Ilmailujohtaja: Noin kymmenen Suomeen lentävää yhtiötä käyttää Etiopian turma­koneen mallia

rac

Julkaistu:

Lentomatkustaja voi yrittää selvittää konetyyppiä matkustusdokumenteista.
Noin kymmenkunta Suomeen lentävää lentoyhtiötä käyttää konetyyppiä, joka oli käytössä Etiopian turmalennolla. Millään suomalaisella lentoyhtiöllä se ei kuitenkaan ole käytössä, kertoo Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Boeingin 737 MAX 8 -mallin kone putosi sunnuntaina maahan Ethiopian Airlines -yhtiön lennolla pian nousun jälkeen. Lokakuussa sama tapahtui Lion Air -yhtiön samanmalliselle koneelle Indonesiassa.

Henttu ei halua tarkemmin yksilöidä, mitkä yhtiöt koneita käyttävät. Tietoa ei ole, lentävätkö yhtiöt juuri kyseisellä konetyypillä Suomeen.

– Joissakin tapauksissa, mutta ei aina, matkustaja näkee matkustusdokumenteista, millä konetyypillä hänen varaamaansa lento lennetään, Henttu kertoo.


Kiina ja Indonesia rajoittavat käyttöä

Spekulaation mukaan Etiopian onnettomuus saattoi johtua viasta koneen korkeusohjausjärjestelmässä. Henttu painottaa, että kyse on alustavasta arvailusta. Turman syy selviää lopullisesti vasta onnettomuustutkinnan valmistuessa, mikä voi kestää vuoden tai kaksikin.

Boeing 737 MAX -koneita käyttävä Norwegian on ilmoittanut jatkavansa mallin käyttöä, sillä yhtiön koneet toimivat normaalisti. Boeingin verkkosivujen mukaan kone kuuluu myös muun muassa Turkish Airlinesin, Ryanairin, LOT Polish Airlinesin ja Icelandairin laivastoihin.

Ethiopian Airlines on asettanut konetyypin väliaikaiseen lentokieltoon, samoin Kiinan ja Indonesian kansalliset viranomaiset.

Henttu korostaa, että lentokielto on harvinainen ja äärimmäinen toimenpide.

– Isossa kuvassa on kyse kansalaisten luottamuksesta lentoliikennejärjestelmään. Toivon, että yhtiöt tarpeen tullen kantavat siihen liittyvän vastuunsa.