Tällainen on Inkerin luterilainen kirkko, jota Päivi Räsänen hehkuttaa – ei hyväksy naispappeja tai homoliittoja

Julkaistu:

Inkerin luterilainen kirkko ei hyväksy naispappeja eikä homoliittoja.
Kansanedustaja Päivi Räsänen (kd) toi esille IS:n haastattelussa, että Suomessa on ihmisiä, jotka ovat liittyneet Inkerin luterilaiseen kirkkoon. Räsänen kertoi tästä samalla, kun hän sanoi pohtineensa luterilaisesta kirkosta eroamista.

Inkerin luterilainen kirkko on Venäjän alueella vaikuttava luterilainen kirkko, jonka juuret ulottuvat 1600-luvulle.

Vanhoillinen kirkko näkee esimerkiksi mahdottomaksi sen, että kirkossa voisi olla nainen pappina tai että samaa sukupuolta olevat siunattaisiin avioliittoon.

Kirkko syntyi, kun suomalaisia muutti Ruotsin vallan aikana Suomesta Inkerin alueelle. Inkeriläiset ovat siis suomalaisia, jotka muuttivat Inkerinmaalle.

He joutuivat myöhemmin muuttamaan alueeltaan, kun tsaari Pietari Suuri perusti Nevajoen suulle Pietarin kaupungin.

Venäjälle tuli vallankumous. Seurasi ateistinen kausi ja inkeriläisiä vainottiin.

Neuvostoliiton romahdettua Inkerin kirkko aktivoitui uudelleen.

– Sitten presidentti Mauno Koivisto sanoi kuuluisan lauseen keväällä 1990, että inkeriläisiä kohdellaan Suomessa paluumuuttajina ja he saavat Suomen kansalaisuuden. Sieltä lähti merkittävä osa inkeriläisistä. Nyt Inkerin kirkko on pääsääntöisesti venäjänkielisten kirkko, sanoo Suomen Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen.
Suomen Lähetysseura on aiemmin avustanut Inkerin luterilaista kirkkoa antamalla taloudellista tukea ja lähettämällä Inkeriin työntekijöitä. Lähetysseura kuitenkin ilmoitti vuosi sitten lopettavansa Inkerin kirkon avustamisen vuonna 2022 ja keskittyvänsä maailman köyhimpien maiden tukemiseen.

Kirkko ja Kaupunki -lehti uutisoi vuonna 2013, että myös Helsingin yhteinen kirkkoneuvosto kielsi avustuksen Inkerin kirkolle, joka oli pyytänyt tuolloin rahaa Kazanin evankelisluterilaisen kirkon rakentamiseksi. Kirkkoneuvosto käsitteli ehdotuksen 25 000 euron myöntämisestä, mutta jäsenet päättivät toisin.

Taustalla painoi juuri kirkon jyrkät näkemykset naispappeuteen ja samaa sukupuolta olevien avioliittoon.

– En koe, että meillä olisi velvoite tukea kirkkoa, joka ei hyväksy kaikkien pappiemme tai edes piispamme pappeutta, totesi kirkkoneuvoston Joni Penkari tuolloin Kirkko ja Kaupunki -lehdelle.

Myöhemmin, loppuvuodesta 2013 kirkon piispana edelleen toimiva Aarre Kuukauppi kirjoitti saman lehden sivuilla, ettei kirkon linja ole ”jyrkän konservatiivinen vaan avoimen konservatiivinen”. Kirjoitus oli vastine päätoimittaja Seppo Simolan aiemmin kirjoittamalle pääkirjoitukselle.

– Kirkkomme linja voi näyttää Helsingistä katsottuna ”jyrkältä”, koska Inkerin kirkko ei ole valmis muuttamaan teologiaansa kunkin aikakauden ideologioiden paineissa, Kuukauppi kirjoitti.

– Olemme huolissamme monista Suomen kirkossa tapahtuvista asioista. Niiden seurauksena yhä useampi Suomen kirkon jäsen ottaa meihin yhteyttä ja kysyy mahdollisuudesta liittyä Inkerin kirkkoon.
Inkerin luterilaisen kirkon keskuspaikka on Pietarissa. Kirkolla on hiippakuntia muun muassa Karjalassa, Uralilla, Volgan alueella ja Siperiassa.

Suomessa kirkolla ei ole suoranaista toimintaa.

– Mutta kun kirkko toimii naapurimaassa, Suomessa on seurakunnilla ystävyystoimintaa Inkerin kirkon kanssa, Norjanen kertoo.

Inkerin kirkolla on Suomessa myös edustusto, joka rekisteröitiin yhdistykseksi vuonna 2010. Kirkon omien verkkosivujen mukaan edustuston tehtävä on edesauttaa Inkerin kirkon tunnettavuutta Suomessa.

Inkerin luterilainen kirkko on opetuksensa puolesta siis konservatiivinen verrattuna esimerkiksi Suomen luterilaiseen kirkkoon.

– Kun tiedetään, että Venäjällä valtiollinen kirkko on ortodoksinen kirkko, pieni luterilainen kirkko joutuu elämään valtauskonnon kanssa, Norjanen selvittää.

– Inkerin kirkko on toistaiseksi hyvissä väleissä viranomaisten kanssa ja he haluavat säilyttää asemansa.