IS testasi hävittäjäsimulaattorit Turku Airshow’ssa: Vain painallus, ja maali oli tuhottu

rac

Julkaistu:

Turku
Suomelle uusia monitoimihävittäjiä tarjoavien yhtiöiden osastoilla Turku Airshow’ssa kaikki oli suurta, isoa, voimakasta, parasta ja kaunista – ainakin jos uskoo valmistajien edustajien myyntipuheita.
IS sai sunnuntaina kalpean aavistuksen siitä, mitä nykyaikaisen taistelulentokoneen ohjaaja näkee ja tekee lennon aikana. IS testasi kahden hävittäjän ohjaamosimulaattorit: Lockheed Martin F-35 Lightning II:n ja yhteiseurooppalaisen Eurofighter Typhoonin. Tai oikeammin kyseessä ovat demonstraattorit: oikeat, koulutuskäyttöön tehdyt simulaattorit ovat kooltaan, hinnaltaan ja realismiltaan aivan toista luokkaa.
Yhdysvaltain merivoimien reservin kapteeniluutnantti Melissa Buffa, radiokutsunimeltään ”Pedals”, vei IS:n demolennolle F-35:llä. Buffa on entinen aktiivinen laivastolentäjä, nykyisin Lockheed Martinin mannekiini.
  • Katso ylläolevalta videolta IS:n reportaasi lentodemonstraattorien testauksesta.
Tämän niin sanotun viidennen polven häivehävittäjän lentäjällä on edessään suuri kosketusnäyttö, joka esittää kaiken tarvittavan informaation keskitetysti. Ohjaajan näkökentässä on lisäksi niin sanottu tuulilasinäyttö eli Hud.


Demolennolla Buffa opasti, kuinka koneen tutka ja sensorit havaitsevat ilma- ja maamaalit ja määrittävät onko kyseessä ystävä vai vihollinen. Tästä parametristä tulee näytölle luku – tällä kertaa se oli 0,92. Se tarkoitti, että näyttöön ilmestyneet kaksi kohdetta olivat 92-prosenttisen varmasti vihamielisiä.

Aseiden käyttö kohteiden tuhoamiseksi oli demonstraattorissa hyvin helppoa: ohjaajan tarvitsee vain asettaa näytön kursori maalin kohdalle, lukita ja painaa laukaisunappia sitten kun järjestö ilmoittaa, että laukaus on optimaalinen. Kun kokonaisuuteen yhdistää kypäränäytön, pystyy ohjaaja havainnoimaan ympäristöään ikään kuin hän katselisi koneen rakenteiden läpi.
Eurofighterin osastolla IS:n vihki Typhoon-simulaattoriin Britannian kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n entinen hävittäjätaistelukoulun opettaja, kapteeni Paul Smith, nykyisin British Aerospace -yhtiön BAE:n mannekiini.


Ohjaajan edessä tässä demolaitteessa on kolme erillistä, suhteellisen pientä näyttöä – Suomelle tarjottavassa uudessa Typhoon-versiossa on todennäköisesti yksi yhtenäinen kosketusnäyttö. Typhoon-ohjaajan ”käyttöliittymä” on selvästi perinteisempi kuin F-35:n.

Insinööri Paul Harrison esitteli kuitenkin Eurofighteriin tarjolla olevan uutuuden: Striker II -kypärän. Sen visiiri pystyy samaan kuin F-35:n kypäränäyttö.

Suomi on hankkimassa ilmavoimien F/A-18 Hornet -kalustolle seuraajaa. Tarjokkaita on viisi: F-35, Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale, yhdysvaltainen Boeing Super Hornet ja ruotsalainen Saab Gripen E. Ilmavoimien ja puolustushallinnon asiantuntijat arvioivat parhaillaan koneista jätettyjä alustavia tarjouksia. Kaikki tarjokkaat ovat mukana kilvassa samalla viivalla. Päätöksen tästä 7–10 miljardin euron asehankinnasta tekee valtioneuvosto vuonna 2021.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt