Kommentti: Tony Stark mainittu! Hävittäjävalmistajat käyttävät kaikki keinot kaupitellessaan Suomelle miljardien arvosta aseita

Julkaistu:

kommentti
Kaikilla hävittäjäkandidaateilla on omat myyntiargumenttinsa, kirjoittaa erikoistoimittaja Jouko Juonala.
Lockheed Martin -yhtiön koelentäjä Billie Flynn on sekä sotilasilmailun että presentaation ammattilainen, mitä mainioin myyntimies. Tämä Kanadan ilmavoimien upseeri, Kosovon sodan veteraani ja jääkiekon lämmin ystävä kertoi viime viikolla suomalaismedialle, kuinka mahtava laite häivehävittäjä F-35A on.

Torstaina Helsingissä esiintynyt Flynn näytti videon, joka on hänen mukaansa kuvattu ilmassa F-35-hävittäjän kameroin. Ympäri konetta sijoitetut kamerat saavat ohjaajan ”näkemään” koneensa rakenteiden läpi ja piirtävät ympäristöstä 360-asteisen näkymän suoraan kypärävisiiriin. Öisessä infrapunakameran kuvassa näkyi F-35:n vieressä lentänyt F-16-hävittäjä. Sen rakenteesta saattoi erottaa lähes jokaisen yksityiskohdan niittejä myöten.

– Näin kirkkaasti ohjaaja näkee tällä Tony Starkin ja Iron Manin kypärällä, lentääpä hän sitten päivällä tai yöllä, Flynn sanoi.

Kaikki Marvel-elokuvien ystävät tietävät, kuka Tony Stark on. Fiktiivinen teknomiljardööri ja ihmeaseiden rakentaja.

F-35:tä myydään suomalaisille maailman edistyneimpänä taistelulentokoneena, jonka kyvykkyydet ovat lähes scifiä.

Tämä on äärimmäisen vahvaa mielikuvamarkkinointia, mutta mikä on todellisuus oikeassa konfliktissa? Onko se hintansa arvoinen? Maallikon on sitä mahdotonta arvioida.

Mielikuvat ovat tärkeitä. Jos mahdollisella vastustajalla on vahva ennakkokäsitys Suomen uskottavasta puolustuskyvystä, se on pelote. Se muodostaa kynnyksen, jonka ylittämistä pitää harkita tarkasti. Hävittäjä ei ole pelkkä tekninen aselavetti.

Jo hävittäjien nimet synnyttävät assosiaatioita. Niissä on voimaa.

F-35:n toinen nimi on Lightning II, salama kakkonen. Rafale tarkoittaa suomeksi puhuria, raivoisaa tuulenpuskaa. Sen kilpailija Eurofighter on nimeltään Typhoon, taifuuni. Gripen on lohikäärme ja Hornet herhiläinen.

 

Markkinahumusta, julkisuudesta ja jälkipolttimien huumaavasta metelistä huolimatta HX-hanke etenee kiskoillaan kuin tavarajuna.

Kaikilla hävittäjäkandidaateilla on omat myyntiargumenttinsa. Rafalea markkinoidaan on taistelutehtävissä koeteltuna vankkana sotakoneena. Eurofighter tarjoaa muun muassa kovaa suorituskykyä ja tarjouskilpailun laajinta asevalikoimaa, kaukovaikutteisia ohjuksia myöten.

Saab tarjoaa ketterää ja kustannustehokasta Gripen E/F:ää ja kahta GlobalEye-varhaisvaroituskonetta. Boeing myisi Super Hornetien lisäksi saman konetyypin Growler-versiota, joka on erikoistunut elektroniseen sodankäyntiin, vastustajan sokaisemiseen.

Suomelle, virallisesti, kaikki niin sanotun HX-hankkeen tarjokkaat ovat tasavertaisesti mukana kilvassa. Ennakkosuosikkeja ei ole.

Ranskan suurlähettiläs Serge Tomasi ja Dassault Aviation -yhtymän varatoimitusjohtaja Benoit Dussaugey puhuivat suomalaistoimittajille viime keskiviikkona sekä itse myyntiartikkelista että laajoista strategioista, puolustuspolitiikasta, itsenäisestä toimintakyvystä, eurooppalaisesta yhteistyöstä ja siitä, miten Suomen ei pitäisi olla riippuvainen Yhdysvaltain aseista. Rafaleen on tarjolla laaja kattaus eurooppalaisia asejärjestelmiä. Suomelle tarjotaan niitä kaikkia, ydinpommeja lukuun ottamatta.


Strateginen riippumattomuus onkin oikein hyvä kortti. Yhdysvallat on presidentti Donald Trumpin johdolla etääntymässä Euroopasta ja siirtämässä katsettaan Tyynellemerelle, kohti Kiinaa. Trumpin mielestä eurooppalaiset saisivat hoitaa oman pesänsä ja maksaa itse laskut.

Hävittäjähankinta on kuitenkin vuosikymmenten asia, ei vuosien. Vaikka Trump valittaisiin toiselle virkakaudelle vuoden 2020 vaaleissa, hän ehtii väistyä eläkkeelle ennen kuin ensimmäistäkään HX-konetta on toimitettu Suomeen: Hornetien seuraajat otetaan asteittain käyttöön vuosina 2025–2030. Koska politiikka on syklistä, on Trumpin seuraaja todennäköisesti aivan toista maata – presidentti, joka saattaa jälleen syleillä lämpimästi eurooppalaisia liittolaisia ja kumppaneita.

Nyt on hävittäjäviikonloppu. Tarjokkaat ovat tänä viikonloppuna esillä Turku Airshow’ssa.

Markkinahumusta, julkisuudesta ja jälkipolttimien huumaavasta metelistä huolimatta HX-hanke etenee kiskoillaan kuin tavarajuna. Ilmavoimien ja puolustusministeriön asiantuntijat – sotilaat, siviilit, insinöörit ja lentäjät – arvioivat parhaillaan viidestä HX-kandidaatista jätettyjä alustavia tarjouksia. Tiukat koelento-ohjelmat alkavat ensi vuonna ilmavoimien testiradalla Suomessa.

Kun valtioneuvosto vuonna 2021 saa pöydälleen puolustushallinnon esityksen Hornetin seuraajasta, valinta on tehty. Siihen eivät parhaatkaan julkiset myyntipuheet vaikuta. Sitä valintaa ei kyseenalaisteta eikä koneiden määrää leikata. Eduskunta siunaa kaupan, ja Suomi ostaa itselleen 7–10 miljardilla eurolla turvallisuutta. Myös mielikuvatasolla.