Anttu, 18, kerää sähköpotkulautoja lataukseen Helsingissä – skootteja on löytynyt puista, pensaista ja jopa parvekkeelta

Sähköpotkulautoja jätetään outoihin paikkoihin. Kesäkerääjää hämmentävät myös karttasovelluksessa kummittelevat ”haamulaudat”. ISTV seurasi potkulautojen kerääjää iltavuorossa.

27.7.2019 15:30

Oletko koskaan ihmetellyt, mihin kotikadulle jättämäsi sähköpotkulauta on aamuun mennessä hävinnyt?

On mahdollista, että laudan on noukkinut mukaansa 18-vuotias Anttu Lahti, joka kerää työkseen VOI Scooters -sähköpotkulautayrityksen lautoja Etelä-Helsingin alueella.

  • Yllä olevalla videolla ISTV on Lahden kyydissä Helsingin keskustassa.

Lahti ajaa pakettiautolla ympäri keskustaa Katajanokalta Lauttasaareen ja kerää laudat, joiden akut ovat tyhjentyneet. Sitten hän vie ne yöksi lataukseen.

Apunaan Lahti käyttää samankaltaista mobiilisovellusta, jolla myös käyttäjät paikallistavat ladattujen sähköpotkulautojen olinpaikat. Tosin sillä erotuksella, että Lahti näkee sovelluksesta nimenomaan tyhjentyneet laudat.

18-vuotias Anttu Lahti kerää työkseen sähköpotkulautoja Helsingin keskustassa.

Tämä sähköpotkulauta oli jätetty bussipysäkin katolle Helsingin Mannerheimintiellä.

Lahti pyrkii löytämään useampia lautoja kerralla samalta alueelta ja pyrkii välttämään ajelua ristiin rastiin. Yhden vuoron aikana ajokilometrejä voi kertyä jopa 70.

– Viikolla on vähemmän kerättävää, mutta jos kohdalle sattuu aurinkoinen viikonloppu, niin kyllä sen sitten huomaa keräysmäärän kasvussa, Lahti summaa.

Kaupunkifestivaalit eivät ole Lahden mukaan näkyneet tilastopiikkinä kerättävien lautojen määrissä. Ehkä hieman yllättäen, kerääjillä piti sen sijaan kiirettä juhannuksena.

Sähköpotkulaudat ovat tänä päivänä erottamaton osa Helsingin katukuvaa.

Lautojen keräämisen ohella Lahti myös palauttaa ladatut laudat varastolta takaisin kiertoon.

Yksi suosituimmista paikoista lautailijoiden keskuudessa on Lahden mukaan Hernesaaren ranta. Sinne ladattuja sähköpotkulautoja viedään usein kymmenittäin.

Lahden mukaan useimmat tyhjentyneet laudat löytyvät katujen varsilta ja valtaosa hänen keräämistään laudoista on jätetty siististi pystyyn syrjään kulkureiteiltä.

Poikkeuksiakin on, sillä hän on poiminut lautoja talteen myös puun oksalta. Lahti muistaa elävästi etenkin yhden tietyn tapauksen.

Anttu Lahti paikantaa sähköpotkulaudat karttasovelluksen avulla ja tunnistaa potkulaudat QR-koodista.

– Etsin sitä lautaa ensin kymmenisen minuuttia. Sitten näin sen läheisen talon parvekkeella. Ei siinä oikein voinut muuta kuin jättää se sinne, Lahti pudistelee päätään.

Lahti puhuu myös ”haamulaudoista”, jotka näkyvät karttasovelluksessa, mutta paikalle saapuessa ei laitetta löydy mistään. Tällöin kerääjät ilmoittavat laudan kadonneeksi.

– Näemme laudan viimeisimmän sijainnin kartalla, mutta jos laudan akku on tyhjentynyt ja sitä on siirretty sen jälkeen, ei sijainti enää päivity karttasovellukseen, Lahti selvittää.

Sähköpotkulaudat ovat nousseet nopeasti haastamaan perinteiset kulkuneuvot kaupunkiliikenteessä.

Helsingissä toimii tällä hetkellä viisi sähköpotkulautayritystä, mutta harvempi tietää brändien takana laudoista huolehtivista toimijoista.

Yksi VOI:n lautoja ylläpitävistä yrityksistä on yli 20 kaupungissa toimiva palveluntuotantoyritys Rolan Oy, jolle Anttu Lahti tekee töitä henkilöstövuokrausyrityksen kautta.

Sähköpotkulautojen keräyksen lisäksi Rolan muun muassa ylläpitää yhteiskäyttöautoja, operoi kaupunkipyöriä Turussa ja Oulussa ja on mukana Helsingin kaupungin robottibussikokeilussa.

Uudet liikkumismuodot tuovat mukanaan myös uusia työtehtäviä. Vielä vuosi sitten potkulautojen kerääjää ei tarvittu. Rolanin perustajajäsenen Aki Laihon mielestä liikkumisen murros on vasta alussa.

– Uskomme vaihtoehtoisten liikkumismuotojen kasvuun ja haluamme olla mukana toteuttamassa uusia liikkumisratkaisumalleja, Laiho tiivistää.

Hujan hajan jätetyt sähköpotkulaudat ovat herättäneet kritiikkiä kesän kuluessa. Anttu Lahden mukaan suurin osa hänen keräämistään sähköpotkulaudoista on löytynyt katujen varsilta siististi aseteltuina.

Sähköpotkulaudat ovat herättäneet mielipiteitä puolesta ja vastaan. Viimeksi aihetta kommentoi hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin, joka vihjasi, että sähköpotkulaudoille voi tulevaisuudessa olla luvassa lisäsääntelyä, mikäli liikkumismuoto yleistyy entisestään.

VOI Scooters-yrityksen Max Thelenin mukaan yritys ohjeistaa jo sovelluksessa käyttäjiä pitämään kypärää, ajamaan turvallisesti ja selvin päin sekä käyttämään pyöräkaistoja jalkakäytävien sijaan.

– Tuemme kaikkia toimia, jotka auttavat edelleen käyttäjiämme noudattamaan ohjeistuksia ja nauttimaan sähköpotkulautojen tarjoamasta vaivattomuudesta turvallisesti. Meillä on omaa henkilökuntaa jotka kiertävät katuja opastamassa kuluttajia käytössä. Tämän lisäksi meiltä on pian tulossa virtuaalinen liikennekoulu kuluttajien kouluttamista varten, Thelen listaa.

Hänen mukaansa VOI:n lautojen määrää on lisätty kysynnän mukaan tasaisesti ja heidän lautamääränsä on kasvanut 200 laudasta yli tuhanteen lautaan pääkaupunkiseudun alueella.

Entä mitä sitten tapahtuu kadonneille haamulaudoille?

Thelenin mukaan heidän oma henkilökuntansa etsii ja kerää haamulaudat talteen jälkikäteen.

– Vihjeitä haamulaudoista tulee myös kuluttajilta ja tästä olemme äärimmäisen kiitollisia.

Suurin osa sähköpotkulaudoista pysäköidään oikeaoppisesti, mutta joukkoon mahtuu myös erikoisia yllätyksiä.

VOI-sähköpotkulaudat

  • Nopeus: 20 km/h (Helsingissä).

  • Akunkesto: Akku kestää 30 kilometrin matkan vanhemmissa ja noin 50 kilometrin matkan uudemmissa malleissa.

  • Käyttökustannukset: 1 euron aloitusmaksu ja 20-40 senttiä minuutilta, riippuen käytöstä, säästä, päivästä ja kellonajasta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?