Onnibusin matka keskeytyi wc-tiloista kantautuneen voimakkaan hajun takia – matkustaja IS:lle: ”Silmiä kirveli ja oli vaikea hengittää”

Julkaistu:

Linja-autossa oli pian lähdön jälkeen alkanut leijailemaan voimakas ammoniakin tuoksu, joka oli aiheuttanut matkustajille silmien ärtymistä ja hengitysvaikeuksia.
Jyväskylästä Helsinkiin matkalla olleen Onnibus-yhtiön linja-auton matka keskeytyi noin puolen tunnin jälkeen Joutsan Leivonmäellä.

Autossa matkustajana ollut Ilta-Sanomien lukija kertoo, että linja-autossa alkoi leijailla voimakas kemiallinen haju, joka aiheutti hengenahdistusta ja silmien kirvelyä.

Matkustajat olivat kertoneet asiasta linja-auton kuljettajalle, joka pysäytti auton tien laitaan ja meni tarkastamaan tilanteen. Tämän jälkeen kuljettaja ehdotti matkan jatkamista, sillä edempänä olisi ollut mahdollisuus vaihtaa uuteen autoon.

– Toinen matkustaja ilmoitti, ettei ole nousemassa kyytiin ja soitti hätänumeroon. Sieltä tuli ambulansseja tarkastamaan matkustajia, matkustaja kertoo IS:lle.

Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke vahvistaa tapauksen Ilta-Sanomille. Hänen mukaansa paikalle tuli kaksi ambulanssia, jotka tarkastivat joitain matkustajia, mutta eivät vieneet ketään mukanaan.

– Matkustajat pääsivät tuntia myöhemmin lähteneen Onnibusin kyytiin jatkamaan matkaansa, Helke sanoo.

Hajuhaitan syytä ei vielä tiedetä. Helken mukaan auton wc-säiliöön on todennäköisesti laitettu jotain sinne sopimatonta, mikä on reagoinut voimakkaasti wc:ssä käytettävän raikastinkemikaalin kanssa. Helke ei osaa arvioida, mitä wc-säiliöön on mahdollisesti laitettu.

– Eräs matkustaja oli spekuloinut kuljettajalle, että olisiko joku laittanut kynsilakanpoistoainetta säiliöön. Minulla ei ole siitä tietoa ja voi olla, ettei koskaan olekaan, Helke sanoo.

Kyseistä raikastinta käytetään Helken mukaan Onnibusin vessoissa päivittäin aina wc:n tyhjennyksen jälkeen.

– Vessa voidaan tyhjentää parikin kertaa päivässä. Tässä tapauksessa se oli tyhjennetty ennen Jyväskylästä lähtöä.

Linja-auto on Helken mukaan tällä hetkellä matkalla Tampereella Onnibusin keskuskorjaamolle tutkittavaksi. Vessa puretaan ja tutkitaan perinpohjaisesti. Vastaavaa tapausta ei ole Helken mukaan sattunut Onnibusissa koskaan aiemmin.

– Olemme viisi vuotta liikennöineet näillä kaksikerrosbusseilla, ja meillä on neljä miljoonaa matkustajaa vuodessa. Koskaan ei ole tällaista tapahtunut, Helke sanoo.

Matkustajana ollut IS:n lukija on haastatteluhetkellä päässyt jo määränpäähänsä, mutta kertoo silmiensä olevan edelleen ärtyneet. Hän aikoo hakea Onnibusilta korvauksia tapahtuneesta. Erityisen pettynyt hän on Onnibusin kuljettajan toimintaan tilanteessa.

– Pitäähän tuosta nyt jotain (korvauksia) saada, kun itselläkin meni suunnitelmat ihan mönkään tämän myöhästymisen takia. Ei se myöskään ole oikein, että pitää hätänumeroon soittaa, että kuljettaja suostuu lopettamaan ajon, hän tilittää.

Lauri Helken mukaan korvauspyynnöt käsitellään yrityksessä tapauskohtaisesti.

– Lähtökohtaisesti tunnin myöhästyminen ei vielä oikeuta korvauksiin, mutta nämä käsitellään asiakaspalvelussa tapauskohtaisesti, Helke painottaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt