Taksikuski kertoo kohtaamastaan raivosta – pyöräilijät hakkaavat kattoa: ”Mene m****u helvettiin siitä”

Julkaistu:

Helsingissä liikkuva aggressiivinen pyöräilijä on päätynyt viime aikoina uutisiin. Liikenneraivoa on olemassa, vahvistaa ammattiautoilija. Kokemukset ja määrät kuitenkin vaihtelevat.
Ilta-Sanomat on raportoinut viime aikoina kahdesta tapauksesta, jossa polkupyöräilijä on raivonnut ja uhkaillut sekä autoilijaa että toiselle pyöräilijälle.
Yli 40 vuotta taksia Helsingissä ajanut taksiautoilija kertoo, että hän kokee ammatissaan liikenneraivoa viikoittain. Hän haluaa kertoa kokemuksistaan nimettömänä. Erityisesti polkupyöräilijät osoittavat hänen mukaansa herkästi mieltään.
– Esimerkiksi iäkkään asiakkaan, jolla on kantamuksia tai rollaattori, joutuu Helsingissä jättämään kyydistä hyvin usein siten, että auto on pakko ajaa jalkakäytävälle. Ei ole muuta paikkaa tai kadulla on pysähtymiskielto. Tällaisissa tilanteissa pyöräilijät hyvin usein alkavat hakkaamaan auton kattoa ja huutavat, että "mene mulkku helvettiin siitä".

Taksiautoilija kokee, että negatiivinen liikennekäyttäytyminen on lisääntynyt viime vuosina.

– Tilanne on viimeisen viiden vuoden aikana selkeästi muuttunut nimenomaan pyöräilijöiden osalta. Mielestäni autoilijat eivät keskenään niinkään raivoa. Lisäksi olen kuullut, että pyöräilijät ottavat yhteen myös keskenään ja jalankulkijoiden kanssa.
Helsinki on taksiammattilaisen mukaan kaupunki, jossa autoilijat antavat helposti tietä muille tienkäyttäjille. Tämä ei kuitenkaan näy pyöräilijöiden toiminnassa.

– Autoilijat antavat tilaa, kun laittaa vilkun päälle. Pyöräilijät eivät anna tilaa. Ei pätkän vertaa. Sen haluaisin sanoa, että tämä on meidän työtämme. Ei me liikenteessä huvikseen pyöritä. Me olemme joko menossa hakemaan asiakasta tai tuomme asiakasta. Kaikki me olemme siellä samassa ruuhkassa.

Joskus pyöräilijät osoittavat mieltään konkreettisin teoin. Taksiautoilija kertoo, että eräällä kerralla polkupyöräilijä ajoi tahallaan hänen autoaan päin.

– Tulin talon pihasta ja odotin, että pääsen kääntymään liikenteeseen mukaan. Olin paikoillani osittain pyörätien päällä. Näin, kun kaveri tulee pyörätietä pitkin ja kolauttaa suoraan auton takakonttiin. Nousin ulos autosta ja pyöräilijä näytti keskisormea jatkaen matkaansa.

Taksiautoilija kertoo, että viime kesänä sattuneet tilanteet saivat hänet ostamaan taksiautoonsa tallentavan liikennekameran.

– Kahtena peräkkäisenä päivänä pyöräilijä ajoi jalkakäytävää pitkin rinnallani ja kääntyi ilman suuntamerkkiä suoraan suojatielle eteeni. Jouduin paniikkijarruttamaan tilanteessa. Avasin ikkunan ja huusin pyöräilijälle, että eihän noin voi ajaa. Takaisin tuli keskisormea ja kommentti, että "hei kusipää, mä olin suojatiellä".

Pyöräilijöille pitäisi taksiautoilijan mielestä antaa lisää koulutusta. Hän myös toteaa, että Helsinkiä ei ole rakennettu pyöräilykaupungiksi ja paikoin tilaa autoille ja polkupyörille on vaarallisen vähän.

– Tuntuu siitä, että suurimmalla osalla on väärä käsitys etuajo-oikeudesta. Vaarallisimpia ovat ne, jotka eivät tunne liikennesääntöjä, vaan luulevat olevansa oikeassa.

Myös jalankulkijoiden käyttäytyminen liikenteessä on mennyt taksikonkarin mukaan huonompaan suuntaan.

– Ihmisten käyttäytymiseen ovat vaikuttaneet mielestäni nämä tietoiskut, joissa kerrotaan, että suojatie on kadun turvallisin paikka. Ihmiset lukevat kännyköitään, eivätkä enää katso ollenkaan kun astuvat suojatielle. Sitten he ovat vihaisia kun autoilija ei ehdi pysähtyä, eli heidän mielestään se on autoilijan vika.

Ongelmia liikenneympäristössä

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen ei itse ole kokenut liikenneraivoa polkupyörän selässä, mutta tietää, että liikenneraivoa on olemassa.

– Toki joskus olen kuullut tällaisista tapauksista. Sellainen kuulostaa inhimilliseltä. Ihmiset hermostuvat tilanteissa jos kokevat, että heitä on kohdeltu väärin tai että he ovat joutuneet vaaraan. Tällaisissa tilanteissa reaktio lähtee monesti selkäytimestä.

Koistinen sanoo, että liikenneraivoa on olemassa kaikissa liikennevälineissä.

– On hyvä muistaa, että me ihmiset liikumme aina välillä eri liikennevälineillä. Polkupyörän selässä tapahtuva raivo johtuu siitä, että pyörällä tilanteet tulevat eteen hyvin nopeasti. Tämä voi yllättää muut liikenteenkäyttäjät ja myös pyöräilijän itsensäkin. Kaikki me teemme liikenteessä virheitä, oli liikenneväline mikä tahansa.

Koistisen mukaan yksi turhautumista selittävä tekijä on pyöräily-ympäristön sekavuus.
– Autolla ajaessa on hyvin helppoa ja selkeää noudattaa liikennesääntöjä. Ei tarvitse miettiä, että missä paikkani vaikkapa tällä kadunpätkällä on. Polkupyörällä joutuu olemaan hyvin tarkkana siinä, että ajaa lakien ja asetusten mukaan. Välillä on haastavaa tulkita sitä, että missä pyörällä pitää ajaa.

Koistisen mukaan ongelma on liikenneympäristön suunnittelussa. Tilanne on hänen mukaansa hyvin yleinen Suomessa.

Varsinaista raivoa Koistinen ei ole kokenut, mutta epämiellyttäviä tilanteita on tullut vastaan.

– Henkilökohtaisesti ei ole tullut liikenneraivotilanteita vastaan. Olen toki kokenut sellaisia tilanteita, että minut ohitetaan liian läheltä tai töötätään ohittaessa. Välillä laki velvoittaa pyöräilijää ajamaan ajoradalla. Se tuntuu ärsyttävän tiettyjä tahoja.

Poliisi saa palautetta 

Helsingin poliisista kerrotaan, että ilmoituksia liikenneraivoon liittyvistä tapauksista tulee satunnaisesti.

– Tulee ilmoituksia, että tienkäyttäjät selvittelevät välejään jopa nyrkein tai toisen kulkuneuvoa potkimalla, ylikomisario Jarkko Lehtinen kertoo.

Hänen mukaansa poliisi saa tienkäyttäjiltä muun muassa sähköpostiin runsaasti palautetta, jossa ihmiset reklamoivat muiden ihmisten käyttäytymisestä liikenteessä.

– Tyypillistä on se, että jalankulkijat valittavat pyöräilijöiden käyttäytymisestä. Joku toinen taas reklamoi jalankulkijoista ja hyvin suuri osa reklamoi autoilijoiden käyttäytymisestä.

Lehtinen kertoo, että valituksissa on selvää vuodenaikavaihtelua. Poliisi saa keväisin negatiivisen palauteryöpyn, kun polkupyöräilijät ja moottoripyöräilijät lähtevät liikenteeseen.

– Oletan, että palautetta polkupyöräilijöistä alkaa tulemaan huhtikuun aikana. Samaan aikaan kun moottoripyörät lähtevät liikenteeseen. Joka kevät se palauteryöppy on tullut.

Poliisi muistuttaa, että liikenteessä on syytä olla malttia ja omat hermot pitäisi pitää kurissa. Liikenteeseen olisi hyvä varata myös enemmän aikaa, jotta kiire ei pääse kiristämään hermoja.

– Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan, Lehtinen toteaa.