Asiakas tilasi Vantaalla taksin, esitti rasistisen toiveen kuskista – taksiyhtiö toivoo ongelmasta julkista keskustelua

Julkaistu:

Taksialan toimitusjohtaja: taksikuskien kokema rasismi on lisääntynyt parin vuoden aikana.
Taksiyhtiö Taksi Helsinki sai asiakkaaltaan reklamaation viime viikonloppuna.

Asiakas oli tilannut Vantaalla yhtiön mobiilisovelluksella klo 3.35 taksin saatteella: ” Vain suomalainen ei neekeriä”.

Kun keikan hoiti tummaihoinen taksikuski, asiakas antoi Taksi Helsingille palautetta huonosta asiakaspalvelusta.

Ilta-Sanomat kuuli viestistä lukijavihjeenä. Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen myöntää viestin ja palautteen tulleen.

– Meillä ei tule koskaan olemaan mahdollista valita applikaatiossa kuskia tämän ihonvärin perusteella, Kantonen sanoo tiukasti.

Hän kertoo, että yhtiössä on pohdittu paljon sitä, miten rasistiseen palautteeseen tulisi suhtautua, sillä se on ”yllättävän yleistä”. Kantonen kertoo, että heillä on rasismiin nollatoleranssi.

Kantonen on ollut toimitusjohtajana kaksi vuotta ja kertoo, että tänä aikana asiakkaiden rasistinen käyttäytyminen on korostunut entisestään.

Useimmiten tämä näkyy Kantosen mukaan siinä, että asiakkaat valikoivat taksin kuskin ihonvärin perusteella taksitolpilla. Yhtiölle tulee myös päivittäin asiakkaiden reklamaatioita ”vääränlaisista” kuskeista.

– Mekin olemme täällä pohtineet, että tässä olisi ihan julkisen keskustelun paikka.

– Me puutumme tähän niin, ettemme reagoi asiaan yhtään mitenkään. Emme aio pahoitella. Jos joku ilmoittaa, että aikoo vaihtaa taksiyhtiötä, me sanomme, että sitten pitää vaihtaa taksiyhtiötä.

Taksi Helsinki Oy on verkkosivujensa mukaan Suomen suurin taksien tilaus- ja välitysyhtiö.

Asiakkaat kääntyvät pois, kun näkevät kuskin

Mutta miten taksikuskit itse kokevat rasismin?

Tamperelainen Nawzad Amiri, 26, on ajanut taksivuoroja kuukauden. Hän on joutunut muutamaan otteeseen tekemisiin rasistisesti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa.

Tilanne on tyypillisesti tällainen:

– Joistakin ihmisistä on nähnyt, että he vaihtavat autoa, kun ovat huomanneet minun olevan kuskin paikalla. Mielestäni siinä ei ole voinut olla mitään muuta syytä, kuin se, etten näytä kantasuomalaiselta.


– Joskus en halua sellaista asiakasta autooni, jolla on tuollainen mielentila.

Amiri on taustaltaan Irakin alueen kurdi, joka saapui perheensä kanssa Suomeen vuonna 1996. Hän toimii taksitöiden lisäksi järjestysmiehenä tamperelaisessa baarissa.

Rasismi näkyy päivittäisessä elämässä, hän kertoo.

– Olen pyrkinyt olemaan sinut asian kanssa, ettei se enää vaivaisi. Suomalaista vaimoani asia suututtaa enemmän. Hän kysyy, miksi en tee asialle jotain. Olen vastannut, ettei ihmisten mielipiteitä voi muuttaa väkisin.

Hän painottaa, että pitää työstään ja suurin osa asiakkaista on ystävällisiä ja asiallisia.

”On ollut hyvin rauhallista”


Maanantaina iltapäivällä Helsingin rautatieaseman taksitolpalla on lukuisia ulkomaalaisia taksikuskeja. Kukaan tavoitetuista taksikuskeista ei suostunut esiintymään koko nimellään. He lupasivat kuitenkin kommentoida lyhyesti kysymystä.

– En ole kokenut rasismia tai en ole ainakaan huomannut. On ollut hyvin rauhallista, kertoo puoli vuotta taksia Helsingissä ajanut John, 27, englanniksi.

Toinen haastatelluista, Farhan, 29, on asunut Suomessa kahdeksan vuotta. Hän ajoi aiemmin Helsingin seudulla linja-autoa kolme vuotta. Viimeisen vuoden hän on ajanut taksia.

– En ole kokenut rasismia. Kyytiin tulevat suomalaiset kysyvät, mistä olen kotoisin. Tuo ei mielestäni ole rasismia. On mukavaa kertoa, mistä tulen, hän hymyilee.