Yrittäjän huoli poliiseista heräsi – miksi apua ei saada syrjäseuduille? Näin vastaa Hätäkeskuslaitos

Julkaistu:

IS kylässä -kiertue poikkesi tänään Kinnulassa Keski-Suomessa. Siellä asukkaita askarruttaa syrjäisten seutujen turvallisuus.
Kun tiheään asutuilla alueilla poliisi ehtii hätiin hyvinkin nopeasti, harvaan asutuilla seuduilla apua voi joutua odottamaan pidempään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimialapäällikkö Ari Ekstrand Hätäkeskuslaitokselta kertoo, viranomaisavun saapumisen nopeuteen vaikuttaa paitsi se, paljonko alueilla on hälytettäviä yksiköitä myös se, minne apua tarvitaan.

– Tietysti myös avun tarpeen sijainti. Jos ollaan ison kaupungin keskustassa, todennäköisesti ympäriltä löytyy hälytettäviä resursseja aika nopeasti. Kun taas ollaan erämaissa, matkat ovat pidempiä ja resursseja tehtävään joudutaan hakemaan kauempaa.

Lännen Media selvitti viime syksynä, että seitsemässä Suomen kunnassa poliisia sai odotella keskimäärin vähintään tunnin. Lisäksi Suomessa oli 136 kuntaa, joissa poliisin tulo hälytyksen teon jälkeen kesti vähintään puoli tuntia. Selvityksessä tarkasteltiin viime vuoden tammi-elokuun tilastoja.

Viidenneksi pisimmät odotusajat olivat Keski-Suomen Kinnulassa, jossa IS kylässä -kiertue keskiviikkona vieraili. Kinnulassa poliisia joutui odottamaan 63,7 minuuttia. IS:n kutsui kylään yrittäjä Mari Muhonen, joka on huomannut, että poliisin saapuminen paikalle kestää yllättävän pitkään.
Listan kärjessä oli Utsjoki 121,7 minuutin odotusajalla. Ripeimmin poliisi pääsi paikalle Pietarsaaressa, keskimäärin 10,5 minuutissa.

Hätäkeskustietojärjestelmää ollaan uudistamassa, ja hätäkeskukset siirtyvät kuluvan vuoden aikana uuteen Erica-hätäkeskustietojärjestelmään. Osa hätäkeskuksista on jo mukana järjestelmässä.

Uudistuksen myötä on Suomeen syntyy yksi hätäkeskus, ja tarkoituksena on turvata tasapuoliset hätäkeskuspalvelut ja nopea avunsaanti riippumatta siitä, missä avuntarvitsija sijaitsee.

Hätäkeskuksia on kuudella eri paikkakunnalla. Ihmiset soittavat heitä lähimpänä olevaan hätäkeskukseen, mutta uudistuksessa jälkeen puhelut ohjataan toisiin toimipisteisiin, jos jossakin pisteessä on ruuhkaa, Ekstrand kertoo.

Nyt hätäkeskus vastaa 95 prosenttiin saamistaan puheluista 10 sekunnissa.

Hätäkeskus sai vuonna 2017 yhteensä 3 720 000 ilmoitusta, joista 1 350 000 johti viranomaistehtävään, selviää Hätäkeskuslaitoksen julkaisemasta tilastosta. Suurin osa tehtävistä, eli 55 prosenttia, ohjattiin terveysviranomaiselle. Toiseksi yleisimmin, eli 36 prosentissa tapauksista, tehtävään lähetettiin poliisi.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Kun hätäkeskus saa ilmoituksen, päivystäjä paikantaa, missä tarkalleen apua tarvitaan ja luokittelee tehtävän sen kiireellisyyden mukaan.

Suomalaiset pyytävät viranomaisilta apua vilkkaammin viikonloppuisin kuin arkisin. Arkisin kiireisintä on puolen päivän tienoilla, kun ihmiset ovat liikkeellä.

– Perjantai- ja lauantai-illat eivät tunnu loppuvan ollenkaan, vaan jatkuvat kutakuinkin seuraavaan aamuun asti. Kiirettä riittää koko yön.

IS kylässä -kiertue

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt