Sähköpotkulaudoista jo yksi vakava aivovamma – ylilääkäri kuvailee tyypillisen onnettomuuden: ”Sitten mennään kasvot edellä asvalttiin”

rac

Julkaistu:

Vakavia vammoja sattuu 3–4 viikossa.
Sähköpotkulaudat eli ”skuutit” ovat vallanneet katukuvan tänä suvena Helsingissä, Tampereella ja viimeisimpänä Turussa.

Uudet menopelit ovat ehtineet aiheuttaa Helsingissä jo parisenkymmentä kirurgista hoitoa vaativaa vammaa.

Yleisimmät vammat ovat kasvo-, yläraaja- ja rintakehävammoja, kertoo vastaava ylilääkäri Mika Paavola Töölön sairaalasta.

– Aika tavallista on, että eturengas tökkää jalkakäytävän reunaan tai muuhun, ja sitten käyttäjä lentää tangon yli. Silloin ihminen ottaa yläraajoilla vastaan, mutta voima ei aina riitä. Sitten mennään kasvot edellä asvalttiin.

– Kasvovammat eivät ole sitten mitään naarmuja, vaan ihan kasvojen murtumia ja hammasvammoja, Paavola kertoo.

Ensimmäinen kallon sisäinen aivovammakin on jo tullut. Paavolan mukaan kysymyksessä oli ”vakavampi aivovamma kuin aivotärähdys”.

Töölön tapaturma-asemalla on pidetty sähköpotkulautojen onnettomuuksista tukkimiehen kirjanpitoa, koska onnettomuudelle ei ole omaa koodia sairaalan tietojärjestelmissä.

Sen jälkeen, kun tukkimiehen kirjanpito alkoi toukokuun viimeisenä päivänä, merkintöjä on tullut noin 20. Viikossa vammoja tulee 3–4. Esimerkiksi juhannuksen aikana tapauksia hoidettiin neljä.

Paavola muistuttaa, että Töölöön ei kuitenkaan tuoda kaikkia potilaita, vaan vain vakavimmat tapaukset, jotka vaativat kirurgin arvioita tai leikkaushoitoa. Lievemmät vammat hoidetaan päivystyksissä.

– Me näemme vain sen jäävuoren huipun, ne vakavimmat vammat.

Onnettomuuksien takana on Paavolan mukaan usein alkoholi. Siksi vammat painottuvat viikonlopuille.

Vanhempi konstaapeli Jani Markkanen Helsingin poliisista kertoo, että poliisin tietoon on tullut kolme liikenneonnettomuutta, joissa osallisena on ollut sähköpotkulauta. Näissä kahdessa potkulautailija oli osunut toiseen tien käyttäjään ja yhdessä toinen tien käyttäjä potkulautailijaan.

Poliisissa menopelit on huomattu.

– Ne kulkevat sujuvasti, mutta aina ei ihan niin tarkkaan mennä liikennesääntöjen mukaan, Markkanen muotoilee.

Loppukesällä poliisin onkin tarkoitus järjestää kevyeen liikenteeseen kohdistettu tehovalvonta, jossa sähköpotkulautailijatkin otetaan tarkkaan syyniin.

– Poliisille tulee tosi paljon valituksia polkupyöräilijöiden ajamisesta jalkakäyvällä ja liikennevalojen noudattamatta jättämisestä. Samanlailla on huomattu, että nämä sähköpotkulautailijat menee ihan niin kuin pyöräilijätkin.
Skuuttien käyttäjä sitoutuu siihen, että parkkeeraa potkulaudan turvallisesti. Se ei kuitenkaan aina tunnu käyttäjiltä onnistuvan.

Helsingin poliisi julkaisi maanantaina Facebookissa juhannusyönä otetun kuvan, jossa noin kymmenen sähköpotkulautaa oli jätetty piittaamattomasti lojumaan pitkin Helsingin rautatieaseman asema-aukiota. Poliisipartio joutui siirtämään kulkupelit parempaan paikkaan läheistä kaidetta vasten.


Pysäköintiin liittyvät ongelmat on tuttuja myös pyöräilijöille, kertoo pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

– Ainoat kommentit, mitä meille on tullut, on tullut niiden pysäköinnistä, koska niitä on pysäköity jonkin verran pyöräteille, Koistinen sanoo.

Kiinteistöliiton toiminnanjohtaja Mika Heikkilä taas muistuttaa, etteivät talojen seinustat ole mitään yleistä parkkeeraamisaluetta. Jalkakäytävälle, kerrostalon seinää vasten nojaamaan jätetty potkulauta ei ole Helsingin keskustan kaduilla enää tavaton näky.

– Yksi asia, mitä taloyhtiöt joutuvat valvomaan, on se, että ambulansseille ja palokunnalle on vapaa kulku. Voin helposti kuvitella, että tämän tyyppisiä kulkuneuvoja voidaan jättää mihin tahansa, Heikkilä toteaa.

Heikkilä ei ole kuitenkaan vielä kuullut palautetta potkulautojen pysäköinnistä suoraan taloyhtiöiltä.

– Kieltämättä käynyt mielessä itselläkin, että koska alkaa kuulua.

Yllä olevalla videolla IS testaa sähköpotkulautaa.

7 kysymystä ja vastausta

Helsingin poliisi antoi toukokuussa sähköpotkulautoihin liittyvän seikkaperäisen tiedotteen, jossa poliisi itse kysyy ja vastaa itse.

1. Millainen ajoneuvo sähköpotkulauta on viranomaisten luokittelussa?

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom määrittelee yleisimpien sähköpotkulautojen ajoneuvoluokaksi kevyt sähköajoneuvo. Kevyen sähköajoneuvon teho on enintään 1 kW ja rakenteellinen enimmäisnopeus 16–25 km/h.

Helsingissä vuokrattavat sähköpotkulaudat ja yleisimmin myynnissä olevat sähköpotkulaudat ovat teholtaan ja nopeudeltaan kevyitä sähköajoneuvoja.

2. Tarvitaanko sähköpotkulautojen kuljettamiseen ajokorttia? Entä täytyykö sähköpotkulaudat rekisteröidä tai vakuuttaa erikseen?

Jalankulkua avustavien tai korvaavien liikkumisvälineiden tai kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamiselle ei ole asetettu ikä- tai muita vastaavia rajoitteita, eikä kuljettaminen edellytä ajokorttia.

Tällaisia sähköpotkulautoja ei myöskään tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa erikseen.

3. Mitä varusteita sähköpotkulaudassa ja kuljettajalla tulee olla?

Kevyeksi sähköajoneuvoksi luokitellussa sähköpotkulaudassa pitää olla äänimerkinantolaite, sekä pimeässä tai hämärässä liikuttaessa heijastin ja valaisin.

Heijastin ja valaisin voivat olla myös henkilöön kiinnitettyinä, esimerkiksi riippuva heijastin ja otsalamppu.

Kevyen sähköajoneuvon kuljettajan tulee yleensä käyttää asianmukaista kypärää. Kypärän käyttämättä jättäminen ei kuitenkaan ole rangaistavaa, vaan kyseessä on vahva suositus.

4. Mitä lakeja sähköpotkulautojen kuljettamiseen sovelletaan? Mitä liikennesääntöjä sähköpotkulaudan kuljettajan tulee noudattaa?

Pääsääntöisesti sähköpotkulautojen (kevyt sähköajoneuvo) kuljettajaan sovelletaan polkupyöräilyä koskevia liikennesääntöjä. Lisäksi sähköpotkulautojen kuljettajia koskevat yleiset tieliikennelain mukaiset vaatimukset eli esimerkiksi päihtymys tai väsymys eivät saa haitata potkulaudan turvallista kuljettamista.

5. Millä kaistalla sähköpotkulaudalla saa ajella?

Sähköpotkulaudalla liikutaan polkupyörille tarkoitetuilla väylillä tai kaistoilla. Mikäli erillistä väylää tai kaistaa ei ole, sähköpotkulaudalla liikutaan tien oikeassa reunassa.

Käännyttäessä ajoradalla tulee näyttää suuntamerkkiä esimerkiksi kädellä.

Mikäli liikutaan moottorikäyttöisille ajoneuvoille tarkoitetulla kaistalla, noudatetaan yleisiä väistämissääntöjä, joissa oikealta tulevaa väistetään. Kun väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkein, kuten kärkikolmiolla, väistämisvelvollisuus koskee myös ajoradalla liikkuvaa sähköpotkulautaa.

Sähköpotkulaudalla saa ylittää tien ajamalla pyörätien jatketta pitkin, jolloin tulee väistää sekä vasemmalta että oikealta tulevia, suoraan ajavia ajoneuvoja. Jos taas kyseessä on risteysalue, kääntyvän ajoneuvon kuljettajan tulee väistää risteävää tietä ylittävää sähköpotkulautailijaa.

6. Saako sähköpotkulautaa kuljettaa päihtyneenä?

Kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka ovat yleisin sähköpotkuautojen luokka, sovelletaan liikennejuopumusta moottorittomalla ajoneuvolla eli niin sanottua tankojuopumusta.

Tankojuopumuksen tunnusmerkistö edellyttää vaaran aiheuttamista toisen turvallisuudelle. Tankojuopumus sähköpotkulaudalla toteutuu esimerkiksi tilanteessa, jossa päihtynyt kuljettaja törmää sähköpotkulaudalla toiseen tienkäyttäjään. Samaa rikoslain kohtaa sovelletaan polkupyöräilijöihin.

7. Mihin sähköpotkulaudan saa pysäköidä?

Sähköpotkulautoihin sovelletaan yleisiä ajoneuvojen pysäköintisäännöksiä sekä polkupyörien pysäköintiä koskevia erityissäännöksiä.

Sähköpotkulaudan saa polkupyörän tapaan pysäyttää tai pysäköidä myös jalkakäytävälle ja pyörätielle, mutta kuitenkin niin, ettei siitä aiheudu kohtuuttomasti haittaa muulle kulkemiselle, eli sitä ei saa jättää esimerkiksi ajoradalle tai paikkaan, jossa se aiheuttaa törmäys- tai kaatumisvaaran.

Sähköpotkulaudan saa pysäköidä pihakadulle merkityn pysäköintipaikan ulkopuolelle, jos se ei haittaa kohtuuttomasti pihakadulla liikkumista. Pysäköinti yksityiselle alueelle ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on kielletty.

Olemassa on myös suuritehoisia (yli 25 km/t) sähköpotkulautoja, joilla saa ajaa vain eristetyllä alueella, sekä matalatehoisia (enintään 15 km/t), jotka rinnastetaan jalankulkuun.