Luutnantti Garcia oli kokematon, kun hän lensi hävittäjänsä suoraan taisteluihin Irakissa – oppi myöhemmin, miksi ei kohdannut vihollista ilmassa: ”Hautasivat niitä jopa hiekkaan”

rac

Julkaistu:

Turku Airshow’ssa on esillä melkein kaikki hävittäjäehdokkaat.
Lauantaina alkavassa Turku Airshow’ssa on taas näytillä Suomen uudeksi hävittäjäksi ehdolla olevia lentokoneita.

Viidestä ehdokkaasta paikalla on Dassault Rafale, Saabin Gripen, Eurofigther Typhoon ja F-35 Lightning II. Näistä yhdysvaltalainen F-35 on Suomessa ensimmäisen kerran, muut ovat jo näyttäytyneet eri ilmailutapahtumissa.

Ainoa ehdokas, joka ei ole saanut ihka oikeaa hävittäjää paikalle, on Boeingin Super Hornet. Boeingin edustaja Maria Laine sanoo, että ylimääräistä hävittäjää ei irronnut Turkuun, koska niitä on niin paljon operatiivisessa toiminnassa esimerkiksi Persianlahdella. Super Hornet on Yhdysvaltain laivaston hävittäjä.

Vaikka Super Horneteja ei tapahtumassa nähdä, paikalla on Boeingin markkinointiin siirtynyt entinen laivaston pilotti Alain R. Garcia.

Hän kertoo Ilta-Sanomille kokemuksistaan terrorismin vastaisessa sodassa, Irakissa ja Afganistanissa 2000-luvun alussa.


Afganistanin kokemus oli Garcian mukaan rauhallisempi, koska vastarintaa oli Irakia vähemmän. Tuolloin laivaston lentäjät auttoivat maavoimia muun muassa tuhoamalla tankkeja, muita ajoneuvoja ja yleisesti maassa olevia kohteita.

– Se oli erilainen kuin Irakin kokemus. Irakissa olimme vahvasti puolustetulla alueella. Ensimmäisillä viikoilla oli paljon ampumista, Garcia kertoo.
  • Katso pääkuvan paikalla olevalta videolta, kuinka toimittaja laskeutuu F-35-hävittäjäsimulaattorilla lentotukialukselle.
Hänen tehtävänsä oli neutralisoida maassa olevia ilmatorjuntaohjuksia, jotta joukot pääsisivät liikkumaan vapaammin maassa ja ilmassa. Se vei Garcian mukaan noin viikon. Toisella viikolla hävittäjät keskittyivät taas tuhoamaan muita maassa olevia kohteita. Kaikki tämä tapahtui keväällä 2003.

Varsinaiseen ilmataisteluun Garcia ei joutunut.

– Jos lukee historiankirjoja, selviää, että Irak itse asiassa hautasivat hävittäjiään jopa hiekkaan tai lensivät niitä muualle. He oppivat ensimmäisestä Persianlahden sodasta (1990-luvun alusta), että jos he alkavat taistella meitä vastaan, heillä ei ole mahdollisuutta, Garcia kertoo.

Garcia on oikeassa. Vuonna 2003 muun muassa BBC uutisoi, kuinka Yhdysvaltain armeija oli löytänyt useita upouusia Irakin ilmavoimien käyttämiä Mig-25 ja Su-25 -hävittäjiä läheltä Baghdadia. Ilmeisesti tarkoitus oli piilottaa hävittäjät yhdysvaltalaisilta.


Taisteilukokemus on jäänyt pysyvästi Garcian mieleen.

– Olin silloin vielä hyvin kokematon. Olin ollut operaatioissa mukana vasta 8–9 kuukautta, kun koin ensimmäiset taisteluni. Ei sitä ikinä osaa odottaa, mutta niin tapahtuu.

Tämä kaikki tapahtui ennen Super Horneteja ja Growlereita, joita Garcia on nyt Turussa markkinoimassa Suomelle. Growler on elektroniseen sodankäyntiin erikoistunut hävittäjä, joka kuuluisi diiliin, jos Suomi päättäisi hankkia Super Horneteja. Growlerit ovatkin yksi Boeingin myyntivalteista, kun se yrittää myydä uusia hävittäjiään Suomelle.

Toinen jenkkikone, Lockheed Martinin F-35 tuli Turkuun kahden hävittäjän ja pilotin voimin. F-35 on Suomessa ensimmäistä kertaa.

Lockheedilla markkinointihommissa on edelleen Yhdysvaltain ilmavoimissa palvelevat kapteeni Brett Burnside ja everstiluutnantti Chris Eberth.

27-vuotias kapteeni Burnside kertoo, ettei ole vielä kokenut taistelua Yhdysvaltojen ilmavoimissa. Hän oli tosin valmiudessa toissa talvena puoli vuotta, kun hän oli Japanissa Pohjois-Korean aggressioiden takia.


Tuolloin hän lensi F-35:n Utahista Havaijin kautta Japanin Okinawaan.

– Se oli osa sotilasyhteistyötä Japanin ja Etelä-Korean kanssa. Valmistuimme kaikenlaisiin Pohjois-Korean uhkiin. Lopulta lähdimme puolen vuoden jälkeen, kun tilanne alkoi rauhoittua.

Burnside kertoo hänen alkutaipaleensa ilmavoimissa olleen rankkaa – lähinnä siksi, ettei hän ollut tottua hävittäjien tolkuttomiin g-voimiin. Hän kertoo oksentaneensa ainakin ensimmäisellä kymmenellä lennolla.


Lopulta hänet totutettiin hävittäjälentoon niin sanotulla Bárány-tuolilla. Tuolin on tarkoitus totuttaa pilotit hävittäjälentojen aiheuttamaan pahoinvointiin käytännössä kieputtelemalla kokelasta puolelta toiselle.

– Minulla oli silloin ilo ja nautinto oksennella joka päivä. Olin lopettaa koko koulutuksen, hän muistelee nyt naureskellen.

Kokeneempi Eberth, 41, on ollut ilmavoimissa jo 19 vuotta, joten hän on nähnyt myös actionia, tarkalleen ottaen kolme kertaa. Hän pysyy niistä kuitenkin vaiteliaana.

– En voi mennä yksityiskohtiin. Komennukset ovat olleet eri aikoina 19 vuoden kokemukseni aikana. Kaikki ovat liittyneet terrorismin vastaiseen sotaan, Eberth tyytyy toteamaan.

Turku Airshow Turun lentoasemalla 15.–16. kesäkuuta.