Poliisi julkaisi peltipoliisin nappaaman häkellyttävän kuvan ”ilman käsiä” ajavasta bemarikuskista – ei osaa itsekään vastata onko se laillista

Julkaistu:

Pasterstein innostui pohtimaan IS:lle autoilun tulevaisuutta ja turvallisuutta automaatiovalvonnan näkökulmasta.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein julkaisi maanantaina Twitter-tilillään automaattisen valvontakameran nappaaman kuvan, jossa BMW:n ratissa istuva henkilö pitää molempia käsiään päänsä päällä.

– Saako ajoneuvoa ajaa ilman käsiä, Pasterstein kysyy twiitissään.
Pasterstein kertoo IS:lle julkaisseensa kuvan keskustelua herättääkseen, ikään kuin päivän kysymyksenä. Siinä hän onnistui, sillä vastauksia twiittiin on tullut kymmeniä. Hän vastaa twiittinsä kommenttiketjussa myös itse omaan kysymykseensä.

– Ei tuosta ole nimenomaisesti missään säädetty, mutta kyllähän huolellinen tienkäyttäjä pitää kädet tai ainakin toisen niistä kiinni ratissa tieliikennelain 3 §:n 1 momentissa säädetyn huolellisuusvelvollisuuden vuoksi, Pasterstein kirjoittaa.

Pasterstein muistuttaa, että jokaisen kuljettajan on pystyttävä pysäyttämään ajoneuvo tien näkyvällä osalla.

– Jos ei ole kädet ratissa ja joutuu tekemään äkkijarrutuksen, niin voihan se olla melko haastavaa. Tosin eihän siinä mene montaa sekunnin sadasosaa, kun kädet laittaa takaisin, Pasterstein pohtii.

Pasterstein muistuttaa, että kuljettajalla on itsensä lisäksi vastuu myös muista matkustajista ja tiellä liikkujista.

– Jalankulkijalla on lähinnä vastuu itsestään, mutta kun mennään moottoriajoneuvoihin, niin siinä on äkkiä vastuussa aika monesta muustakin.

Pastersteinin mukaan ilman käsiä ajaminen on hyväksyttävämpää kuin esimerkiksi puhelimen käyttö ajon aikana. Jo senkin takia, että toinen on yksiselitteisesti laissa kielletty.

– Tuossahan kuitenkin näköyhteys säilyy tiehen ja on mahdollisuus reagoida. Jos otat kännykän käteen ja alat tuijottamaan sitä, niin siinähän katkeaa yhteys tiehen ja ympäristöön. Mutta nämä ovat aina hyvin tapauskohtaisia.

Pasterstein innostuu pohtimaan Ilta-Sanomille autojen tekniikan kehittymistä laajemmin. Hän huomauttaa, että tekniikan kehittyminen on menossa siihen suuntaan, ettei kuljettajaa välttämättä enää tarvita autossa lainkaan.

Pasterstein antaa esimerkkinä testauksessa olevat rekkaletkat, joissa letkan ensimmäistä rekkaa ohjaa kuljettaja, ja muut rekat seuraavat edessään kulkevaa autoa ilman, että kuljettajien tarvitsee aktiivisesti tehdä mitään.

– Kuljettajat seuraavat lähinnä ympäristöä siltä varalta, että jotain tapahtuu. Heillä pitää olla valmius tarttua rattiin. Tietyt autot pystyvät menemään hyvissä olosuhteissa jo pitkiäkin matkoja ilman, että kuljettaja puuttuu siihen.

– Se pitää kuitenkin muistaa, että lopullinen vastuu on kuljettajalla, oli mitä tahansa teknisiä välineitä apuna, hän lisää.

Pasterstein maalailee tulevaisuutta, jossa autot keskustelevat keskenään ja lukevat esimerkiksi teiden reunaviivoja tai edessä kulkevaa autoa. Hänen mukaansa esimerkiksi letkojen välissä kaahailevat autot voivat häiritä automaatiota käyttäviä autoja.

Pasterstein uskookin, että tulevaisuudessa automaattista liikennevalvontaa tarvitaan entistä enemmän sujuvan liikenteen takaamiseksi, kun automaatio autoissa lisääntyy.

Hän muistuttaa, että liikenneturvallisuuden näkökulmakin on edelleen tärkeä.

– Ketäänhän ei voi pakottaa käyttämään tällaisia autoja, ellei lakiin tule muutoksia, Pasterstein toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt