Airiston turmaveneen mallisia aluksia on Suomessa vain kaksi – tavoitimme toisen veneen omistajan, joka kertoo ”sokeasta pisteestä”

rac

Julkaistu:

airiston veneturma
Airiston veneturmassa oli mukana moottorivene, jonka malli on Suomessa harvinainen. Niitä on maassa vain kaksi kappaletta. IS tavoitti toisen veneen omistajan.
Airiston selällä tapahtui lauantaina kahden ihmisen hengen vienyt veneonnettomuus. Viisitoista metriä pitkä moottorivene rysähti kahdeksanmetrisen purjeveneen kylkeen kiinni vilkkaalla veneilyväylällä.

Kyseinen moottorivene on Fairline 48 Targa -malliston vuonna 1998 valmistettu vene. Niitä on Suomessa vain kaksi kappaletta.

Onnettomuudessa mukana olleen veneen omistaa lounaissuomalainen toimitusjohtaja. Hän oli onnettomuuden aikaan mukana veneellä, mutta ei ole vielä selvillä, ohjasiko hän itse venettä vai joku muu.
Onnettomuutta tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kahtena törkeänä kuolemantuottamuksena.

Toisen Fairline 48 Targan vuosimallia 1998 omistaa puolestaan Varsinais-Suomessa asuva pitkän linjan veneharrastaja.

IS tavoitti veneenomistajan puhelimitse tiistaina. Hän ei halunnut puhua nimellään.

Veneilijä osti oman veneensä vuonna 2014, ja hän ajaa sillä noin sata tuntia kesässä. Hän arvioi, että mallin arvo on tällä hetkellä noin 150 000–170 000 euroa.

– Se on normaali perhevene, josta ei voi puhua minään ökyveneenä.
Onnettomuus sattui hyvällä säällä, eikä tapahtumiin liittynyt alkoholia. Siksi yksi lukijoiden keskuudessa herännyt kysymys on, olisiko moottoriveneessä voinut olla jotain, joka vaikutti esimerkiksi näkyvyyteen.

– Kyllä siinä on eräs juttu, veneilijä vastaa välittömästi.

Hän kertoo, että Fairline 48 Targa -veneen vuoden 1998 malliin liittyy eräs ominaisuus, joka voi aiheuttaa kuljettajalle harmaita hiuksia.

– Veneen kojelauta heijastaa tuulilasiin tietyissä olosuhteissa sellaisen sokean pisteen. Jos on tietyn mittainen tai jos vaikka istut, niin sieltä ei ehkä näe kunnolla.

 

Teippaan siihen kojelautaan kiinni milloin minkäkin asian, kuten teepaidan.

Jos aurinko paistaa tietystä kulmasta tai veneen kuljettaja on huonossa asennossa, näkökentän eteen tuulilasin pintaan heijastuu veneilijän mukaan ovaalinmuotoinen valkoinen ”läntti”.

– Minulle on itselleni käynyt ihan vastaavanlainen tilanne kaksi vuotta sitten, veneilijä toteaa.

– Tilanne oli onneksi sellainen, että edessäni ei ollut ketään.
Heijastuma yllätti hänet, koska hänen aiemmissa veneissään ei ole esiintynyt vastaavaa ongelmaa.

Nyt hän on ratkaissut ongelman niin sanotulla tee-se-itse-keinolla.

– Teippaan siihen kojelautaan kiinni milloin minkäkin asian, kuten teepaidan.

Hän huomauttaa, että samankaltaisia heijastusongelmia voi olla muissakin samantyyppisissä veneissä. Hän keskusteli laituripaikkanaapurinsa kanssa vain muutama päivää ennen Airiston veneturmaa juuri tästä aiheesta.

– Hänellä oli saman merkin 47-mallinen vene. Myös tämän veneen omistaja oli huomannut saman ongelman.

 

Akselivetoinen vene on kuin veturi raiteillaan ilmankin mitään autopilottia.

Fairlinen nykyinen maahantuoja on MP Yachts Oy. Sen edustaja Mika Papunen sanoo IS:lle, että ei ole koskaan kuullut asiakkailtaan vastaavasta ”sokeasta pisteestä”.

– On mahdotonta sanoa, voiko siinä venemallissa olla tällainen sokea piste. Voi se hyvin olla mahdollista, mutta en ole koskaan kuullut sellaisesta, hän sanoo.
Automaattiohjauksen vaikutusta onnettomuuteen on niin ikään pohdittu.

Veneilijä ei usko, että autopilotilla olisi mitään tekemistä Airiston onnettomuuden kanssa, sillä autopilotti ei ole kyseisessä venemallissa kovin hyödyllinen ominaisuus. Tyynellä säällä autopilottia ei veneilijän mukaan tarvitse mihinkään.

– Se vene on akselivetoinen. Kun sitä ohjaa suoraan, niin se menee suoraan. Sen sijaan perävetoinen vene lähtee aina kääntymään johonkin suuntaan.

– Akselivetoinen vene on kuin veturi raiteillaan ilmankin mitään autopilottia.

 

Turvaväliksi tarvitaan ainakin noin 30 metriä. Se on noin kaksi veneenmittaa.

Entä miten nopeasti veneen saa tarvittaessa pysähtymään?

– Sitä on vaikeaa arvioida. Kyllä se pysähtyy, kun vaikka 20 solmun nopeudessa vetää kahvoista.

Kahvoista vetämisen jälkeen peräaalto heittää venettä vielä parikymmentä metriä eteenpäin, mutta vauhti hidastuu selvästi.

– Turvaväliksi tarvitaan ainakin noin 30 metriä. Se on noin kaksi veneenmittaa.

Tapahtunut onnettomuus järkyttää veneilijää syvästi.

Heti kun ensimmäiset kuvat veneturmasta julkaistiin, hänen puhelimensa alkoi soida taukoamatta. Ystävät tunnistivat venemallin ja kyselivät, oliko hän mukana turmassa.

Ystävien lisäksi hän on saanut kyselyitä täysin tuntemattomilta ihmisiltä eri puolilta Suomea.

– En haluaisi näitä puheluita enää montaa. Ihan tuntemattomista numeroista tulee tällä hetkellä soittoja ja kyselyitä.