Näin nelostiellä jo nököttävä jäljittävä peltipoliisi oikein toimii – seuraa nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa

Julkaistu:

Uudet kameratolppien tutkat toimivat tracking radar -tekniikalla, mikä mahdollistaa ajoneuvojen seuraamisen noin 150 metrin päästä.
Uuden sukupolven nopeusvalvontakameroiden tulo lähestyy kovaa vauhtia.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että uusien kameroiden käyttö alkaa todennäköisesti juhannuksen jälkeen kesäkuussa tai heinäkuun alkupuolella.
Uudenmalliset peltipoliisit eroavat nykyisistä muutenkin, kuin pelkästään hoikan ulkonäkönsä puolesta.

Äkkijarrutukset tai väistöt tiessä olevien induktiosilmukoiden kohdalla eivät enää pelasta kaahailijaa, sillä uuden sukupolven tutkatekniikkaan pohjautuvat peltipoliisit mittaavat ajonopeuksia jopa 150 metrin päästä.

Uusissa laitteissa tutka seuraa kohteen nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan havaittavissa.

Mikäli tutka havaitsee mittauspisteen kohdalla ylinopeuden, kamera ottaa kuljettajasta ja autosta valokuvan.

Perusajatus on siis sama kuin vanhoissakin peltipoliiseissa. Erona on se, että aiemmin mittauspisteen pystyi päättelemään tiessä olevasta silmukasta - uusissa laitteissa se ei ole mahdollista.

Vaikka tutka mittaa nopeuksia jopa 150 metriin asti, varsinainen nopeuden mittauspiste katsotaan Ihalaisen mukaan aina erikseen paikasta riippuen.

– Mittauspiste tulee olemaan todennäköisesti hieman kauempana verrattuna nykyisiin silmukoihin. Nopeuden mittauspiste voidaan määrittää jokaiseen kameraan vaikka erikseen.

Ihalainen kertoo, että kamera tietää, mikäli ylinopeutta ajava vaihtaa kaistaa. Tällöin kuva räpsähtää juuri oikean ajoneuvon kohdalla.


Huomattavin etu uusissa kameroissa on Ihalaisen mukaan se, että silmukoita ei tarvitse enää asennella tien pintaan.

– Tässä ei tarvitse olla enää sidoksissa silmukoihin, vaan ajonopeuksia voidaan seurata pidemmältä matkalta kuin aikaisemmin. Lisäksi kamera pystyy seuraamaan jopa kolmea kaistaa kerralla.

Tutkatekniikan ansiosta uusien peltipoliisien asentaminen on huomattavasti helpompaa.

– Uusia kameroita on huomattavasti helpompaa asentaa esimerkiksi kaupunkialueille ja niiden avulla voidaan seurata myös liikennevalojen noudattamista.

Ihalaisen mukaan uudet tolppakamerat havaitsevat, mikäli autoilija ajaa päin punaisia. Laite tietää, mikä liikennevalo kulloinkin palaa.

– Lisäksi kamera pystyy myös kertomaan sen, ajoiko auto törkeästi vai lievästi läpi punaisten valojen.

Uusien peltipoliisien käyttöönotosta on tarkoitus tiedottaa ennen valvonnan aloittamista.

– Selvästi ilmoitetaan, milloin valvonta alkaa. Ei ole tarkoitus saada autoilijoita yllätetyksi uusilla kameroilla. Reilulla pelillä tässä mennään, Ihalainen toteaa.

Uusia kameroita tulee yhteensä noin neljäkymmentä. Niistä valtaosa eli runsaat 20 tulee Nelostielle ja loput Kuutostielle.

Kamerat tulevat osuuksille, joilla ei ole ollut aiemmin kameravalvontaa.

Nelostie eli valtatie 4 kulkee Helsingistä Lahden, Jyväskylän, Oulun ja Rovaniemen kautta Utsjoelle. Kuutostie eli valtatie 6 kulkee Koskenkylästä Kouvolan, Lappeenrannan, Imatran ja Joensuun kautta Kajaaniin.

Suomessa on yhteensä runsaat 970 kameratolppaa. Kaikissa tolpissa ei ole kameraa. Kaikkiaan ylinopeuksien automaattivalvonta kirjasi viime vuonna Suomen maanteiltä yhteensä lähes 609 000 huomautusta, rikesakkoa ja sakkoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt