Helsinkiin ilmestyi tuliteriä ”jymysähköpyöriä”, joilla voi ajaa jopa 45 km/h – poliisitarkastaja jyrähtää menopeleistä, jotka eivät oikeastaan ole pyöriä

Julkaistu: , Päivitetty:

kaupunkipyörät
Poliisitarkastajan mukaan uusien meganopeiden kaupunkipyörien markkinointi on harhaanjohtavaa.
Helsingin katukuvaan on ilmestynyt kaikessa hiljaisuudessa kolmekymmentä tuliterää sähköllä kulkevaa kaupunkipyörää.

Aiheesta kertoi aiemmin muun muassa lauantaina Helsingin Sanomat. Lehden mukaan sveitsiläisen Bond Mobility -yrityksen tuomien pyörien määrä kasvaa hiljalleen sataan, kunhan niitä saadaan rekisteröityä lisää.

Näillä uusilla ”pikasähköpyörillä” voi ajaa jopa 45 kilometrin tuntivauhtia. Pyörien toimintasäde on sata kilometriä.

Bond-pyöriä hallitaan kännykkäsovelluksen avulla, ja ne voi sähköpotkulautojen tapaan jättää minne tahansa sovelluksen määrittämän alueen sisällä.

Näin sovellus toimii


Kun Bond-sovelluksen lataa ja avaa puhelimella, rekisteröinnissä palveluun täytyy ladata luottokorttitiedot ja valokuva ajokortista.

Sovellus muistuttaa, että pyörillä täytyy ajaa varovaisesti ja käyttää kypärää. Sen jälkeen sovelluksessa näkee kaikki lähellä olevat, vapaat sähköpyörät.

Kokeillaan. Ei mene kuin pari minuuttia, ja saan sovelluksen toimimaan puhelimessani.

Näen sovelluksella, että vain 550 metrin päässä olisi lähin pyörä, jossa on akkua jäljellä 83 prosenttia. Sen vuokraaminen käyttöön maksaa vain yhden euron. Kokonaishinta on 1 euro / kilometri.

Kotimatkani 2,5 kilometrin päähän tällaisella ”jymypyörällä” maksaisi siis vain muutama euroa. Sehän on melkein saman verran kuin HSL:n kertalippu!

45 kilometrin tuntivauhtia huristellessa matka taittuisi vieläpä todella nopeasti. Kuulostaa varsin hyvältä diililtä. Ei muuta kuin kypärä päähän ja menoksi.

Poliisi jyrähtää totuuden Bond-pyöristä

Mutta Helsingin poliisi on asiasta vahvasti eri mieltä.

Liikenneturvallisuuteen erikoistunut poliisitarkastaja Konsta Arvelin ehti jo jyrähtää Twitterissä, että uudet Bond-kaupunkipyörät eivät suinkaan ole pyöriä, vaan ne ovat pikemminkin mopoja.

– Niitä koskevat mopon liikennesäännöt, kuten kypäräpakko sekä promillerajat. Eikä niillä tietenkään ajeta jalkakäytävällä, Arvelin kirjoittaa somessa.
IS tavoitti Arvelinin maanantaina puhelimitse. Poliisitarkastaja sanoo heti, että hänellä on uusista Bond-kulkuneuvoista tiukka mielipide.

– Jos haluaa sanoa jotain positiivista, niin totta kai erilaisten liikkumismuotojen tuominen kaupunkiin on sinänsä tervetullutta. Liikkuminen paikasta toiseen on kaikille meille välttämätöntä, hän aloittaa.

Arvelinin mukaan uusiin ”jymypyöriin” liittyy kuitenkin paljon ongelmia, eikä kyse ole pelkästään siitä, kuinka nopeasti niillä päättää huristella.

– Sanotaan niin, että edes polkupyöräilijät eivät aina osaa pysyä siellä missä pitää. Eikä varmasti mene kauaa, että joku keksii ajaa tällaisella päihtyneenä.

Teknisesti ottaen Bond-pyörissä on tavallisen polkupyörän runko, satula ja ohjaustanko, joten se muistuttaa erehdyttävästi polkupyörää. Kulkuneuvot on kuitenkin rekisteröity kevyiksi kaksipyöräisiksi moottoriajoneuvoiksi, jotka luokitellaan mopoiksi. Kussakin Bond-pyörässä on mukana rekisterikilpi.

– Markkinointi on harhaanjohtavaa. On harmi, että tässä yhteydessä puhutaan pyöristä, Arvelin sanoo.


Bond-pyörillä ei saa ajaa tavallisella pyörätiellä

Kulkuneuvon määritelmällä on merkitystä, koska tieliikennelaki suhtautuu mopoihin ja pyöriin aivan eri tavalla.

Mopoilla ei saa ajaa tavallisella pyörätiellä, ellei pyörätien alussa ole kylttiä, jonka alalaidassa lukee: sallittu mopoille.

– Helsingin keskustan alueella sellaisia pyöräteitä ei ole oikeastaan juuri ollenkaan, Arvelin huomauttaa.

Oikea ajopaikka Bond-pyörille, tai siis Bond-mopoille, olisi näin ollen ajotiellä oikeassa laidassa.

– Myös pientareella saa ajaa, mutta pientareen määritelmä on tarkkaan rajattu. Se ei ole sama asia kuin jalkakäytävä tai pyörätie.

Päässä pitää olla kypärä

Bond-sovelluksessa käyttäjää muistutetaan, että kypärää tulee käyttää. Vaikka Bond-pyörät on rekisteröity mopoiksi, kypäräksi riittää tavallinen pyöräilykypärä. Tämä selviää perustuslain asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä: sen kuudennessa pykälässä kerrotaan poikkeuksista, jolloin suojakypärän käyttövelvollisuus ei koske kuljettajaa.

– Suojakypärän käyttövelvollisuus ei koske mopoksi luokitellun polkimin varustetun sähköpolkupyörän kuljettajaa, jos hän käyttää polkupyöräilijälle tarkoitettu kypärää ja jos polkupyörän massa ajokunnossa on enintään 35 kilogrammaa ja moottorin nimellisteho enintään 1 kilowattia, pykälässä lukee.

Bond-pyörien maahantuonnista vastaava Panu Kuhlberg viestittää IS:lle selvittäneensä, että Bond-pyörät kuuluvat mukaan tuohon kategoriaan.

Poliisitarkastaja ei osaa sanoa, miten tilanne Bond-pyörien kanssa tulee etenemään. Vastuu on palveluntarjoajan lisäksi käyttäjällä itsellään.

– Tässä ollaan monella tavalla jännän äärellä, Arvelin sanoo.

Artikkelia korjattu 21.8. kello 12.03: Toisin kuin artikkelissa aiemmin virheellisesti kerrottiin, Bond-sähköpyörien kuljettajilla ei tarvitse olla mopokypärää. Tavallinen pyöräilykypärä riittää. Tarkennettu kauttaaltaan artikkelin viimeistä kappaletta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt