Sorbus eli ”soppa” palaa Alkoon kuohittuna versiona

Julkaistu:

Altian senior brand manager ei konsultoinut ”rantojen miehiä”, tarina löytyi omasta holvista.
Sorbus tekee paluun Alkon hyllyihin.

Kuohittuna versiona tosin.

Kyseessä ei ole entinen legendaarinen ”aperitiivi”, joka edullisen hinta-laatu -suhteensa vuoksi nautti niin sanottujen rantojen miesten ja puistokemistien jakamatonta suosiota.

Joskus jaolle pääsyn yrityskin synnytti väkivaltarikollisuutta.

Vanha Sorbus syntyi pian kieltolain purkamisen jälkeen, vuonna 1935, ja sen taru päättyi vuonna 2010 kiihkeimmän kysynnän ehdyttyä. Se oli väkevä viini.

Prosentteja on kerrottu olevan 15 tai jopa 20.

Hinta-laatu -suhteella tarkoitettiin nopeaa humaltumista suhteessa hintaan, ei tuotteen makua.

Usein seurauksena oli ärhäkkä krapula.

Vanha Sorbus tunsi hellittelynimen ”soppa”. Sen henkisiä serkkuja olivat Vinetto, Gambina ja Minttu Suklaa.

– Tämä uusi Sorbus on rtd-tyyppinen valmisjuomasekoitus eli cocktail, kertoo valmistajan Altian senior brand manager Katja Berntzen.

Rtd tarkoittaa ready to drink.

– Siinä on tujaus pihlajanmarjaa, mutta kun pihlajanmarja on itsessään hyvin bitterinen ja dominoiva marja, lisäsimme sangriatyyppistä raikkautta, Berntzen selostaa.

– Legendan paluu, Berntzen hehkuttaa.

Vahvuus on 6,5 %. Tuleeko Sorbus olemaan pettymys rantojen miehille?

– Sitä en osaa sanoa. En ole heitä valitettavasti tavannut. Niin, en tiedä, miten tuohon oikein voisi edes vastata.

Jää ilmeisesti nähtäväksi?

– Nähtäväksi jää.

Kysyimme Alkosta, minkälaisia ajatuksia sillä oli, kun tietynlaisen maineen omaava Sorbus päätettiin palauttaa nimenä tuotevalikoimaan.

Mitä sillä haettiin?

Alkon viestintä vastasi sähköpostitse:

– Alko päättää tuotteiden ottamisesta valikoimaan, niiden hinnoittelusta ja valikoimasta poistamisesta tasapuolisin ja syrjimättömin perustein.

– Valikoimaan ottopäätöstä tehtäessä Alko arvioi aina tuotteita erityisesti asiakkaan, laadun, kysynnän, valikoiman sekä vastuullisuuden näkökulmasta. Näin tässäkin tapauksessa.

– Tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteiden mukaisesti Alko ei kommentoi yksittäisiä tuotteita. On kuitenkin hyvä huomioida, että nyt valikoimaan tuleva Sorbus ei ole sama, kuin vuosien takainen tuote.

– Kyseessä on juomasekoitus, jonka alkoholipitoisuus on 6,5 prosenttia. Edeltäjänsä oli 15 prosenttinen pihlajanmarjaviini.

Näin siis Alko.

Altian mukaan vanhan Sorbuksen prosentit olivat peräti 20. Erään urbaanin huhun mukaan vanhaa Sorbusta laimennettiin matkan varrella ”salaa”.

Altiassa on kehitetty tarina uuden Sorbuksen ympärille, kuten nykyisin on brändäyksessä tapana.

Berntzenin mukaan Altian tuotekehittelijät menivät holviin, missä säilytettiin vanhaa reseptikirjaa, puhalsivat siitä pölyt pois ja tekivät Sorbuksesta modernin version.

– Siinä on uusi, kevyempi twisti.

Etikettiin haettiin innoitusta Sorbuksen alkuperäisestä etiketistä.

Uusi Sorbus on cocktail. Vanha oli virallisesti aperitiivi (latinaksi aperire, avata) eli ennen ruokailua nautittava alkoholijuoma, jonka ajatellaan lisäävän ruokahalua.

Vanhan Sorbuksen nauttiminen oli eri lähteiden mukaan usein humalahakuista, ei ruokahalua virittelevää. Aperire sai merkityksensä, kun korkki avattiin. Kierrekorkin narahdus oli takuu siitä, ettei niin sanottua pimeää Sorbusta ollut laimennettu. Mikäli Sorbuksen osti suoraan Alkosta, akustinen laadunvarmennus ei ollut tarpeen.

Sorbuksen nimi tuli pihlajan tieteellisestä nimestä Sorbus aucuparia.

Sorbuksen paluusta kertoi Iltalehti. Uusi Sorbus on kausituote. Myynti alkaa 13. toukokuuta ja päättyy, kun elokuun yöt alkavat pimetä.

Lisätty tieto kausituotteesta klo 17.30.