Näyttävää menoa! Ilmavoimat julkaisi videon voittoisasta Hornet-esityksestä

rac

Julkaistu: , Päivitetty:

Ilmavoimat
Voittoisassa soolossa oli runsaasti ison kohtauskulman liikkeitä. Eli koneen nokka oli välillä pystyssä kohti taivasta.
Ilmavoimien Hornet-soolo valittiin parhaaksi yksittäiseksi esityslennoksi Royal International Air Tattoo eli RIAT -lentonäytöksessä Gloucestershiressä, Britanniassa. Kyseessä on yksi maailman suurimmista lentonäytöksistä.

– Kapteeni Arto Ukskosken Hornet-soolo sai tapahtumassa kaksi palkintoa. Parhaan yksittäisen esityslennon lisäksi RIAT-lentonäytöksen ystävät valitsivat sen suosikikseen. Ukskoski palvelee Lapin lennoston hävittäjälentolaivue 11:ssä, Ilmavoimien tiedottaja Tuomas Saavalainen kertoo Ilta-Sanomille.

Maanantaina illalla juuri Suomeen palannut Arto Ukskoski kommentoi lyhyesti voittojaan.

– Aika suuri yllätys oli se, että Suomeen tuli voitto parhaasta yksittäiseksi esityslennosta toista vuotta putkeen, hän sanoi.

Viime vuonna parhaan yksittäisen esityslennon palkinnon voitti kapteeni Lauri Mäkinen.

– Erityisesti lämmittää se, että RIAT-lentonäytöksen ystävät valitsivat lennon suosikikseen, Ukskoski sanoo.

Voittoisa soolo sisälsi runsaasti ison kohtauskulman liikkeitä. Kohtauskulma muuttuu lentokoneen nokkaa nostettaessa tai laskettaessa.


– Olen odottanut innolla RIAT-lentonäytöstä, koska se on yksi maailman suurimmista ilmailualan tapahtumista ja on hienoa päästä esiintymään muiden maiden huippujen kanssa.

Ilmavoimat kertoi Twitter-tilillään Ukskosken lennosta.

Tällainen esitys oli kyseessä

Ukskoski valmistautui lentoon hyvin.

– Hornet poikkeaa ”normaalista” lentokoneesta varsin paljon, koska maailmassa on vähän koneita, jotka pystyvät tekemään samanlaisia liikkeitä kuin Hornet. Hornetilla pystyy liikehtimään todella isoilla kohtauskulmilla ja mielestäni juuri ison kohtauskulman liikkeet ovat varsin näyttäviä, Ukskoski kertoi lennostaan ennen esityslentokauden alkua Ilmavoimien sivuilla.

Esityksessä oli paljon korkeita pystyliikkeitä.

Ukskoski kertoi Ilmavoimien Facebook-sivuilla lennon sääolosuhteista.

– Keli oli tänään todella haastava, sillä pilvet olivat aika matalalla ja tuuli melko kovaa. Onneksi pystyin silti tarjoamaan yleisölle hyvän kelin sarjan, hän sanoi.

Tällaisella koneella hän lensi

Boeing F/A-18 C/D Hornet -monitoimihävittäjät muodostavat Ilmavoimien päälentokaluston. Ilmavoimissa tyyppitunnusta HN kantavaa Hornetia käytetään rauhanaikana lentokoulutukseen ja alueellisen koskemattomuuden valvonta- ja turvaamistehtäviin.

Hornetit kykenevät torjumaan ilmamaaleja näköetäisyyden ulko- ja sisäpuolella kaikissa sää- ja valaistusolosuhteissa. Torjunta voi tapahtua yksin tai osastona jatkuvassa yhteistoiminnassa ilmapuolustuksen muiden toimijoiden, kuten ilmatorjuntayksiköiden, kanssa. Poikkeusolojen toiminnassa Hornetit voivat tukeutua lentokenttien lisäksi hajautettuihin maantietukikohtiin.

Päivityksiä tehty ja korvaaja tulossa

Hornetit ovat käyneet läpi mittavia ylläpitopäivityksiä. Vuosina 2006–10 toteutetun Mid-Life Upgrade 1:n eli MLU 1 -päivityksen keskiössä oli koneen ilmataistelukyvynylläpitäminen ja kehittäminen. Hornetit saivat lähitaistelukykyä parantavankypärätähtäinjärjestelmän sekä uuden AIM-9X -version Sidewinder-infrapunaohjuksesta.

Koneiden tunnistamista taistelutilanteessa helpottaa uusi omatunnuskyselijä. Lisäksi Horneteissa otettiin käyttöön ohjaamonäytöllä esitettävään liikkuvaan karttaan perustuva taktinen karttajärjestelmä.

Vuosien 2012–16 MLU 2:n suurimpana yksittäisenä kokonaisuutena Horneteihinl uotiin kyky ilmasta maahan -tulenkäyttöön, mihin liittyen konekalustoon hankittiin lyhyen, keskipitkän ja pitkän kantaman pommeja ja rynnäkköohjuksia. MLU 2:n yhteydessä otettiin käyttöön myös ilmataistelukykyä kehittävä AMRAAM-tutkaohjuksen uusi versio, koneen viesti- ja suunnistusjärjestelmiä päivitettiin ja niihin integroitiin kansainvälisesti yhteensopiva Link 16 -tietovuojärjestelmä.

Hornetit poistuvat käytöstä 2030 mennessä. Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen ohjelman mukaan tarkoitus on korvata kaikki 64 Hornet-hävittäjää ”täysimääräisesti”. Päätöstä korvaavien koneiden merkistä ei ole vielä tehty.

Juttuun on lisätty 22.7. kello 20.40 Arto Ukskosken kommentit voitoista hänen saavuttuaan Suomeen.

Lähde: Ilmavoimat.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt