Katso kartalta tarkat paikat: Jäljittävät peltipoliisit ovat täällä, jarrutus ei enää suojaa välähdykseltä

Julkaistu:

Valtateille 4 ja 6 on tulossa noin 40 uutta entistä tarkempaa liikenteen valvontakameraa.
Uuden sukupolven liikenteen valvontakameroiden tulo lähestyy kovaa vauhtia. Uudet valvontakamerat erottaa ulkonäöstä. Ne ovat hoikempia kuin vanhemmat kuutiomaisemmat mallit.

Näissä uusissa niin sanotuissa ruotsalaismallisissa automaattikameroissa ominaisuuksia, joita nykyisistä tolppakameroista ei ole.

Tracking radar -tutkatekniikalla toimivat uudet kameratolpat voidaan säätä seuraamaan ajoneuvon aikaa, nopeutta, etäisyyttä, ja suuntaa. Niiden pitäisi osata myös tunnistaa väärällä ajokaistalla ajavat.

Alkuperäisestä aikataulusta ollaan hieman jäljessä. Ilta-Sanomat, kysyi, mikä tilanne on juuri nyt

Uudet liikenteen valvontakamerat piti alun perin asentaa huhtikuussa. Myöhemmin kerrottiin, että ne tulevat kesällä. Mikä on nyt asennuksen ja käyttöön ottamisen tilanne?

– Tilanne on sellainen, että käyttöönoton päivämäärä vahvistetaan pian, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kertoo Ilta-Sanomille.

Missä oli ongelmia suunnitelmien toteutumisessa ja mikä on nyt toteutuksen vaihe?

– Linjan rakentamien viivästyi. Nyt asia on kunnossa. Valvontakamerat on jo asennettu. Koekäyttö ja koulutus ovat menossa, Ihalainen kertoo.
Milloin uudet kamerat alkavat toimia?

– Tarkka päivämäärä varmistuu pian. Todennäköisesti käyttö alkaa juhannuksen jälkeen kesäkuussa tai heinäkuun alkupuolella, hän arvioi.

Voitko kertoa kuinka monta uutta liikenteen valvontakameraa yhteensä on tulossa ja minne ne tulevat?

– Uusia kameroita tulee yhteensä noin neljäkymmentä. Niistä valtaosa eli runsaat 20 tulee Nelostielle ja loput Kuutostielle. Ne tulevat osuuksille, joilla ei ole ollut aiemmin kameravalvontaa, hän sanoo.


Nelostie eli valtatie 4 kulkee Helsingistä Lahden, Jyväskylän, Oulun ja Rovaniemen kautta Utsjoelle. Kuutostie eli valtatie 6 kulkee Koskenkylästä Kouvolan, Lappeenrannan, Imatran ja Joensuun kautta Kajaaniin.

Suomessa on yhteensä runsaat 970 kameratolppaa. Kaikissa tolpissa ei ole kameraa. Kaikkiaan ylinopeuksien automaattivalvonta kirjasi viime vuonna Suomen maanteiltä yhteensä lähes 609 000 huomautusta, rikesakkoa ja sakkoa.

Tutkien ominaisuudet

+ Uudet automaattivalvontalaitteistot mittaavat ajoneuvojen nopeutta kehittyneellä tracking radar - tutkatekniikalla. Tutka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä.

+ Poliisin ja tieviranomaisen suunnitelman mukaan uuden tekniikan pilottijaksot ovat VT 6 Koskenkylä - Kouvola ja VT 4 Lusi - Vaajakoski.

+ Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään niiden elinkaaren loppuun asti,

+ Hankintasopimuksen arvo viiden vuoden sopimuskaudelle on noin 4,4 miljoonaa euroa.

+ Poliisihallitus hankkii automaattiset liikennevalvontalaitteistot ja Liikennevirasto yleisten teiden laitekotelot sekä pylväät. Kaupungit sopivat hankinnoistaan erikseen laitetoimittajan kanssa.

Lähde: Poliisi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt