, joiden järjestelmät olivat käytössä Hietaniemen hautausmaan vastapäisellä puistoalueella suoritetussa testissä.


Testaajat näkivät samalta ruudulta droonien lisäksi myös alueen lentoliikenteen, sillä UTM-järjestelmien yhteyteen oli kytketty Suomen lennonvarmistusjärjestelmistä vastaavan ANS Finland ATM (Air Traffic Management) -lennonjohtojärjestelmä.

Yhdistämällä järjestelmien näkymät viranomaiset pyrkivät muodostamaan turvallisen kokonaistilannekuvan, jossa nähtävillä on niin miehittämätön kuin miehitetty lentoliikenne. Droonit on tarkoitus kyetä hallitsemaan jatkossa paremmin myös lentokenttäympäristössä.

Tapahtuma on osa Suomen ja Viron GOF U-SPACE -yhteishanketta, jossa testissä on myös matkaviestinverkon soveltuvuus laajamittaiseen drone-toimintaan. Traficomin mukaan tavoitteena on selvittää, kuinka 5G-verkkoja voisi rakentaa niin, että ne tukisivat myös miehittämätöntä ilmailua.


Rajoitukset ovat tarpeen

Yksi testeihin osallistuneista oli Videodrone Finland-yrityksen Juha Tolvanen, joka uskoo rekisteröinnin ja UTM-järjestelmien käyttöönoton tekevän alalle hyvää.

– Se tuo turvan myös yksityisille lennättäjille, koska myös he näkevät jatkossa ketä samalla alueella on lentämässä, Tolvanen toteaa.

Tolvasen mukaan uusi sääntely on tarpeellista, sillä vaikka ammattilaiset tietävät kuinka droonien kanssa toimittaan, puuhaavat harrastelijat taivaalla välillä ihan omiaan.

Poliisi esimerkiksi sakotti kahta drone-lentäjää laulaja Ed Sheeranin konsertin yhteydessä Malmin Lentokentällä. Syynä oli ilmailukiellon rikkominen.


Miehittämättömän ilmailun koordinoinnista ja kehityksestä poliisissa vastaava ylikomisario Sami Hätönen kertoi päivän testien sujuneen mainiosti.

– Tulokset olivat juuri sellaisia kuin odotimme, eli saimme kaikki ilmassa olleet droonit järjestelmässä näkyviin ja tunnistetuiksi, Hätönen kertoo.

Ilmaan nousi päivän aikana yhteensä kuusi droonia, joille kaikille oli luotu järjestelmään oma uniikki tunnus. Joidenkin droonien tietoihin oli etukäteen tallennettu lennokin tunnuksen lisäksi myös lennättäjän nimi ja puhelinnumero, jotka näkyivät etätunnistuksen yhteydessä.


Hätösen mukaan poliisi voi hyödyntää UTM-järjestelmiä esimerkiksi muodostamalla lentorajoitusalueen liikenneonnettomuuspaikoille ja taata tällä tavoin työrauhan sekä suojella onnettomuuden uhrien yksityisyyttä.

Järjestelmällä on käyttöä myös keskiviikkona tapahtuvan Venäjän presidentin Vladimir Putinin valtiovierailun kaltaisen tapahtuman yhteydessä.

– Kun täällä on ilmailua rajoitettu, niin sitä pitäisi pystyä myöskin valvomaan sekä ennaltaehkäisemään rikkomuksia. Tällä järjestelmällä se varmasti onnistuu.

Hätösen mukaan drooni on monipuolinen harrastusväline, mutta toivoo että jokainen lennättäjä pitäisi huolen ilmailuturvallisuuden säilymisestä lentämisen huumassakin.

Lentokieltoalueet ja uudet tiedotteet tilapäisistä lentokieltoalueista löytyvät Traficomin ylläpitämältä droneinfo.fi -sivustolta. Sivustolla löytyvät myös ohjeet droonin turvalliseen lennättämiseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt