Rovaniemellä varauduttiin sekavan Hornet-pilotin laskeutumiseen

Julkaistu:

Rovaniemi
Ohjaamon paineistuksen varoitusvalo syttyi. Hornet otettiin alas taivaalta.
Rovaniemen lentokentällä varauduttiin keskiviikkona iltapäivällä ilmaliikenneonnettomuuteen.

Tilanne oli tältä keväältä kovin tuttu: Ilmavoimien F/A–18 Hornet -hävittäjän ohjaamossa oli syttynyt palamaan varoitusvalo.

Tällä kertaa varoitus liittyi ohjaamon paineistukseen.

–  Näitä on nyt ollut muutamia kevään ja kevätkesän aikana, kertoo Lapin lennoston esikuntapäällikkö Juri Kurttila.

– Se voi liittyä siihen, kun ikää alkaa olla, Kurttila vastaa kysymykseen, voiko varoitusvalosuma johtua Hornetien ikääntymisestä.

Ilmavoimat on jo käynnistänyt prosessin Hornetien korvaamiseksi uusilla torjuntahävittäjillä.

– Aika samantyyppisiä vikoja on nyt ollut useampi. Paineventtiili ei ole toiminut tai on ollut anturivika. Sekä oikeita vikoja että anturivikoja, Kurttila muistelee.

Lapin pelastuslaitos hälytettiin ottamaan Hornetia vastaan kello 14.31.

– Se on varatoimenpide, jos siellä olisi ollut todellinen vika ja kuski olisi ollut menossa tajuttomaksi, jolloin voi tulla epämääräisiä vaikutuksia toimintakykyyn. Siksi varmistus.

Tuota pikaa tilanne oli ohi, ja Hornet turvallisesti maassa.

– Tutkimme nyt, oliko siellä vika anturissa (varoitusvalossa) vai oikea vika paineistuksessa, Kurttila kertoo.

Paineistuksen katoamisen seuraukset voivat olla kohtalokkaat.

– Korkealle noustessa ohjaamopaine laskee ja huonoimmillaan, kun noustaan yli seitsemään kilometriin eli tuonne Mount Everestin korkeudelle, hapen osapaine ei enää riitä ja tulee lopulta tajuttomuus.

– Toimenpiteenä on tulla matalammalle, jossa normaalipaine riittää.

– Mutta jos sitä ei huomaa, se on vaarallista, Kurttila lisää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt