Öljylautan torjunta jatkuu merellä läpi yön – ”Isompi päästö kuin aiemmat”

Julkaistu:

Epäilty öljypäästön aiheuttaja on onnistuttu rajaamaan muutamaan alukseen
Suomen aluevesillä sattuneen merkittävän öljypäästön torjuntatyöt jatkuvat läpi yön. Torjuntatöihin pääsi ensimmäisenä Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Tursas, joka oli paikalla noin kello 16.

Muiden öljyä keräävien alusten on arvioitu saapuvan paikalle noin klo 22.00. Paikalle on hälytetty myös Rajavartiolaitoksen vartiolaivat Turva, ja Uisko sekä Merivoimien öljyntorjunta-alus Halli.

Komentajakapteeni Mikko Hirvi Länsi-Suomen merivartiostosta kertoo, että päästöstä ei aiheudu välitöntä vaaraa ihmisille.

– Sen ajelehtimiseen vaikuttaa se, miten tuulet kehittyy ja sitä seurataan. Meidän arvion mukaan päästö saadaan kerättyä tai toisaalta se haihtuu itsestään, ennen kuin siitä on haittaa saarien rannoille.

Hirven mukaan on vaikea sanoa, mitä vedessä tarkalleen ottaen kelluu. Tursas-aluksen ottaman näytteen perusteella se on ”mineraalipohjaista öljyä”.

– Pitävästi vaikea sanoa, kun se kelluu siellä vedessä, mutta se voi olla esimerkiksi kevyttä polttoöljyä, Hirvi kertoo.

Jos kyseessä on todella kevyt polttoöljy, se haihtuu myös itsekseen. Tätä vauhdittaa alueella vallitseva lämpöinen sää. Hirvi kuitenkin sanoo, että yleensä päästöissä on mukana muitakin epäpuhtauksia, kuten rasvaa tai nokea. Silloin tarvitaan myös torjuntatöitä.

– Osa haihtuu ja osa kerätään, hän sanoo.

Öljyä kelluu noin 15 kilometriä pitkällä matkalla. Hirvi sanoo, että kyseessä on iso päästö.

– Kun puhutaan alusöljypäästöstä sellaisessa tilanteessa, kun ei ole ollut mitään onnettomuutta, niin kyllä viime vuosiin verrattuna kyseessä on hyvin paljon isompi päästö kuin aikaisemmat.

Päästön litramäärää ei voi vielä arvioida. Hirven mukaan se tarkentuu yön aikana.



Hirvi sanoo, että päästö on peräisin aluksesta. Merivartioston mukaan tutkimuksissa ollaan onnistuttu rajaamaan epäilty öljypäästön aiheuttaja muutamaan alukseen.

Päästöä lähin tunnettu maamerkki on Utön saari, jonne on noin 25 mailia. Päästöpaikalla sijaitsee Suomen Leijonan majakka.

Öljyntorjuntatöitä johtaa Länsi-Suomen merivartioston johtokeskus ja muita yhteistyöviranomaisia on tiedotettu asiasta. He ovat nostaneet valmiuttaan sekä varautuvat mahdollisiin torjuntatöihin omalta osaltaan. Paikalle hälytettyjen Rajavartiolaitoksen ja Merivoimien yksiköiden lisäksi yhteistyöviranomaisina mukana ovat Varsinais-Suomen pelastuslaitos, Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Suomen Ympäristökeskus (SYKE) ja Ahvenanmaan pelastusviranomaiset.

Juttua päivitetty 20.6.2019 kello 18.44. Lisätty Hirven kommentti siitä, että päästö saadaan kerättyä ennen kuin siitä on haittaa saarien rannoille.