Maailmalla ja myös Suomen suurimmissa kaupungeissa nopeasti yleistyneet sähköpotkulaudat ovat olleet kiivaan keskustelun kohteena niiden turvallisuuteen ja pysäköintiin liittyvien ongelmien vuoksi. Lisäksi on väitelty laitteiden ympäristöystävällisyydestä.
Potkulautoja vuokraavat yhtiöt mainostavat laitteilla liikkumista ympäristöystävällisenä vaihtoehtona autoilulle lyhyemmillä matkoilla. Sähköllä toimivat potkulaudat eivät saastuta ilmaa eivätkä päästä hiljaista ininää suurempaa melua kaupunkilaisten korviin.
Mutta laitteiden valmistaminen kuormittaa ympäristöä. Ensimmäisten potkulautafirmojen aloitettua toimintansa Yhdysvalloissa paikallinen media ryhtyi pian kirjoittamaan laitteiden lyhyeksi havaitusta käyttöiästä.
Quartz-verkkojulkaisu kertoi maaliskuussa, että alan pioneereihin kuuluvan Bird-yhtiön sähköpotkulautojen keskimääräinen käyttöaika yhdessä amerikkalaiskaupungissa jäi alle kuukauteen. Tiedot pohjautuivat Kentuckyn osavaltiossa sijaitsevan Louisvillen avoimesti verkossa jakamiin tietoihin, joiden mukaan yhtiön potkulaudat kestivät käytössä keskimäärin 28,8 päivää.
Pisimmilläänkin laudat olivat käytössä alle neljä kuukautta. Käytännössä laitteet päätyivät tämän jälkeen ongelmajätteeksi tai mahdollisuuksien mukaan kierrätettäviksi.
Sähköpotkulautailija Helsingissä 19. kesäkuuta 2019.
Birdin toimitusjohtaja Travis VanderZanden sanoi The Information -sivuston haastattelussa, että potkulautojen kestävyyden parantaminen on yhtiön tärkein tavoite. Hän ei suostunut kertomaan, kuinka pitkään nykyiset laitteet kestävät, mutta sanoi luvun olevan useimmilla yhtiöillä muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Myös toisen maailmalla suositun yhtiön, Limen, potkulautojen kerrotaan menevän vaihtoon parin kuukauden jälkeen.
Samaan aiheeseen on tartuttu myös Ruotsissa, jossa Breakit-sivusto tiedusteli asiasta maassa toimivista potkulautojen vuokrausyhtiöistä ja niiden taustalla toimivilta sijoittajilta. Yhtiöiden joukossa on myös ruotsalainen VOI, joka rantautui hiljattain myös Suomeen.
Ilta-Sanomat kysyi Suomessa toimivilta potkulautayrityksiltä tietoja heidän laitteidensa käyttöiästä. Helsingissä toimivan VOI:n viestintäpäällikkö Kristina Nilsson selittää sähköpostitse, että sekä heidän että Limen ja Birdin aluksi käyttämät potkulaudat olivat kevyempirakenteisia, eikä niitä oltu suunniteltu nykyisenlaiseen katukäyttöön. Tästä syystä niiden käyttöikä jäi muutamaan kuukauteen.
– Nykyisten laitteidemme käyttöikä on paljon pidempi – ennemmin vuosia kuin kuukausia – ja seuraavan sukupolven laitteissa tämä tulee vielä paranemaan dramaattisesti, Nilsson lupaa.
Hänen mukaansa VOI:n uusi potkulauta on valmistettu käyttäjäkokemuksen tuloksena tukevaksi ja helposti korjattavaksi. Käyttöikää yhtiö lupaa laitteelle 12-18 kuukautta. Tämän jälkeen osia on mahdollista käyttää uudelleen ja laitteen materiaalit kierrätetään Tukholmassa.
Toinen Helsingissä toimiva potkulautayritys on saksalainen Tier, jonka edustajan Nils Langhansin mukaan yhtiön nykyisten lautojen odotetaan kestävän käytössä kuudesta seitsemään kuukautta. Laitteiden käytännössä toteutuneesta käyttöiästä yhtiö ei mainitse mitään.
VOI- ja Tier -yhtiöiden potkulautoja Helsingin Rautatientorilla.
Myös Tier lupaa uuden sukupolven laitteilleen parempaa kestävyyttä.
– Uusien potkulautojemme käyttöikä tulee olemaan 12 kuukautta. Sen jälkeen voimme käyttää uudelleen osia siitä ja kierrättää akun, Langhans vastaa.
Keväällä potkulautavuokrauksen aloitti myös kotimainen Hoop, joka on pyrkinyt erottautumaan kilpailijoistaan paitsi edullisemmalla hinnallaan, myös turvallisuudellaan ja ekologisuudellaan. Yhtiön toimitusjohtaja Jerry Jalava sanoo nykyisten laitteiden elinkaaren olevan arviolta 10-12 kuukautta.
– Tällä hetkellä meillä ei kuitenkaan ole vielä yhtään lautaa, joka olisi tullut kulumisen takia elinkaarensa päähän, joten tarkemman tiedon tiedämme vasta tulevaisuudessa, Jalava vastaa.
Toimitusjohtajan mukaan Hoopin laitteet on suunniteltu nimenomaan korjattavuutta ja kierrätettävyyttä ajatellen. Käytännössä kaikki osat potkulautoihimme ovat vaihdettavissa.
– Laitteet ja erillisosat toimitetaan kierrätettäväksi. Käyttämämme runkomme on puhdasta alumiinia ilman hitsaussaumoja ja se voidaan uusiokäyttää täysin. Alumiini saa täten uuden elämän potkulaudan elinkaaren jälkeen.