Top Gun -myyntitykki markkinoi Suomelle F-35-hävittäjää – ”Kun istuu viidennen sukupolven koneeseen, on kuin olisi Star Wars-elokuvassa”

Julkaistu:

Koelentäjä Billie Flynn kiertää maailmaa Lockheed Martinin mannekiinina ja kertoo nyt, miksi F-35 olisi Suomelle paras hävittäjä.
Pitäisikö tätä miestä uskoa? Koelentäjä Billie Flynnin mielestä Lockheed Martin F-35A on paras hävittäjä korvaamaan Suomen ilmavoimien Hornetit 2030-luvulla.

Flynn on Lockheed Martinin koelentäjä ja entinen Kanadan ilmavoimien pilotti. IS tapasi hänet keskiviikkona Helsingissä ja kysyi, miksi F-35 on niin erinomainen. Vastaus – ja valmistajan paras myyntiargumentti – on se, että F-35 edustaa uusinta, niin sanottua viidettä hävittäjäpolvea. Muut Hornetin seuraajatarjokkaat ovat edellisen polven koneita.


Seurasi myyntipuhetta:

– Kun istuu viidennen sukupolven koneeseen, on kuin olisi Star Wars-, Iron Man- tai Avengers-elokuvassa. Ero on valtava, vastakohta suorastaan, Flynn sanoi.

Saab Gripeniä, Super Hornetia, Rafalea ja Eurofighter Typhoonia kauppaavat valmistajat ovat tästä tietenkin eri mieltä. Näistä koneista tarjotaan Suomelle viimeisimpiä kehitysversioita, joiden uudet ohjaamot ja kypärätähtäimet ovat jo verrattavissa F-35:een.

Kanadan ilmavoimissa Flynnin työkalu oli F/A-18 Hornet, jolla hän lensi 25 taistelulentoa Kosovon ja Serbian ilmatilassa. Siellä ilmapuolustus ”valaisi” hänen koneensa, mutta elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneet omat hävittäjät tekivät nopeasti selvää ohjuspatterien tutkista.

Lisäksi Flynnillä on lentokokemusta F-16-hävittäjästä ja varhaisesta Eurofighter Typhoonista 2000-luvun taitteesta. Hän kertoi myös istuneensa Dassault Rafalen ohjaamossa, seuranneensa läheltä Gripen-koneen kehitystä ja tutustuneensa myös Super Hornetin kykyihin.

Flynn on toisen polven hävittäjälentäjä. Hänen isänsä lensi F-86 Sabre -konetta, ensimmäisen sukupolven suihkuhävittäjää. Toisen polven koneista hyvä esimerkki on MiG-21, kolmannen polven koneesta vaikkapa Phantom.

Varhaiset neljännen polven hävittäjät muuttivat ilmasodan kuvaa 1970-luvun lopulla: ne olivat nopeita, aggressiivisia ja hyviä liikehtimään ja niissä oli jo digitaalista tekniikkaa. Flynn oli ensimmäisiä ohjaajia, jotka ottivat Hornetit vastaan Kanadan ilmavoimiin 35 vuotta sitten.

– Teknologia oli ällistyttävää. Lentotehtävien laskentaan käytettiin kahta Commodore 64 k -tietokonetta, Flynn kertoi.

Anteeksi kuinka? Ihan oikeita Commodoreja, Flynn väitti.

Lentäjän työtaakka ensimmäisissä neljännen polven koneissa oli vielä raskas. Hänen piti ymmärtää kaikki informaatio koneen kolmella-neljällä näyttöruudulla ja toteuttaa samaan aikaan lentotehtävää neljän tai kahdeksan koneen osastossa.

Taas Flynn sukelsi populaarikulttuuriin.

– Se oli kuin Top Gun –elokuvassa. Pilottien piti koko ajan keskustella keskenään ymmärtääkseen ympäristön hyvin nopeita tapahtumia, Flynn sanoi.

– Viidennen polven kone ottaa ohjaajalta työtaakan pois ja muuttaa koko konseptin. Toiminnasta tulee yksinkertaista ja kokonaisvaltaista.

Järjestelmää kutsutaan englanniksi nimellä closed loop sensor fusion, vapaasti suomennettuna suljetun silmukan sensorifuusio. Tietokone sulauttaa yhteen koneen tutkasta ja muista sensoreista tulevan datan ja esittää sen nopeasti hahmotettavassa muodossa ohjaajan edessä olevassa isossa näytössä.

Sensorifuusion lisäksi toinen viidennen polven koneen myyntiargumentti on sen heikko havaittavuus. Kone on jo lähtökohtaisesti suunniteltu näkymään huonosti vastustajan tutkassa ja sensoreissa.

Nyt seurasi kirjallisuusviittaus:

– On väärin sanoa, että F-35 olisi kokoaan näkymätön. Sitä on kuitenkin niin vaikea havaita, että havaintohetkellä se on jo hyvin lähellä havaitsijaa. Sillä ei ole Harry Potterin näkymättömyysviittaa, mutta se pystyy kuitenkin toteuttamaan suurimman osan lentotehtävistä tulematta nähdyksi.

Häiveominaisuuksia rakennetaan koneeseen vähentämällä tutkapinta-alaa, päällystämällä rakenteet tutkasäteilyä absorboivilla aineilla, vähentämällä lämpösäteilyä ja pitämällä huolta siitä, että kone päästää ulospäin mahdollisimman vähän radiosäteilyä.

Yhdysvallat on jo myynyt F-35A-koneita muun muassa Israeliin, Norjaan ja Italiaan. Suomessa valtioneuvosto päättää Hornetin seuraajasta vuonna 2021.