Teräsjärkäle saapui Helsinkiin – IS tutustui suomalaisilla generaattoreilla kulkevaan tukialus HMS Albioniin

rac

Julkaistu:

Brittiläinen HMS Albion vieraili viisi päivää Helsingissä palattuaan harjoituksista Liettuasta.
Kävimme tutustumassa 176 metriä pitkään HMS Albioniin, joka on levähdystauolla Katajanokan satamassa ennen paluumatkaansa takaisin kotisatamaansa Iso-Britannian etelärannikolle Plymouthiin. HMS – Her Majesty’s Ship, eli vapaasti käännettynä “hänen majesteettinsa alus” on toinen kuninkaallisen laivaston Albion-luokan maihinnousutukialuksista.

HMS Albion on nopeudessaan (18 solmua), pituudessaan ja painossaan (n. 20 000 tonnia) lähellä suomalaisia risteilyaluksia. Muita yhtäläisyyksiä Itämeren serkkuihin ei tällä titaanimaisella teräsrakennelmalla juurikaan ole.

Kierroksen vetää komentaja John Brennan ja aloitamme maihinnousukannelta. Nyt ei olla kokolattiamatoilla päällystetyillä hyttikäytävillä, vaan kelmeä keltainen valo ja raudan haju täyttävät korkean hallin. Kansi toimii päämajana erikokoisille maihinnousualuksille ja näiden miehistöille.


HMS Albion lähti kotisatamastaan 19. toukokuuta kohti Liettuaa toteuttamaan Baltic Protector –harjoituskokonaisuutta. Britannian ja Suomen lisäksi yhteistyöhön osallistuvat Ruotsi, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Alankomaat ja Norja. Maat yhdessä muodostavat JEF-joukot (Joint Expeditionary Force), jotka olivat ensimmäistä kertaa kuninkaallisen laivaston komennossa.

Arki HMS Albionin maihinnousualuksilla on ahdasta

Kersantti Donovan pyörittää yhden pienemmän maihinnousualuksen arkea. Hän pyytää meidät aluksen sisään tutustumaan heidän väliaikaiseen kotiinsa merellä. Seitsemän hengen hyttiin mahtuu juuri ja juuri kolme toimittajaa. Hytistä löytyy kahdeksan petiä, sivupöytä jääkaappeineen toimittaa keittiön virkaa ja itse hytin käytävä on noin puoli metriä leveä. Koko hytin pinta-ala on reilusti alle 10 neliömetriä.

Mutta miten kokkailut pienessä hytissä onnistuvat?

– Saamme ruokatarvikkeet laivalta, usein pyydän esimerkiksi viideksi päiväksi aineksia: pekonia, kanaa jne. Sitten voimme kokkailla niistä mitä haluamme. Välillä myös syömme valmisaterioita, jotka vain keitämme vedessä.

Kuninkaallisen laivaston lippulaiva kulkee suomalaisella voimalla

HMS Albionin sunnittelussa on otettu opiksi Iso-Britannian aiemmista kokemuksista, kuten Falklandin maihinnoususta. Esimerkiksi laivan portaikoista on tehty leveämpiä, jotta maihinnousutilanteessa miehistö pystyy liikkumaan vaivattomammin täydessä varustuksessa. Falklandin sota ylipäätään vahvisti maihinnousutukialusten roolia sodankäynnissä.

Laivassa on myös suomalainen vahvistus: laiva liikkuu neljällä Wärtsilän dieselgeneraattorilla.

Siirrymme komentaja Brennanin johdolla kannelle, josta aukeaa näkymä Suomenlinnaan ja Katajanokan yli Helsingin keskustaan. Suomeen kesään tyypillinen pureva tuuli ja +14 astetta tekee kannesta vilpoisan paikan brittimiehistölle.

– Mitä tapahtui säällenne? Eilen oli aurinkoa ja +20 astetta, Brennan ihmettelee.


Hän joutuu korottamaan ääntään, jotta kannen esittely kuuluisi kaikille vasaranpaukkeen ja tuulen yli.

– Tähän kannellemme pystyy laskeutumaan kaksi Chinook-kokoista helikopteria samanaikaisesti.

Boeing Chinook on erityisesti Brittien ja Yhdysvaltojen puolustusvoimien käytössä oleva 30 metriä pitkä raskas kuljetushelikopteri.


Alusta ohjataan neljän tunnin vuoroissa

Komentosillalla johdon ottaa navigoija Simon Shaw. HMS Albionin komentosilta on brittien laivaston suurin. Normaaliolosuhteissa siellä työskentelee viisi miehistön jäsentä: kaksi upseeria, joista toinen harjoittelee laivan ohjaamista sekä kolme tähystäjää.

Aluksen hallinnassa kameroilla on suuri rooli. Näköyhteys laivan eri puolille hoidetaan valvontakamerakaluston avulla.

– Komentosillalta on 140 metriä perälle, eli puolitoista jalkapallokentällistä. On mahdotonta nähdä täältä kaikkialle samanaikaisesti, Shaw selittää.

Albionilta löytyy seitsemän ohjaustaitoista henkilöä. He työskentelevät neljän tunnin vuoroissa: neljä tuntia ohjausta ja sen jälkeen 12 tuntia lepoa. Miltä tuntuu ohjata lähes pienen kerrostalon kokoista teräslaivaa?

– Laivan kiihdyttämiseen tai hidastamiseen menee pieni ikuisuus. Joten hän ei ole luonteeltaan mikään hävittäjä. Häntä pitää osata käsitellä ainutlaatuisella tavalla.

Miehistö viittaa laivaansa aina she eli hän.

Shaw kertoo, että 18 solmun vauhdista pysähtyminen tarvitsee lähes kilometrin matkan saavuttaakseen täyspysähdyksen. Tämä totisesti vaatii suunnitelmallisuutta ja merenkäynnin tuntemista.

HMS Albionin ohjaamisesta tekee ainutlaatuista myös sen ominaisuus täyttää alempi kansi vedellä.

– Laskemme alemmalle kannelle noin kaksi metriä vettä. Tämä on harvinaista, laivojen ei ole tarkoitus laskea vettä sisäänsä ja tämä on ainoa laatuaan laivastossamme. Lisäpaino tietenkin vaikuttaa laivan käsittelyyn.


Prinsessa Annen suojeluksessa

Noin 18 kuukaudessa välein alukselle saadaan kuninkaallisia vieraita kun kuningattaren tytär Prinsessa Anne, laivan kummi, tekee vierailun alukselle.

– Se on hauskaa, hän tuntee miehistöä ja kyselee meiltä kysymyksiä, komentaja Brennan kertoo hymyillen.

Komennukset kestävät parista kuukaudesta lähes vuoteen. Yleensä sopimus tehdään pariksi kolmeksi vuodeksi tiettyyn laivaan. Komentaja Brennanin sopimus Albionilla loppuu kahden vuoden päästä.

– Nämä pysähdykset ovat tärkeitä. Olemme pelanneet jalkapalloa paikallista joukkuetta vastaan, jotkut menivät melomaan saaristoon, pyöräilemään, osa kävi jumalanpalveluksessa. Voi sanoa, että tämä on ollut kiireistä rentoutumista, Brennan muotoilee.

Helsingissä miehistöllä on aikaa rentoutua ja nauttia kaupungin huveista samalla kun laivaa varustellaan. Alex ja Edward ovat palaamassa siviilivaatteissaan kaupunkikierrokselta:

– Kävimme huvipuistossa, Temppeliaukionkirkossa ja Korkeasaaressa. Kaupunki on kaunis, tulemme varmasti uudestaan!

Nyt nuoria miehiä odottaa kolmen viikon kesäloma eikä seuraava komennus ole vielä tiedossa.