Jullen unohdus Harrikan kanssa poiki mojovan yllätyksen – liikennevakuutus­keskuksesta tupsahti liki 16 000 euron lasku - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Jullen unohdus Harrikan kanssa poiki mojovan yllätyksen – liikennevakuutus­keskuksesta tupsahti liki 16 000 euron lasku

Porilaisen Julle Kallion Harley-Davidsonin vakuuttamatta jättäminen toi lähes 16 000 euron laskun.

Porilainen Julle Kallio sai verottajalta mojovan laskun.­

9.4.2019 22:03

Porilaisen radiotoimittaja Julle Kallion postiluukkuun kolahti 4. huhtikuuta lasku Liikennevakuutuskeskuksesta.

Laskussa kerrottiin, että Liikennevakuutuskeskus on saanut tiedon, että Kallion hallussa on ollut moottoripyörä, joka ei ole ollut vakuutettuna eikä liikennekäytöstä poistettuna 07/2017 – 11/2018 -välisenä aikana. Laskun loppusumma on 15 496,16 euroa.

Maksuaikaa lähes 16 000 euron laskulle on annettu viikko, sillä eräpäivä on 11.4.

– Tämä ei ole millään tavalla kohtuullista. Ei summa, eikä maksuaika. Normaalille työssä käyvälle ihmiselle tällainen summa on huomattava. Sehän on puolet monen ihmisen vuosituloista, Kallio sanoo.

Radiotoimittaja teki tapauksesta päivityksen Facebook-tililleen.

Tapaus lähti liikkeelle keväällä 2017, kun Kallio osti Suzuki Intruder -merkkisen moottoripyörän. Suzukiin otettiin vakuutus ja Kallio teki siihen normaaliin tapaan omistajanvaihdoksen. Saman vuoden heinäkuussa Suzuki vaihtui kuitenkin Harley-Davidsoniin.

– Heinäkuun neljäs päivä Karkkilan ABC:llä vaihdettiin pyörät ja paperit. Intruder lähti Helsinkiin ja Harrikka tuli Poriin.

Kotiin päästyään Kallio vei moottoripyörän kaverinsa tallille, jossa pyörää ryhdyttiin muokkaamaan.

– Siihen esimerkiksi vaihdettiin sarvet ja polttoainetankki maalattiin uudelleen.

Työkiireet Porin kesätapahtumissa aiheuttivat sen, että omistajanvaihdos unohtui tyystin. Myöskään itse moottoripyörällä Kallio ei ehtinyt ajella.

– Kaikessa kiireessä ja kesäkukkasten tuoksussa unohdin tyystin laittaa tämän vaihdossa saadun moottoripyörän nimiini. En minä sillä silti tuona kesänä ehtinyt edes ajelemaan kunnolla. Joitain kymmeniä kilometrejä.

Virhe tuli ilmi marraskuussa 2018, kun Harley-Davidson oli lähdössä uudelle omistajalle Kokkolaan ja Kallio tarvitsi myyntivarmenteen, jotta uusi omistaja saa moottoripyörän nimiinsä.

Kallion Harley-Davidson oli vakuuttamatta 16 kuukauden ajan.­

– Soitin Liikennevirastoon, että nyt on tällainen tilanne käynyt. Pyörä on ollut vaihtamatta nimiini ja se on ollut vakuuttamatta. Kysyin, että miten minun pitäisi tässä tilanteessa toimia. Liikenneviraston virkailija vastasi, että ei hätää. Otat siihen vakuutuksen, joka katkeaa, kun uusi omistaja rekisteröi pyörän käyttöön. Kysyin vielä, että tästä ei mitään seuraamuksia sen paremmin tule? Ei tule, kuulemma.

Lopulta Liikennevakuutuskeskus lähetti Kalliolle kirjeen. Siinä kerrottiin, että Kalliolle määrätään ajanjakson vakuutusmaksua vastaava maksu, joka on 7 748,08 euroa.

Lisäksi Liikennevakuutuskeskus esittää Valtiokonttorille laiminlyöntimaksun, jonka kerroin on yksi. Maksettava summa on yhteensä 15 496,16 euroa.

Kallio kertoo, että hänen 32 vuotta vanhan Harley-Davidsoninsa vakuutusmaksu bonuksilla on noin 400 euroa vuodessa. Hän arvio, että ilman bonuksia, etukampanjoita tai muuta vastaavaa vuoden vakuutusmaksu olisi noin 1 000 euroa.

– Liikennevakuutuskeskuksen mukaan korvaussumma on kohtuullinen. Mistä lähtien 400 euron maksun maksamatta jättäminen täysin vahingossa on kohtuullista korottaa lähes 40-kertaiseksi, Kallio ihmettelee.

Hän myöntää tehneensä asiassa virheen.

– Ymmärrän sen, että olen virheen tehnyt, enkä kiistä mitään. Omasta huolimattomuudestani ja inhimillisestä unohduksesta johtuen omistajanvaihdos jäi tekemättä ja näin ollen myös ajoneuvon vakuuttaminen. Virhe ei kuitenkaan mielestäni ole 16 000 euron arvoinen. Olen valmis virheestäni maksamaan sanktion ja takautuvan vakuutusmaksun.

Kallio kertoi saamastaan laskusta myös Radio Rockin iltapäivälähetyksessä. Pääset kuulemaan podcastin tästä.

Noin 40 000 tapausta vuosittain

Perintäpäällikkö Vesa Korhonen Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo, että keskuksen yhtenä tehtävänä on käsitellä ja korvata vakuuttamattomien aiheuttamat vahingot vahingonkärsineelle vastapuolelle.

– Laiminlyöntimaksuilla katetaan vakuuttamattomien aiheuttamia liikennevahinkoja, jotta ne jotka hoitavat vakuuttamisvelvollisuutensa, eivät joutuisi osallistumaan vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamiin kustannuksiin oman liikennevakuutusmaksun muodossa.

Korhosen mukaan vuosittaiset perityt maksut eivät kuitenkaan riitä kattamaan kaikkia vahingoista aiheutuneita kustannuksia.

– Jotta kustannukset saataisiin katettua, tulisi vakuutusmaksua vastaavan maksun ja laiminlyöntimaksun olla vieläkin korkeampia.

Korhosen mukaan Liikennevakuutuskeskus käsittelee vuosittain noin 40 000 tapausta.

– Euroopan tasolla meillä on vähiten vakuuttamattomia ajoneuvoja Ruotsin ohella. Suomessa vakuuttamattomia ajoneuvoja on alle prosentti, kun taas Keski-Euroopassa luku on kymmenisen prosenttia.

Korhonen kertoo, että laiminlyöntimaksun summa voi nousta korkeaksi, mikäli kyseessä on esimerkiksi moottoripyörä, taksi tai kuorma-auto.

– Hinta muodostuu korkeaksi, mikäli vakuutusmaksu on myös korkea. Suurin osa on kuitenkin alle 150 euron maksuja. Tällaisissa tilanteissa ne ovat olleet vain vähän aikaa vakuuttamatta.

Korhosen mukaan laiminlyöntimaksua ryhdytään kasaamaan vakuuttamattoman ajan, moottorin tilavuuden ja kotipaikkakunnan pohjalta.

Näiden lisäksi maksuun vaikuttavat seuraavat kuusi kohtaa:

1. Vahinkotilaston riskimaksu. Riskimaksulla tarkoitetaan kyseisen riskiluokan vuosina 2011-2015 sattuneiden vahinkojen keskimääräisiä korvauskuluja vakuutettua vuotta kohden. Korvauskulut arvioidaan lopullisiksi LVK:n tilastorekisteriin kerätyistä havaituista korvauskuluista tilastomatemaattisin menetelmin huomioimalla vahinkojen ilmoittamisesta ja korvausten maksamisesta aiheutuvat viiveet, sekä korvauksiin liittyvä inflaatio. Korvauskuluihin tehdään myös tarvittaessa tasoitus eri riskiluokkien välillä, mikäli riskiluokassa ei ole itsessään tilastollisesti riittävää määrää vakuutettuja vuosia riskimaksun laskemiseksi.

2. Bonustason purkaminen. Riskimaksusta puretaan bonuksellisten vakuutusten keskimääräinen bonustaso 60 %, jotta saatu maksu vastaisi vakuutusyhtiöiden bonuksetonta vakuutusmaksua.

3. Toimintakulukuormitus. Korvaus- ja vakuutustoiminnan hoitamisesta aiheutuvien toimintakulujen on arvioitu olevan 35 % tuloslaskelmaan merkittävästä maksusta. Arvio perustuu LVK:n hallintoyksikön havaitsemiin lukuihin.

4. Luottotappiokuormitus. Liikennevakuutuksen vakuutusmaksua vastaavan maksun ja laiminlyöntimaksun usean vuoden keskimääräinen luottotappioprosentti on 55 %. Luottotappiokuormituksella katetaan lopulta maksamatta jäävien vakuutusmaksujen osuus.

5. Jakojärjestelmämaksu. Vuonna 2018 liikennevakuutuslain 76 § mukainen suhdeluku eläkemuotoisten korvausten indeksikorotuksien ja muiden jakojärjestelmäkorvausten rahoittamiseksi on 14,2 % tuloslaskelmaan merkittävästä maksusta.

6. Liikenneturvallisuusmaksu. Liikenneturvallisuusmaksulain 4 § mukainen liikenneturvallisuusmaksun määrä on 1 % tuloslaskelmaan merkittävästä maksusta.

– Samoja periaatteita käytetään, kun vakuutusyhtiöt laskevat omat liikennevakuutus tariffinsa, Korhonen kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?