LM: Taksissa istunut nainen joutui onnettomuuteen Helsingissä – kolarin jälkeen paljastui härski huijaus

Taksiuudistus on johtanut huijauksiin, jossa taksiyrittäjät yrittävät esiintyä toisen yrityksen logoilla ja väreillä luotettavuutta ilmaistakseen.

Taksiuudistus on ollut voimassa vuodenpäivät.

5.8.2019 9:24

Vuodenpäivät voimassa olleen taksiuudistuksen mukana on tullut lieveilmiö, jossa taksiyrittäjät yrittävät esiintyä kilpailevan yrityksen kuljettajana, kertoo Lännen Media.

Lännen Median haastattelema Taksiliiton järjestöpäällikkö Katja Saksa kertoo, että huijauksissa on tyypillisesti jäljitelty jotain tunnettua yritystä. Isoilla taksiyrityksillä on luotettava brändi, jota halutaan jäljitellä. Kyse on toistaiseksi ollut yksittäistapauksista.

Lännen Media kertoo oululaisesta naisesta, joka otti taksin Helsingin laivaterminaalista. Nainen kysyi terminaalin taksijonossa Taksi Helsingin autoa ja luuli saaneensa sellaisen. Taksimatkan aikana taksi ajoi risteyksessä toisen auton perään. Kuski meni selvittämään kolaria toisen autoilijan kanssa, muttei naisen mukaan kysynyt naiselta tämän vointia onnettomuuden jälkeen.

Taksimatkan päätyttyä nainen sai maksukuitin, jossa oli Taksi Helsingin logo ja yhteystiedot. Seuraavana päivänä nainen soitti Taksi Helsingin asiakaspalveluun, ja kysyi taksimatkasta rekisterinumeron perusteella. Tässä vaiheessa kävi ilmi, että kyse oli huijauksesta. Taksi Helsingin listoilta ei löytynyt kyseistä rekisterinumeroa.

Paljon kritiikkiä saanut taksiuudistus oli edellisen hallituksen tekele, mutta ainakin osa keskustalaisista haluaisi myllätä koko uudistuksen, kertoi Ilta-Sanomat viime viikolla.

Kilpailun vapauttaminen oli hyvä asia, mutta varmaan vähän liian nopeasti uudistettiin kokonainen ala, Joonas Könttä (kesk) sanoi.

Samaa mieltä tuntui olevan Ilta-Sanomille puhunut Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

– Onhan kaikessa jotain hyvääkin, mutta keskeinen ongelma on se, että kertaheitolla vapautettiin kaikki säännellyt asiat. Aikaisemmin oli määrällinen sääntely, mutta lisäksi oli asemapaikka eli paikka, mistä liikennettä tuli harjoittaa, ajovelvoite, päivystysvelvoite ja vahvistettu ydintaksa. Kun kaikista näistä luovuttiin, tilanne meni hyvinkin sekaisin, hän kertoi.

– Meillä on varsin laaja konsensus siitä, että taksilakiin tarvitaan korjauksia. Ehkä uudistuksen yhteydessä tehneet vaikutusarvioinnit eivät pitäneet paikkaansa, siitä pitää ottaa opiksi, kommentoi puolestaan Mikko Kärnä (kesk).

Köntän mukaan taksamittari pitäisi tehdä pakolliseksi.

– Hinnan voi sopia nyt mittarin ohi, mikä voi olla kuluttajan näkökulmasta epäselvää.

Uudistuksen yhteydessä luovuttiin taksikuskien koulutusvaatimuksesta. Kärnän mukaan kuljettajien osaamisen suhteen on menty ”liian matalalle tasolle”.

– On äärettömän tärkeää, että kun ihminen toimii palveluammatissa, niin häneltä edellytetään tiettyjä asioita. On se aika absurdia, että kun henkilö hyppää autoon, hän ei tiedä, minne hän lopulta sen kyydin saa.

Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen ohjelmassa linjataan, että taksiliikenteessä tehdään ”tarvittavat korjaukset toiminnan turvallisuus ja harmaan talouden torjunta” huomioon ottaen.

Ratkaisuja pyritään etsimään erityisesti hinnoittelun läpinäkyvyyteen ja taksien saatavuuteen. Myös Kela-taksien kilpailutuskäytännöt vaativat hallitusohjelman mukaan uudelleenarviointia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?