3-vuotias Anna putosi junan ja laiturin väliin – äiti pettyi VR:n toimintaan

Julkaistu:

3-vuotias tyttö putosi toukokuun alussa vyötäröään myöten junan ja laiturin väliin Turussa. VR pahoittelee tapahtunutta.
Junamatka Helsingistä Turkuun päättyi säikähdykseen toukokuun ensimmäisellä viikolla. Tanja Ryhänen saapui Turun rautatieasemalle 1- ja 3-vuotiaiden lastensa kanssa alkumatkan sujuttua rauhallisesti.

Ryhänen kertoo, että kun juna saapui laiturille, konduktöörit olivat ovella astumassa ensimmäisinä ulos junasta. Perhe poistui junasta invaoven kautta, mutta Ryhäsen mukaan konduktöörit eivät painaneet junan ja laiturin välille invaliuskaa.

Kun järvenpääläisperhe astui junasta ulos, 3-vuotiaalle tyttärelle kävi köpelösti.

– Tyttäreni putosi vyötäröään myöten asemalle pysähtyneen junan ja laiturin väliin, Ryhänen kertoo.

– 1-vuotias lapsi oli lastenrattaissa ja 3-vuotias siinä vierellä. Olimme yhdessä menossa ulos junasta, mutta 3-vuotias tytär otti ensimmäisenä hutiaskelen. Tilanteessa ei ollut mitään hässäkkää, vaan hän vain kerta kaikkiaan astui tyhjään.

Tyttö ehti olla jumissa junan ja laiturin välissä vain hetken ennen kuin asemalle vastaan tullut tytön isä sai nostettua lapsen pois pinteestä. Tytär selvisi putoamisesta säikähdyksellä.


Ryhänen jäi kuitenkin ihmettelemään, miksi paikalla olleet kaksi konduktööriä eivät puuttuneet tilanteeseen.

– Konduktöörit keskittyivät omiin höpinöihinsä. Heillä ei tuntunut olevan minkään valtakunnan aikomusta varmistaa, että matkustajat pääsevät turvallisesti pois junasta.

– Uskon heidän nähneen, mitä tapahtui, sillä he olivat tapahtumapaikan välittömässä läheisyydessä. He vain jatkoivat omaa jutusteluaan muiden matkustajien auttaessa meitä.

Ryhänen oli yhteydessä VR:n asiakaspalveluun heti toukokuun alussa. Vastausta hän ei ole kuitenkaan saanut.

– Järkytyin henkilökunnan piittaamattomuudesta asiakkaita kohtaan. Eniten korpesi, ettei henkilökunta huolehtinut, että asiakkaat pääsevät junasta pois turvallisesti. Jälkikäteen emme ole saaneet mitään yhteydenottoa, pahoittelua tai edes selvitystä, Ryhänen kertoo.

– Sain kuittauksen, että palaute on vastaanotettu, mutta kukaan ei ottanut minuun millään tavalla yhteyttä.

VR:n operatiivinen päällikkö Vesa Pippuri myöntää, että VR olisi voinut hoitaa tilanteen paremmin. Vaikka asiakas pystyy itsekin painamaan invaliuskan ulos, konduktöörien olisi ollut hyvä tehdä se.

– Asiakas oli käyttänyt sitä ovea, josta pyörätuolimatkustajat pääsevät junan kyytiin ja pois junasta. Siinä on käytettävissä pieni lisäramppi, joka tukkii mahdollisen raon junan ja laiturin välissä.

– Jälkiviisaana voi todeta, että olisi ollut hyvä, jos sen invaliuskan olisi joko asiakas tai konduktööri painanut ulos. Tavallisesti jos on lastenrattaita tai pyörätuolimatkustajia, liuska helpottaa junaan nousua ja sieltä poistumista. Konduktöörimme auttavat matkustajia parhaansa mukaan myös laiturialueilla, ja tässäkin tapauksessa olisi varmasti ollut paikallaan, että konduktööri olisi painanut liuskan ulos, kun hän sattui olla lähellä.

Ryhänen kertoo, että hän ei itse painanut liuskaa ulos, koska hän ei tiennyt sellaisen olemassaolosta.

– Konduktöörit olivat ensimmäisinä lähdössä junasta, ja kaikki asiakkaat olivat heidän takanaan. Muut asiakkaat ihmettelivät siinä jälkikäteen, että miksi konduktöörit eivät painaneet liuskaa ulos, vaikka siinä oli lastenrattaita ja muuta. Itse en edes tiennyt, että sellaista liuskaa on olemassa, sillä en käytä junia hirveästi.



Pippuri sanoo, että jostain syystä konduktöörit eivät myöskään huomanneet, että lapsi putosi junan ja laiturin väliin.

– Niinkin voi käydä, kun muutama sata matkustajaa poistuu laiturille samanaikaisesti. Tapahtunutta on käyty meillä sisäisesti läpi. Tämä on kaiken kaikkiaan hyvin harmittava tapaus, Pippuri sanoo.

Lisäksi Ryhäsen lähettämään palautteeseen jätettiin vastaamatta ”inhimillisen virheen vuoksi”.

– Palautteen käsittelyssä tapahtui inhimillinen virhe. Palaute oli tullut perille ja sen käsittely oli aloitettu, mutta sitä ei oltu käsitelty loppuun saakka. Vastaus ei ollut mennyt asiakkaalle asti, Pippuri sanoo.

VR on kuitenkin keskiviikkona ollut yhteydessä Ryhäseen Ilta-Sanomien yhteydenoton jälkeen.

Pippuri kertoo, että on erittäin harvinaista, että joku putoaa junan ja laiturin väliin.

– Tällaisia tapahtuu äärimmäisen vähän. Tavallisesti se laiturin ja junan oven välinen rako on niin pieni, että sinne ei ihan helposti pääse tippumaan.

– Pahoittelemme tapahtunutta kaiken kaikkiaan.