Ei pelkkää kasvihuonetta – Närpiö on Euroopan johtavia jäteautovalmistajia ja paikka, jossa maahanmuuttajat työllistyvät: ”Olemme kehityksen kärjessä”

Julkaistu:

Närpiön ylivoima Suomen puutarhabisneksessä hämärtää näkemästä sitä seikkaa, että alueella on myös vahvaa metalliteollisuutta. Lisäksi Närpiö on paikka, jossa maahanmuuttajat työllistyvät.

Närpiössä on jotain taikaa. Se on todellinen pikkujättiläinen Suomen kaupunkien joukossa – paikka, jossa maahanmuuttajat työllistyvät ja työttömyysprosentti on ennätysalhainen.

Kiitos, Raymond Wesander, että kutsuit IS kylässä -kiertueen Närpiöön, niin saatiin junnaavaan maahanmuuttokeskusteluun lisää kierroksia.

– Meillä päin on se periaate, että on sama mistäpäin työntekijä tulee, kunhan saadaan lisää hyvää työvoimaa.

– Täällä kyllä perehdytetään työhön ja autetaan kotoutumisessa.

Närpiössä on osattu jo vuosia varautua uusien lapsiperheiden tuloon koulujen laajennuksilla ja uusien rakentamisella. Maahanmuuttajaperheet ovat täällä kuuluja siitä, että he kunnostavat vanhoja rintamamiestaloja asunnoikseen.

Nyt lähes 15 prosenttia närpiöläisistä puhuu äidinkielenään muuta kuin ruotsia tai suomea.


”Lisää otetaan, kunhan vain saadaan”

– Meillä on perinteitä tähän, sillä maahanmuuttajien työllistäminen alkoi jo vietnamilaisten venepakolaisten myötä 30 vuotta sitten. Närpiöläisten yritysten työntekijät edustavat nykyään jo kolmeakymmentä eri kansallisuutta.

– Ja lisää otetaan, kunhan vain saadaan Wesander täräyttää aamutuimaan, kun tarjoaa Ilta-Sanomille aamukahvit Närpiön sydämessä, rakennuskompleksissa, jossa sijaitsee hotelli, senioritalo, paiväkoti, auditorio, terveysasema ja paljon muuta.

Kaikki siis samassa paketissa nimeltään Mitt i stan.


– Täällä sanotaan, että mahdotonta ei ole toistaiseksi tullut vastaan. Olin hankejohtajana tässä projektissa ja hyvä tuli, Wesander sanoi ja kertoi varsinkin seniorikoti-päiväkoti -yhdistelmää onnistuneeksi, jota kannattaisi kopioida.

Wesander, 64, on monialayrittäjä, jonka spesialiteetti on matkailumarkkinointi. Sen kyllä huomaa, sillä mieheltä ei juttu lopu, kun on Närpiöstä kyse.

– Me ei jäädä tuleen makaamaan, vaan ryhdytään aina hommiin entistä kovemmin. Yrittäjyyttä on täällä aina ollut paljon ja se innostaa uusia yrittäjiä. Tulee positiivinen kehä, sillä vahvassa verkostossa ovat alihankkijatkin helposti saatavilla.

Euroopan johtava jäteautovalmistaja

Närpiön ylivoima Suomen puutarhabisneksessä hämärtää näkemästä sitä seikkaa, että alueella on myös vahvaa metalliteollisuutta.

Närpiön todellinen ylpeys raskaassa sarjassa on NTM oy (Närpes Trä och Metall). Se on Euroopan johtavia jäteautovalmistajia, siis ehtaa eliittiä todellisella tulevaisuuden alalla.

Jätteiden lajittelun ja keräämisen logistiikkaan satsataan Euroopassa omaisuuksia. Lähitulevaisuudessa ala tulee kasvamaan rajusti. NTM on ainoa valmistaja, joka on jäänyt Pohjoismaissa eloon, kun saksalaiset ja hollantilaiset autojätit ovat satsanneet rajusti tälle alalle.

IS kylässä -kiertue pistäytyi tiistaiaamuna NTM:n yli 30 000 neliömetrin toimitiloissa. Kuriositeettina mainittakoon, että päivän toiset vieraat olivat autovalmistaja Scanian korkeinta johtoa Ruotsista.

He olivat olivat tekemässä diilejä NMT:n tuotannosta, jota asennetaan Scanian kaluston päälle.

– Moderneissa jäteautoissamme on korkeatasoista elektroniikkaa ja hydrauliikkaa. Vaatimukset tällä alalla kasvavat jatkuvasti ja olemme kehityksen kärjessä, jäteautodivisioonan johtaja Niclas Pada sanoo.

Hybridimoottori ja kaasupuristin

NTM:llä on maailman laajin valikoima eri ratkaisuja jätteiden puristamisesta ja kuljettamisesta. Uudet versiot keräävät ja siirtävät jo neljän eri roska-astian (esim. paperi, kartonki, muovi, metalli) jätteet kerralla neljään eri säiliöön.

– Ja nämä uusimmat versiot ovat autossa, jossa on hybridimoottori, ja jossa puristin saa energiansa kaasulla, Pada kertoo lähes nollatason päästöistä.


Hallin pihalla on sattumalta upouusi sininen jäteauto, joka on juuri lähdössä Lontooseen. Se menee tilaajalle, jolla on sopimus ”kuninkaallisten” residenssien jäteastioiden tyhjentämisestä.

NTM:llä on pitkät perinteet myös perävaunujen valmistajana. Yhtiö työllistää 450 henkilöä ja lisätarvetta on, sillä Euroopan markkinat vetävät hyvin ja Yhdysvalloissa ollaan kiinnostuneita varsinkin hybridijäteautoista.
  • Alla videolla IS:n vierailu närpiöläisessä tomaattitarhassa:

Kiertueen reitti tähän mennessä: Helsinki-Hausjärvi-Hämeenlinna-Kangasala-Nauvo-Pöytyä-Parkano-Kurikka-Närpiö.

IS Kylässä

IS kylässä -kiertueella selvitetään, mistä Suomi oikeasti puhuu eduskuntavaalien alla. Mihin kysymyksiin vaaleista haetaan vastauksia?

IS:n toimittajat Antti Virolainen, Lauri Silvander ja Faye Lawson sekä kuvaajat Joonas Salo, Seppo Kärki ja Aleksi Jalava kiertävät minibussilla ympäri Suomea. Urakan aloittavat Virolainen ja Salo.

Kiertue alkoi perjantaina 15.3. ja päättyy torstaina 28.3.

Toimittajat ja kuvaajat raportoivat kiertueen käänteistä IS:n lukijoille sekä ISTV:n katsojille. Reitin varrelta tehdään myös lukuisia suoria lähetyksiä, jotka näkyvät IS.fi:ssä.

Kyläilykohteet on valittu lukijoiden hakemusten joukosta. IS pyysi netissä kyläilykutsuja, joita tuli yli sata ympäri Suomea.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt