Lentäjiä on valmisteltu ongelma­koneiden puikkoihin vain parin tunnin koulutuksella: ”Ilmeisesti Boeing oli sitä mieltä, ettei lentäjiä pidä rasittaa liialla tiedolla”

rac

Julkaistu:

Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja arvelee, että viranomaiset ympäri maailmaa tulevat asettamaan tiukempia vaatimuksia koulutukselle, kunhan Etiopian lentoturman onnettomuustutkinta valmistuu.
Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen kertoo, että useissa maissa lentokieltoon asetetuista Boeing 737 MAX 8 -koneista on keskusteltu toimikunnassa aktiivisesti Indonesian lentoturmasta asti.

Erityisesti on puhuttanut se, ettei suurin osa konetyyppiin liittyvän koulutuksen saaneista lentäjistä tiennyt koneessa olevasta MCAS-järjestelmä, joka aktivoitui Indonesian turman yhteydessä, eivätkä lentäjät tienneet, miten sen kanssa tulisi toimia.
Lisää tietoa ja koulutusta järjestelmään on saatu Indonesian turman jälkeen paperilla. Simulaattorikoulutus on Pitkäsen mukaan ollut käytännössä olematonta.

– Kyseistä konetyyppiä lentäviä lentäjiä on tiedotettu siitä, että tämmöinen järjestelmä on ja kuinka tulee toimia, jos se menee päälle väärään aikaan. Simulaattoreita tähän konetyyppiin on maailmalla sen verran vähän, että simulaattorikoulutusta ei ole käytännössä päästy tekemään.

 

Se on hyvin lyhyt tunnin, parin tietokoneavusteinen eroavaisuuskoulutus, minkä pilotit ovat käyneet ja se on aika vähän.

Yksi syy, miksi eroista edelliseen Boeing 737 -koneeseen ei ole kerrottu on Pitkäsen mukaan mahdollisesti se, että jos eroavaisuuksia vanhaan konetyyppiin on hyvin vähän, on myös koulutus vähäisempää.

– Ehkä tässä on pyritty minimoimaan eroavaisuuskoulutus, kun on siirrytty edellisestä 737-versiosta MAX-versioon. Se on varmasti hyvä myyntiargumentti konekauppiaalle, totesi myös liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu keskiviikkona Ylen A-Studiossa.

– Se on hyvin lyhyt tunnin, parin tietokoneavusteinen eroavaisuuskoulutus, minkä pilotit ovat käyneet ja se on aika vähän, kertoi puolestaan Pitkänen eroavaisuuskoulutuksesta.


Onko onnettomuuksien jälkeen tullut vaatimuksia siitä, että koulutuksen pitäisi olla yksityiskohtaisempaa?

– Luulen, että kaiken hässäkän jälkeen – vaikka vielä ei ole tietoa, onko Etiopiassa ollut samasta asiasta kysymys – viranomaiset ympäri maailmaa tulevat asettamaan tiukempia vaatimuksia koulutuksen suhteen.

Pitkänen ei itse lennä kyseisen konetyypin koneita, mutta turvatoimikunnassa on hänen mukaansa useita Boeing-koneiden nykyisiä ja entisiä lentäjiä ja tietoja on saatu lisäksi kansainvälisiltä kollegoilta.

Hän korostaa, että kaikki järjestelmät voivat vikaantua, jonka vuoksi vikatilanteissa toimimista tavallisesti harjoitellaan. MCAS-järjestelmää koulutukseen ei oltu kuitenkaan sisällytetty edes niin, että sen olemassaolosta olisi tiedotettu.

 

Ilmeisesti Boeing oli sitä mieltä, ettei lentäjiä pidä rasittaa liialla tiedolla.

– Ilmeisesti Boeing oli sitä mieltä, ettei lentäjiä pidä rasittaa liialla tiedolla. Normaalioloissa järjestelmän olemassaoloa ei edes huomaa ja näyttää siltä, etteivät he pitäneet todennäköisenä, että järjestelmä aktivoituisi väärällä hetkellä, hän sanoo.

– Lähtökohta kuitenkin on, että varsinkin kun puhutaan kriittisestä ohjausjärjestelmästä, pitäisi lentäjien tietää miten kone on suunniteltu, mitä järjestelmiä siinä on ja miten häiriötilanteessa pitäisi toimia.

– Ohjaajien näkökulmasta se on täysin hyväksymätön tilanne. Näin ei voi olla, painotti myös Henttu, joka tähdensi A-Studiossa, että koneen ohjaamiseen liittyvät järjestelmät ovat ensisijaisia kysymyksiä.

”Konetta on tuunattu, pimpattu ja tekohengitetty vuosikymmeniä.”

”Se on pelkkää faceliftin faceliftin faceliftiä.”

Näin kommentoivat kaksi ilmailun ammattilaista tällä viikolla Boeing 737:n vuosien mittaan tulleita uudistuksia Ilta-Sanomille.
Pitkänen kuitenkin muistuttaa, että lentokoneiden kehityssyklit ovat tavallisesti pitkiä.

– On sinänsä normaalia, että tietokoneiden avulla ohjausta vakautetaan ja tulee myös suojausjärjestelmiä. Ongelma on, että ei ole kaikkea kerrottu lentäjille.

Lentäjiltä ei siis ole tullut palautetta, että Boeingin uusi konemalli olisi täysin epäonnistunut?

– Ei. Kyllähän se toimiessaan erittäin hyvältä koneelta vaikuttaa.

Pitkänen arvioi, että ennen seuraavia toimenpiteitä odotetaan Etiopian Airlinesin onnettomuustutkinnan alustavia tuloksia.

– Jos käy ilmi, että ongelma on ollut sama järjestelmän kuin Indonesiassa, silloin järjestelmän osalta käydään varmasti viranomaisten ja lentokonevalmistajan osalta hyvin tarkasti läpi, miten vastaavan voisi estää ja miten lentäjiä pitäisi kouluttaa, jotta tulevista vikatilanteista voisi selvitä ja pelastaa tilanteen.