Kaupunginvaltuutettu Habiba Alia syytettiin tonnikalapurkin varastamisesta Lidlissä – järkyttyi myyjien käytöksestä

Julkaistu:

Kahden ystävänsä kanssa espoolaisessa Lidlissä ostoksilla ollut Habiba Ali järkyttyi henkilökunnan käytöksestä. Lidl pahoittelee tapausta.
Espoon kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Habiba Ali (sd.) oli kahden ystävänsä kanssa lauantai-iltana puoli yhdeksän aikaan ruokaostoksilla, jonka jälkeen kauppareissu sai ikävän päätöksen.

Espoolaisen kauppakeskus Entressen Lidl-ruokakaupassa asioinut seurue oli maksanut jo runsaat ruokaostoksensa ja naiset olivat poistumassa myymälästä, kun liikkeen ulkopuolella odottavat kolme vartijaa pysäyttivät aikeet.

Vartijat pyysivät Alin mukaan häntä ja hänen ystäviään näyttämään vartijoille taskunsa. Vartijat olivat Alin mukaan saaneet puhelun, jossa heidän kerrottiin varastaneen yhden tonnikalapurkin.

– Sanoin okei, mutta jos meidän taskuista ei löydy mitään, niin kai pyydät sen jälkeen anteeksi. Vartija oli hyvin ystävällinen ja kertoi tekevänsä vain työtään, Ali kertoo Ilta-Sanomille.

– Sanoin ymmärtäväni, ja tyhjensimme meidän kaikkien taskut.

Tilanteen aikana selvisi, että Lidlin myyjä ja toinen esimiesasemassa työskentelevä myyjä olivat hälyttäneet vartijat paikalle. Toinen myyjistä väitti Alin mukaan nähneensä ”omin silmin”, kun seurue laittoi tonnikalapurkkia taskuunsa.

Kun vartijat olivat tutkineet seurueen, eivätkä löytäneet väitettyä varastettua tavaraa, toinen myyjistä ei taipunut kannastaan.

– Hän sanoi, että te olette varmaan palauttaneet purkin takaisin paikalleen.

Kun tilannetta selviteltiin lisää kaupan uloskäynnillä, molemmat myyjät naureskelivat ja hihittelivät tilanteelle, Ali kertoo. Ilta-Sanomat on nähnyt lyhyen videotallenteen tilanteesta, jossa myyjät naureskelevat kuvauksen mukaisesti.

Ali kertoo, että tilanteessa häntä järkyttikin eniten myyjien käytös. Hän kuvailee tilannetta nöyryyttäväksi.

– Virheitä sattuu, mutta hän ei halunnut myöntää virhettään tai pyytää anteeksi. Tämänkin tilanteen nähtyään joku meni kotiin ja kertoi nähneensä, kuinka kolme somalinaista varasteli. Se vaikuttaa maineeseen, Ali sanoo.

– Sanoin myyjälle, että kai ymmärrät, miten tilanne vaikuttaa meihin. Se oli hirveän noloa. Siihen myyjä vastasi, että nolaan itse itseäni.

Kotiin päästyään Ali videoi kertomuksen tapahtuneesta ja julkaisi sen Facebookissa. Video lähti nopeasti leviämään sosiaalisessa mediassa.

Habiba Alin videon voit katsoa alta.
Pian tilanteen jälkeen kuvatulla videolla Ali on hyvin tuohtunut ja puhkeaa kesken videon kyyneliin.

Ali otti tilanteessa myymälän esimiehen tiedot ylös, ja aikoo laittaa henkilön käytöksestä palautetta myös Lidlille.

Lukuisat ihmiset ovat jakaneet Alin julkaisemaa videota Lidl Suomen Facebook-sivuille, mutta Lidl ei ole reagoinut videoihin vielä sivuillaan. Lidl ei ole Alin mukaan myöskään ollut sunnuntai-iltaan mennessä häneen vielä yhteyttä.

Videon julkaisun jälkeen Ali kertoo myös, että monet ihmiset ovat ottaneet häneen Facebookissa yhteyttä ja kertoneet kokemastaan vastaavasta kohtelusta. Alin mukaan hän on saanut videon julkaisun jälkeen myös paljon rasistista vihapostia Facebookissa.

– Tässä ei nyt ole kysymys mistään uhriutumisesta tai ’rasismikortista’, sillä en voi tietää, mitkä myyjän perustelut olivat käytökselle. Todennäköisesti myyjä ajatteli, että näytän tältä, niin minua voi kohdella huonosti. Hän käytti valtaansa väärin ja se oli kiusantekoa. Tiedän myös oikeuteni ja vaadin niitä, Ali lataa.

– En tyydy pelkkään anteeksiantoon. Vähintä, mitä odotan on, että joku on Lidliltä minuun yhteydessä ja istumme alas keskustelemaan. Näistä asioista pitää puhua ja näihin voi puuttua.

Ilta-Sanomat tavoitti maanantaina Lidlin edustajan, joka myönsi, että tilanteessa on toimittu väärin.

– Olemme selvittäneet asiaa sisäisesti täällä Lidlissä ja on selvää, että tilanteessa ei ole toimittu hyvän asiakaspalvelun mukaisesti.

– Olemme yhteydessä asianomaisiin ja pahoittelemme heille tapahtunutta henkilökohtaisesti, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen viestitti Ilta-Sanomille.