Helsingin kaupunginvaltuutettu, vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Kaisa Hernberg aiheutti somekohun kritisoituaan helsinkiläistä Baskeri & Basso -ravintolaa sen vegaaniruuasta Facebookissa torstaina.
Hernberg kirjoitti julkisessa päivityksessään, että vegaaniannokset ravintolassa olivat ”tyyliä kaalinpala etikassa ja pari parsaa soosin kanssa” ja että ruoka-annoksiksi sellaista ei voi kutsua.
Lisäksi Hernberg väitti tarjoilijan sanoneen ruokaseurueelle, että Baskeri & Basso ei oikeastaan edes halua vegaaneja asiakkaikseen ja että sen voi kertoa eteenpäinkin.
– Että nyt sitten kerroin. Vegaanit, älkää menkö Baskeri & Bassoon. Olisi kyllä kiva, jos ravintola kertoisi tästä ihan reilusti myös www-sivuillaan, Hernberg kirjoitti päivityksessä.
Ravintola Baskeri & Basson päivitykseen jättämän kommentin mukaan ei pidä paikkaansa, että tarjoilija olisi sanonut seurueelle, etteivät vegaanit olisi tervetulleita ravintolaan.
– Tämä oli suhteellisen kärjistetty tulkinta eilen käydystä keskustelusta, minkä varmasti pystyt itsekin myöntämään, ravintola toteaa kommentissaan.
– Itse emme kuitenkaan luokittele Baskeri & Basso Bistroa vegaaniravintolaksi. Sen tarjoilijamme totesi sinullekin ihan rehellisesti eilen ja sanoi myös, että tämän viestin voi kaikin mokomin viedä eteenpäin.
Hernbergin päivityksen alla ryöpsähti vilkas keskustelu, johon osallistui muitakin poliitikkoja. Sittemmin poistettua päivitystä ehdittiin kommentoida yhteensä yli 200 kertaa.
Torstaina kohusta kirjoittaneelle ravintola-alaan keskittyvälle Viisi tähteä -medialle ravintoloitsija Nicolas Thieulon sanoi, että tilanteessa ”asiakkaat olivat ilmaisseet tyytymättömyytensä tavalla, joka on rutinoituneellekin tarjoilijalle kova paikka”.
– Olen hyvin pahoillani. Tietenkin erityisesti asiakkaiden puolesta, mutta myös tarjoilijamme puolesta. Tämä on hyvin erikoislaatuinen tilanne, joka on yllättänyt täysin.
Thieulon ei halunnut kommentoida asiaa enempää Ilta-Sanomille.
Facebook-keskustelussa kävi ilmi, että kärkäs palaute sai ravintolassa tarjoilijan itkuiseksi. Hernberg pyytää tätä anteeksi.
– On ollut tosi ikävä jälkeenpäin kuulla, että tarjoilija oli purskahtanut itkuun tapahtumien seurauksena. Selvästikin esitystapani oli tarpeettoman kärjekäs ja olen siitä pahoillani. Asiakaspalvelijoiden tylyttäminen ei ole fiksun ihmisen käytöstä, Hernberg kirjoitti.
Perjantai-iltana Hernberg poisti koko Facebook-päivityksen. Hän julkaisi Facebookissa uuden viestin, jonka hän lähetti vastauksena myös Ilta-Sanomien haastattelupyyntöön.
– Tilanne on ikävä kaikille osapuolille. Omalta osaltani pyydän anteeksi, että huonoa palvelua saatuani käyttäydyin itsekin epäasiallisesti.
Tapakouluttaja Kaarina Suonperä ei pidä Hernbergin käytöstä hyvänä. Hänen mukaansa ei ole oikein vaatia tasokasta vegaaniruokaa paikasta, joka kertoo avoimesti, ettei ole vegaaniravintola.
– Se on vähän sama kuin jos me menisimme yhdessä jätskille, mutta se olisikin sellainen paikka, jossa voi joskus olla jätskiä jälkiruokana, mutta ei ole varsinaisesti jätskipaikka. Ei sellaista voi silloin vaatia, Suonperä selittää.
– Ravintolakaan ei voi sanoa, että ei ole mitään, koska aina on kasviksia ja vihanneksia tai jotain. Mutta mielestäni asiakas on tehnyt tässä virheen. Siinä on yritetty tehdä parhaansa, mutta ei ole onnistuttu. Julkisesti ei pidä haukkua ketään.
Suonperän mukaan haiskahtaakin siltä, että Hernberg on voinut hakea itselleen koko tempauksella vain julkisuutta.
– Tässä on vihreiden poliitikko saanut itselleen julkisuutta lisää. Koskaan ei pitäisi menettää malttiaan, eikä käydä julkisesti sättimään tai haukkumaan.