Vanhus valitti palvelukodissa päänsärkyä ja selkäkipua kaksi viikkoa – sairaalassa paljastui selkämurtuma ja aivoverenvuoto

Julkaistu:

Esperi Caren alaisella Saga Carella asuva vanhus kaatui. Kipuihin syötettiin parin viikon ajan tavallisia särkylääkkeitä ja laitettiin kipugeeliä.
Esperi Caren tytäryhtiön Saga Caren Helsingissä sijaitsevan palvelukoti Helapuiston iäkäs asukas ehti valitella selkäkipuja ja päänsärkyä noin kaksi viikkoa, ennen kuin selvisi, että säryt johtuivat murtumasta ja aivoverenvuodosta.

Kivuliaat oireet alkoivat saman tien sen jälkeen, kun asukas kaatui palvelukodissa. Hoitoon ei päässyt kuitenkaan heti, koska asukkaan omainen oli sitä mieltä, ettei sairaalaan tarvinnut lähteä.

Tapauksen tiedot selviävät IS:n haltuunsa saamasta palvelukodin raportista, johon on kirjattu asukkaan tapaukseen liittyviä tietoja.

Kaatuminen tapahtui palvelukodissa eräänä aamuna alkuvuodesta. Asukas sai raportin mukaan päähänsä kuhmun ja mustelman, ja paikalle soitettiin ambulanssi. Eräs palvelukodin hoitaja kertoo IS:lle, että ambulanssin henkilökunta neuvoi palvelukodin työntekijöitä seuraamaan asukkaan vointia, mutta asukas jäi taloon.

Hoitajan mukaan mustelma oli isokokoinen.
Raportin mukaan palvelukodista ehdotettiin omaisille, että asukas vietäisiin sairaalaan tutkittavaksi. Omainen halusi kuitenkin lykätä käyntiä, koska ajatteli, että päivystyksessä olisi ”pitkät jonot”.

Jo kaatumispäivänä asukas alkoi puhua sekavasti. Kävely oli hidasta, sillä lonkkaan ja selkään särki, raportissa kerrotaan. Päiviä kului, ja kipu haittasi liikkumista yhä. Hän oli heikon oloinen ja väsynyt.

Raporttiin on kirjoitettu noin viikon jälkeen kaatumisesta, että asukas vastaa työntekijälle, että kipua on selässä ja päässä ja toisaalta sanoo hetken kuluttua, ettei mihinkään koske.

Muistisairaalla ihmisellä on usein vaikeuksia kehon hahmottamisessa. Asiakas ei välttämättä pysty kertomaan samalla tavoin kuin ennen, missä kipu tarkalleen on, hoitaja selittää.

Samana päivänä soitettiin omaiselle ja kysyttiin, pitäisikö lähteä sairaalaan, mutta ollaankin jääty ”katsomaan tilannetta” jos asukas ”piristyisi”. Jalkaa aristi ja vanhukseen sattui vieläkin.

– Maallikko neuvoi ammattihenkilölle, mitä pitää tehdä, hoitaja pohtii.

Hoitaja kertoo, ettei omaisen tahtoa ole uskallettu vastustaa. Niinpä asukas, joka kulki yleensä rollaattorilla ja omin jaloin, liikkui vessaan pyörätuolilla.

”Asukkaan omaisille on hoitajien toimesta ehdotettu myös kuvauksiin menoa kaatumisen jälkeen. Halusivat odottaa tälle päivälle sovittua sairaalakäyntiä”, raporttiin on perusteltu.

Huimausta ja särkyä oli jatkunut noin pari viikkoa, kun asukas pääsi lopulta sairaalaan omaisen mukana. Sairaalassa selvisi, että selässä oli kaksi murtumaa ja päässä oli ollut aivoverenvuoto, joka on tyrehtynyt itsestään.

Vastaavasta kivusta pitäisi saada suonensisäisiä lääkkeitä, niin kipeä murtunut selkä on, hoitaja kertoo. Asukas sai raportin mukaan tavallista särkylääkettä ja kipugeeliä.
Raportista selviää, että esimiestehtävässä työskentelevä henkilö on kirjoittanut kaatuneen asukkaan tietoja ylös ja ollut tekemisissä omaisen kanssa. Hoitajan mielestä on valitettavaa, että rivityöntekijöiden on hankala puuttua ongelmiin, joita he kohtaavat. Asukkaan puolia on vaikea pitää muun muassa kiireen ja jyrkän hierarkian takia.

– Se talo ei pyörisi ilman sitä, että muutama ihminen tekee jatkuvasti pitkää päivää ja tulee vapaapäivänä töihin. Jos jokainen kuukausipalkkalainen tekisi vain sen noin 40 tuntia viikossa, siellä olisi hirveät puutokset.

– Työntekijästä tehdään kone, joka tappelee aikaa vastaan. Ei siellä ehdoteta asukkaille, että leivottaisiinko.

Se harmittaa työntekijää, joka kertoo, että sekä hän että moni muu on alalla kutsumuksen vuoksi.

Ihmiset venyvät, kun ei ole sydäntä jättää asukkaita hoitamatta, mutta samalla työntekijät kuormittuvat ja virheitä tapahtuu, hoitaja kertoo.
Hoitaja korostaa, ettei päätöksen tekeminen kuulu omaiselle tai ”maallikolle”, mutta tässä tapauksessa yksi toimipisteen esimiehistä ei ole hoitajan mukaan rohjennut vastustaa tämän toiveita.

Hoitajaa harmittaa, että asukkaan toimintakyky on heikentynyt ja hän joutuu kuntoutukseen siksi, ettei saanut apua heti.

Hoitajalla on selvä mielipide kaatuneen asukkaan saamasta kohtelusta.

– Tämä on kidutusta.

Saga Caren aluepäällikkö Maria Siren kertoo IS:lle sähköpostitse, ettei voi kommentoida yksittäistä henkilöä koskevia asioita.

Voiko omaisen antaa päättää siitä, saako kaatunut ikäihminen mennä tutkimuksiin? Mikä on yleensä käytäntönne näissä tapauksissa?

– Käytäntömme on, että kaikissa tapauksissa toimitaan niin, että asiakas saa asianmukaisen hoidon niin nopeasti kuin mahdollista. Hoitaja raportoi esimiehelle ja ambulanssi kutsutaan paikalle tarvittaessa varmistamaan tilanne ja arvioimaan hoidon tarve, Siren kertoo.

Raportin mukaan toimipisteessä kuitenkin tiedettiin, että vanhus kärsi kivuista ja raportin mukaan henkilökunnan edustaja oli tiedustellut omaiselta, pitäisikö asukasta käyttää tutkimuksissa.

Miksi vanhuksen annettiin olla niin pitkään selkä murtuneena ja kipeänä?

– Emme valitettavasti voi kommentoida yksittäisiä henkilöitä koskevia asioita.

Miten tällaisissa tapauksissa pitäisi toimia?

– Kuten edellä todettiin käytäntömme on, että kaikissa tapauksissa toimitaan niin, että asiakas saa asianmukaisen hoidon niin nopeasti kuin mahdollista.