Helsinkiläisessä peruskoulussa alkoi näyttävä tapahtuma, jonka 200 euron liput myytiin hetkessä ympäri maailmaa

rac

Julkaistu:

Torpparinmäen peruskouluun sisään astuessa ei mikään ollut kuin ennen.
– Red alert, crew to action stations, kajahtaa kaiuttimista kymmenen minuutin kuluttua saavuttuani avaruusalus ESS Odysseukselle.

Oikeammin olen Torpparinmäen peruskoulun sisätiloissa, mutta hyppymoottorin pauhatessa ja punaisten valojen vilkkuessa ympärillä on koulurakennuksen piirteitä vaikea tunnistaa.

Hälytysääni saa miehistön jäsenet säntämään taisteluasemiin, opastetulle kierrokselle saapuneen yleisön seuratessa tilannetta vierestä.

Käynnissä on yhteistyössä Illusia ry:n kanssa järjestettävän Odysseus-larpin avoimien ovien päivä. Larpissa eli liveroolipelissä pelaajat omaksuvat roolihahmonsa käsikirjoitettuja luonteenpiirteitä ja pukeutumista myöten.

Odysseuksessa 100 henkeä pääsee pelaamaan avaruusaluksen tiloihin 48 tunniksi kerrallaan. Pelissä aluksella työskennellään vuoroissa, jolloin osa pelaajista saa levätä. Larppi järjestetään Torpparinmäellä yhteensä kolmeen kertaan.


Idea avaruusteemaiseen larppiin syntyi tapahtuman tuottajan Laura Krögerin mukaan jo 2,5 vuotta sitten. Krögerin lisäksi Odysseuksen ydintiimiin kuuluvat myös Sanna Hautala ja Antti Kumpulainen.

Tarinan hahmotuttua tapahtumaan sopiva vuokratila löytyi yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

– 200 euron liput myytiin loppuun lähes saman tien, ja satasen kalliimmat sponsoriliput vain 30 sekunnissa, kertoo Kröger.

Tapahtumalla riittää vetoa myös kansainvälisesti. Pelaajia saapuu Torpparinmäelle yhteensä 24:sta eri maasta. Suurin osa pelaajista on eurooppalaisia, mutta osallistujia on myös muun muassa Yhdysvalloista, Kanadasta ja Chilestä.

– Noin 30 prosenttia kansainvälisissä pelautuksissa on suomalaisia ja loput 70 prosenttia tulevat ulkomailta.


Tapahtumaa tekemässä on ollut yhteensä yli sata vapaaehtoista viimeisen kolmen vuoden aikana.

Tuotantotiimin lisäksi tapahtumassa on omat työryhmät muun muassa käsikirjoittamiselle, järjestelmille, ääni- ja valosuunnittelulle sekä lavastukselle.

– Kyllähän tämä tuotanto räjähti aika nopeasti käsiin, naurahtaa lavastetiimin vetäjä Miia Makkonen.

Sisustusarkkitehti Makkosen mukaan heidän 40-henkisellä tiimillään oli yhteensä 20 lavastettavaa tilaa aluksen kaikkiaan 30 eri alueesta.

Yhteistyö on ollut voimaa lavastuksenkin osalta, apua on saatu sekä Stadin ammattiopistosta, että Metropolian ammattikorkeakoulusta.


Odysseuksen läpi kulkiessa voi vain ihmetellä, kuinka mainiosti työryhmät ovat saaneet nivottua efekteistä eheän kokonaisuuden.

Alusta varten on koodattu useita järjestelmiä, joiden avulla pelaajat voivat esimerkiksi korjata alusta. Järjestelmiä on myös integroitu avaruussimulaattori Empty Epsilonin yhteyteen. Aluksen äänet ja valot on ohjelmoitu niin, että ne tukevat pelin tapahtumia.


Kuvitteellisen vihollisen armadan käydessä hyökkäykseen, pärähtää hälytys soimaan Torpparinmäen kaikissa luokkahuoneissa. Silloin aluksen hyppymoottorin on parempi olla toimintakunnossa, jotta valonnopeudella pakeneminen onnistuu tilanteen käydessä liian tukalaksi.

Odysseus-tuotannon tavoitteet tiivistää mainiosti äänisuunnittelija Pentti Hämäläinen.

– Suunnittelussa kaikki tähtäsi siihen, että pelaajat kokevat olevansa aidosti avaruusaluksen sisällä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt