Lumimyräkkä: Pääkaupunkiseudun raideverkoston kunnossapidossa kolminkertainen miehitys – "Kaikki keinot ovat nyt käytössä"

Julkaistu:

Väylävirasto on varautunut pääkaupunkiseudulla raideverkoston kunnossapitoon kolminkertaisella miehityksellä yöllistä lumimyräkkää varten
Väyläviraston kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård kertoo, että kaikki keinot ovat nyt käytössä. Myräkän haittoja pyritään ennaltaehkäisemään poistamalla lunta raiteilta ja lämmittämällä vaihteita.

Nygårdin mukaan lunta on nyt niin paljon, että Ilmalan lumensulatuskenttä otetaan aivan ensimmäistä kertaa käyttöön. Rataverkoston reunamilla sijaitsevat lumenkaatopaikat alkavat olla jo täynnä.

Myös VR on varautunut pyryyn lisäämällä henkilöstöä operaatiokeskukseen, joka vastaa häiriötilanteiden hallinnasta ja korvaavien kyytien järjestämisestä. Lisäksi N-junaliikenteen vuoroja on harvennettu pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä sunnuntaina.

Jättimäiset jääkokkareet mutkistavat tilannetta

Kaikkein isompaan ongelmaan kunnossapitokaan ei voi vaikuttaa. Junista tippuva jää on vaarallista, jos sitä joutuu vaihteiden väliin. Silloin vaihde ei välttämättä pääse kääntymään, ja väliin jäänyt jää pitää harjata pois ennen kuin juna voi mennä yli.

– Olisi hyvä, jos junia ehdittäisiin sulatella ennen matkaan lähtöä, mutta esimerkiksi matkalla Oulusta Helsinkiin jäätä ehtii kertyä paljon.

VR:n viestintäpäällikkö Mira Linnamaa kertoo, että vaunuja sulatetaan niin paljon kuin on mahdollista. Kerralla voidaan sulattaa yhteensä 42 vaunua Ilmalassa ja Oulussa. Osa kalustosta on kuitenkin kauan liikenteessä ennen varikolle pääsyä.

– Sulattamiseen menee useita tunteja, ja se pitää ajoittaa usein yöaikaan, koska meillä on satoja vaunuja yhtä aikaa liikenteessä, Linnamaa kertoo.

Sähkön saanti on myös erittäin tärkeää. Nygårdin mukaan yleinen sähköverkon vika saattaa seisauttaa junaliikenteen paikallisesti. Lisäksi tykkylumi saattaa kaataa puita raiteille tai johtimeen, mutta pääradan varrelta tällaiset puut on yritetty karsia.

Kasaantuvissa häiriöissä on katastrofin ainekset

Nygårdin mukaan Väylävirasto on pyrkinyt oppimaan tammikuun hankalista keleistä. Vuoden alussa Aapeli-myrsky kiusasi rataliikennettä ja myöhemmin kuun puolessa välissä tulivat sankat lumisateet. Jälkimmäisessä tapauksessa junavuoroja harvennettiin ja kunnossapito onnistui Nygårdin mielestä hyvin.

Viime maanantai puolestaan oli erittäin vaikea, koska erilaisia raideliikenteeseen vaikuttavia tapahtumia kertyi päivässä yli sata. Häiriöiden kasaantuminen aiheutti useita myöhästymisiä.

– Meillä oli alkuviikosta haasteita ratainfran, kaluston ja sään kanssa. Seuraamme tilannetta nyt jatkuvasti, ja teemme päätöksiä sen mukaan, kun tilanne kehittyy, VR:n Mira Linnamaa sanoo.

Väyläviraston Nygård suhtautuu kuitenkin toiveikkaasti huomiseen päivään. Hän uskoo, että joitakin myöhästymisiä voi tulla, mutta sunnuntaina junaliikenne on muutenkin harvempaa. Nygård toivoo, että VRsaa kalustonsa pysymään ehjänä.

– Peruskunnossapidon töissä ei kestä yleensä kymmentä minuuttia kauempaa, mutta jos häiriöt alkavat ketjuuntua ja keli on huono, tilanne vaikeutuu.

Myös Finavia pyytää lentomatkustajia varautumaan lumipyryn aiheuttamiin viivästyksiin. Lähtevien ja saapuvien lentojen reaaliaikaiset tiedot löytyvät Finavian verkkosivuilta.

Millaista jälkeä lumimyräkkä on tehnyt sinun kotikulmillasi? Lähetä kuvia WhatsApp-viestinä numeroon 0406609019.